[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - vikingatida kvinnokläder

vikingatida kvinnokläder

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Inläggav Mia » 25 juli 2003, 23:41

Du skulle även kunna slå till på den finska varianten? (finns tex här att ses http://www.forntidateknik.z.se/IFT/litte/eura.htm och på många andra bättre sidor) Du undkommer inte bucklor, och det kanske är lite 'sent' i tid, men om syftet är att slippa se ut som alla-andra så kanske det är värt att testa?

Mia
Mia

Inläggav Raymund » 26 juli 2003, 15:51

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Mia</i>

Du skulle även kunna slå till på den finska varianten? (finns tex här att ses http://www.forntidateknik.z.se/IFT/litte/eura.htm och på många andra bättre sidor) Du undkommer inte bucklor, och det kanske är lite 'sent' i tid, men om syftet är att slippa se ut som alla-andra så kanske det är värt att testa?

Mia
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

En trevlig sida är http://www.student.oulu.fi/~jek/muinaispuku.html
Tyvärr är den på finska (Jag har börjat översätta den, men det tar lite tid med min något ringrostiga finska), men det finns en sida med mönster och dylikt på http://www.student.oulu.fi/~jek/liitteet.html

/R
Raymund

Inläggav Ebba » 27 juli 2003, 20:37

synd att det var på finska bara.....
Ebba

Inläggav Vix Hq » 28 juli 2003, 14:01

Mycket av mönstren och teckningarna på den finska sidan är hämtade från en bok som heter "Ancient Finnish Costumes" av Pirkko-Liisa Lehtosalo-Hilander, som är på engelska (med finsk och svensk sammanfattning). Den finns lättast tillgänglig som fjärrlån från Àjtte biblioteket i Jokkmokk (om man nu inte råkar bo i närheten). Den ska visst finnas på hushållsvetenskapliga institutionen i Göteborg också...men därifrån fick jag inte låna den, de höll på att flytta eller vad det var... Hur som haver; det är visserligen en rätt tunn bok, men innehåller mycket information och kritisk granskning av olika museirekonstruktioner av dräkterna.

Den är helt klart värd det extra besväret med fjärrlån! Rekommenderas!

/Vix.
Vix Hq

Inläggav rikard » 29 juli 2003, 14:08

<hr noshade size="1">
Vecken skall vara mycket mindre, inte mer än kanske 2 mm höga. Allt pekar dessutom på att de låg på tvären längst med ärmen, inte på längden.
<hr noshade size="1">

Hur vet man att vecken ska ligga på tvären?

Finns det inte en möjlighet att dessa veck är extra bearbetade just för att det är begravningsplagg? Och att man till vardags helt enkelt vrider ihop linneklänningen så den blir veckad när den torkar (inte lika vackert men dock väldigt enkelt)?

Rikard
rikard

Inläggav Martina » 30 juli 2003, 18:01

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by rikard</i>

<hr noshade size="1">
Vecken skall vara mycket mindre, inte mer än kanske 2 mm höga. Allt pekar dessutom på att de låg på tvären längst med ärmen, inte på längden.
<hr noshade size="1">

Hur vet man att vecken ska ligga på tvären?

Finns det inte en möjlighet att dessa veck är extra bearbetade just för att det är begravningsplagg? Och att man till vardags helt enkelt vrider ihop linneklänningen så den blir veckad när den torkar (inte lika vackert men dock väldigt enkelt)?

Rikard

Mitt påstående att ärmvecken skall ligga på tvären baserar jag dels på ett fynd i Bj 1159, där tvärgoffrerat tyg ärgats fast i en sax som låg vid den dödas högra arm, dels på att ärmen av olika skäl bör ha varit åtsittande och inte vid, och då är det mest logiskt att den är veckad på tvären.
Varför? Först och främst utsätts längstgående veck hela tiden för påfrestningar då armen böjs. Den borde också tendera bli vidare vid handlederna om vecken inte fixerats med t.ex. knytband. Ärmen borde alltså ganska fort bli vid och oformlig. Tvärgående veck däremot kan man göra på en "normalbred" ärm, dessutom kan man ev. fixera dem i sömmen så att de verkligen inte går ur. Naturliga tvärgående veck uppstår alltid på en snäv ärm, dessa blir dock inte estetiskt störande på en ärm där vecken redan går på tvären. Inga Hägg har jämfört den goffrerade särken med två modeller av veckade särkar som fanns på kontinenten redan innan vikingatiden. Genomgående för dem är: Vida ärmar och veck som utgår ifrån ett knytband i halsen, veck längstmed ärmen. Smala ärmar och veck som faller ut mot axlarna, tvärgående veck på ärmarna. Genom att studera bl.a. veckriktningen i det goffrerade tyg som ärgat fast i spännbucklor har Hägg (efter -74, då Kvinnodräkten i Birka gavs ut) konstaterat att birkasärken var av den senare modellen.

Som jag tidigare skrev, ett knäckt linnetyg förblir knäckt. Har man tidigare brutit fibrerna genom att göra en "skrynklig" särk kan man inte inför högtider eller begravning vecka om särken i finare veck. Snarare än att man använde tre sorters särkar i Birka; släta, skrynkliga samt goffrerade, så hade man kanske släta särkar eller t.o.m. yllesärkar till vardags medan de mer arbetade särkarna var för fest, alternativt för de allra rikaste.

