Här är mina åsikter om detta intressanta ämne:
Personligen tror jag att om man hade någon form av bröststöd så antingen lindade man brösten eller stöttade upp dom med hjälp av en hårt snörd mellanklänning.
Jag tror personligen att under de flesta perioder så har kvinnor av och till använt någon form av bröststöd, dels för att det har varit modernt under olika perioder, dels för att det är inte särskillt bekvämt att arbeta om man har någolunda välvuxna fritt flängande bröst, dels för att man borde ju ha haft någonting som hindrade bröstmjölken för att smitta ner allt under de perioder man ammade.
Anledningen till att jag tror att det har varit modernt att ha bröststöd är just det faktum att de flesta verkar fasta "äppelbröst" på bilder, eller så ser man att de är uppsnörda/ihoptryckta/tilldonade. Om normen var att brösten fladdrade fria så tror jag personligen att vi skulle se mera avbildningar på det.
När det gäller lindning så finns det väl en badande dam i mosaik från det gamla Rom som ser ut att kanske kunna vara lindad så sen den tiden tror jag att man kan ha gjort så, speciellt på kontinenten. Marie Chantal Cadieux har testat bröstlindning när hon skulle återskapa ett plagg baserat på en Ghirlandaio tavla. Personligen tycker jag att bröstlindningen som hon har gjort imiterar looken perfekt.
Se mer här:
http://cadieux.mediumaevum.com/florentine.html
Annars som sagt tror jag att det var en mellanklänning eller senare en korsett som tryckte till brösten så de gjorde som man ville.
Trosor och likande…
Det finns ju bilder av och till på kvinnor i troslikande plagg, och det finns ju även belägg för att shorts-likande plagg bars under 1500-talet i Italien (åtminstone två bevarade och ett flertal på bilder på prostituerade). Så min åsikt är att under vissa perioder på vissa ställen så bar kvinnor (i någon viss samhällsklass) någon form av tros/shorts-liknande plagg. Däremot tror jag inte att det var allmänt buret, då borde det finnas mer belägg.
Bilder på kvinnor med troslikande plagg:
1470 Israel Von Meckenem, Der Kampf um die, hose en bild där de strider och en bild där kvinnan har vunnit och drar på sig hosorna i fråga. Något som jag blir nyfiken på är hur myten om kampen om hosorna uppstog, varifrån den kom. Är det någon här som vet?
På
http://realmofvenus.renaissancewoman.ne ... rawers.htm finns några bilder till och de bevarade exemplen.
Och att det ansågs normalt att mensa ner golven på 1700-talet förvånar mig inte, personligen tycker jag att det är ett äckligt och ohygieniskt århundrade baserat på det jag har läst om livet i Frankrike, England och till viss del även i Sverige.
*har fördomar om 1700-talet*