MVH

Martina
Martina

Inläggav Lisa » 17 augusti 2003, 12:57

Jag har tänkt sy en vikingatida mantel som kan passa för en piga. Nån som vet hur en sån såg ut? Själv har jag tänkt att man kanske bara kan ha ett fyrkantigt tyg som man klipper ut kilar kring halsen och syr ihop och sedan fäster med ett spänne mittfram. Kan det vara en idé? Eftersom jag hört att det var svårt att väva breda tyger kanske man ska dela ut manteln i flera delar?
Lisa

Inläggav Martina » 17 augusti 2003, 17:10

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Lisa</i>

Jag har tänkt sy en vikingatida mantel som kan passa för en piga. Nån som vet hur en sån såg ut? Själv har jag tänkt att man kanske bara kan ha ett fyrkantigt tyg som man klipper ut kilar kring halsen och syr ihop och sedan fäster med ett spänne mittfram. Kan det vara en idé? Eftersom jag hört att det var svårt att väva breda tyger kanske man ska dela ut manteln i flera delar?

Som viking borde du kanske istället satsa på en rejäl sjal? Mantlar finns mig veterligen bara belagt i mansgravar, medan det finns gott om avbildningar på vikingakvinnor med sjal.
Annars var den vikingatida manteln fyrkantig och fästes över ena skuldran med ett spänne (någon som är bevandrad i konsten kanske kan berätta hur man viker den?)Inga urtag för halsen, alltså.
Satsa i båda fallen på en rektangel, 1,5x1,5m i ett varmt, mjukt tyg.

MVH

Martina
Martina

Inläggav Lisa » 17 augusti 2003, 17:30

Tack så mycket för hjälpen! Låter lite kallt med en schal, men man kanske kan ha en halvlång tunika också? Hur är schalarna gjorda då, och hur såg de ut?
Lisa

Inläggav Arild Krake » 17 augusti 2003, 22:56

Jag hittade en trevlig sida om vikingatida kvinnokläder.

http://www.vestrusvikingships.org/realv ... Womens.pdf

Ludvig
Arild Krake

Inläggav Martina » 18 augusti 2003, 17:31

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Arild Krake</i>

Jag hittade en trevlig sida om vikingatida kvinnokläder.

http://www.vestrusvikingships.org/realv ... Womens.pdf

Ludvig

Nu måste jag gnälla på dig <i>igen</i>![:I] Texten är förvisso lättöverskådlig och bilderna bra, men felen bara hopar sig! Man gör massor med ounderbyggda antaganden och mycket verkar vara rena påhitt. Bättre sidor om vikingatida kläder har isåfall rekommenderats på forumet innan.

Är det förresten någon som vet någonting om den ärmlösa sidensärk som omtalas som underplagg? Vad kommer den idén ifrån?

/Martina
Martina

Inläggav Arild Krake » 18 augusti 2003, 22:21

Okej ska erkänna att denna gång så kastade jag bara ett snabbt öga på sidan innan jag la ut den. Ja, jag borde skämmas att inte ha titta/läst bättre på sidan innan jag la ut den, men man orkar inte alltid (och jag tyckte att den <i>såg</i> bra ut när jag snabbläddrade.)

Nu har jag tittat lite nogrannare och visst jag är ingen expert på just vikingatidakvinnodräckter som vissa är, men jag tycker att sidan verkar trevlig. Den har bilder på massa trevliga saker så som kammar, skedar och inte att förglömma skor från öster som man inte ser på var sida.

Ludvig
Arild Krake

Inläggav Lisa » 19 augusti 2003, 11:51

Nån som vet hur schalarna såg ut och gjordes? Och om man kan ha en halvlång tunika att dra på när det är kallt?
Lisa

Inläggav Mia » 19 augusti 2003, 12:08

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Lisa</i>

Nån som vet hur schalarna såg ut och gjordes? Och om man kan ha en halvlång tunika att dra på när det är kallt?

Vad har du för kläder hittills som tunikan ska dras på? Vad är det för material till dem?
På den länken som Ludvig skickade ut, ser du några kvinnofigurer som har sjalar på sej.

Mia
Mia

Inläggav Ny Björn » 19 augusti 2003, 15:29

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Arild Krake</i>

Nu har jag tittat lite nogrannare och visst jag är ingen expert på just vikingatidakvinnodräckter som vissa är, men jag tycker att sidan verkar trevlig. Den har bilder på massa trevliga saker så som kammar, skedar och inte att förglömma skor från öster som man inte ser på var sida.

Ludvig

En snabb titt gav mig intrycket att det rör sig om ytterligare en av de "konceptinstruktioner" som finns här och var på nätet. De vanliga sammanblandningarna verkar ha smugit sig in (t.ex. "Finnish Viking dress", Birka/York cap osv). Det där med ärmlösa undersärkar torde -liksom alla dessa fruktansvärda "flappa-flappa-förkläden" - vara en kvarleva från äldre litteratur med märkliga bilder. Källan till den där undersärken (enl. förf "Birka") ställer även jag mig en smula frågande till - det luktar lite sammanblandning...

Många av bilderna kommer från "Archaeology of Novgorod" - kom bara ihåg att det mesta som visas i dem är medeltida, detta gäller ffa. skorna och de flesta kammarna.
Ett stort + är att de ovan nämnda flappa-flappapanelerna inte ens nämns - tack och lov!

Min reflektion är att man kan inspireras av skriften men att man som vanligt skall dubbel- och trippelkolla det som sägs och inte "köpa det" bara för att det skrivits ner på papper. Dessutom är PDF-formatet inte alls snällt mot bilderna - usch så de förvrängs!

/N B
Ny Björn

FöregåendeNästa

Återgå till Kläder och textila hantverk