[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - Renässanskläder....

Renässanskläder....

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Inläggav BeatriceBrenainn » 19 mars 2004, 11:40

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Karin</i>

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by BeatriceBrenainn</i>

Har fullständigt tummen mitt i handen och kan inte göra mönster själv. <hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Knepet är att öva några gånger tillsammans med någon som kan konstruera mönster. Sedan kommer du också kunna. Problemet är väl om man inte har någon som kan hjälpa en.

Men det här har ju inget med brickband att göra, så om vi ska diskutera det får vi starta en ny tråd.

Karin
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Jag har varit på G att sy en tidig italiensk renässanklänning i snart 3 år... Under den här tiden har jag inte lyckats få kontakt med en enda person här nere i Skåne, som är intresserad av detta. Så jag har ingen som kan hjälpa mej och vill inte vänta längre.

Att konstruera mönster är jag en kratta på och har tummen mitt i handen. Att göra ändringa på mönster så är jag däremot en fena på! Så därför tänkte jag köpa Period Patterns number 41 och 42, tidig Italiensk renässans. Vill dock försöka att göra dom ändringar i mönsterma som behövs för att det skall bli lite mer historiskt korrekt...
BeatriceBrenainn

Inläggav Karin » 19 mars 2004, 12:18

Tyvärr vet jag ingenting om italiensk renässans, så jag kan inte hjälpa dig.

Karin
Karin

Inläggav Eva Andersson » 19 mars 2004, 13:20

Om alla som inte kan något om ett visst ämne skulle skriva in och berätta att de inte kan något skulle forumet översvämmas [;)]

Nordrikes nuvarande drottning, Unna (Vea Hermansson)är en fena på tidig italiensk renässans OCH bor i Skåne. Enligt Medeltidsföreningen Dubbelgåsens hemsida har hon adressen rosavea snabela hotmail punkt com

Eva
Eva Andersson

Inläggav BeatriceBrenainn » 19 mars 2004, 14:26

Jo, henne har jag träffat. Hon har hjälpt mej en gång att sy färdigt en heraldisk mantel som jag gick bet på. 3 lager tyg och det såg hemskt ut hur jag än sydde om och sydde om... Det kostade en slant men det var det värt, den är jättesnygg nu när Vea fixat till den. Jag pratade men henne om detta att sy en renässans klänning men hon är inte gjord av pengar sas så att lägga tid på att hjälpa mej när hon har möjlighet att tjäna en hacka på att sy klänningar på beställning... (Vet inte riktigt om det var något med teater eller något ditåt.) Den timpeng som hon skulle få av dom kunde inte jag erbjuda och jag har full förståelse för att hon hellre tjänade pengar! Alla har vi ju räkningar som skall betalas! Kan ju nämna att jag bara har positivt att säga om Vea, en mycket trevlig, duktig och hjälpsam tjej! :-)

Jag har sökt efter någon som har tid över och inte är så dyr, helst gratis... Hade gärna bytt tjänster mot gentjänster.... Men jag har inte lyckats hitta någon. Så jag är inriktad på att fixa detta själv! Jag har sytt mycket kläder i mina dagar, både till mej själv och min dotter men alltid efter köpta mönster.

Jag tackar för alla idéer och förslag! :-) Men som sagt, jag skall j-r ta mig klara detta själv har jag bestämt mig för. ;-) Jag håller på att läsa in mig på alla inlägg om renässans här är på forumet och återkommer om jag behöver svar på något jag inte hittar info om. Men ett mönster kommer jag att köpa, annars klarar jag det inte. Med hjälp av det så hoppas jag kunna få till ett lite mer korrekt mönster med hjälp av ändringar. *håller tummarna*
BeatriceBrenainn

Inläggav Sara Lundström » 19 mars 2004, 19:32

<besserwisser>Man är inte EN fena. Man är fena. 40-talsslang för fin. Alltså "finfin" ungefär.</besserwisser>
Sara Lundström

Inläggav BeatriceBrenainn » 20 mars 2004, 08:27

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Sara Lundström</i>

<besserwisser>Man är inte EN fena. Man är fena. 40-talsslang för fin. Alltså "finfin" ungefär.</besserwisser>
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

[B)] Okej....[:D] Har läst tråden om besserwisser så jag lägger mej lågt direkt! [8D]

Nu är vi nog på väg från ämnet dock... [;)]

Om inget annat så lyckas jag väl få ihop något åt fantasy hållet i klänningsväg. Som medlem i SCA kommer jag nog undan med det... [:o)] Men för varje klänning jag syr så kommer jag förhoppningsvis närmare historisk korrekthet.

Hur OK är detta? Det är något liknande det här jag tänkte det skulle se ut när jag är klar men jag vet inte hur "rätt" den skissen är. http://alpha.furman.edu/~kgossman/histo ... /ital.html
BeatriceBrenainn

Inläggav Eva Andersson » 20 mars 2004, 09:32

Teckningen är från en målning av Ghirlandaio och kan ses i original här:. Där finns också en mass andra bilder från italienskt 1400-tal. Jennifers (hon som har sajten) "dress diary" för en italiensk 1400-talsklänning ger också en hel del tips, genom att hon berättar om hur hon gjorde när hon sydde.
Det låter kanske fånigt, men ge inte upp! Tidig italiensk renässans är ganska lätt eftersom det är lättare att forma ett liv bra när det har en kjol veckat mot det än är klänningen består av hela våder som i en cotehardie. Du behöver troligen hjälp av en kompis att göra ett livmönster i lakansväv, men det är inte jättekomplicerat, inte ens om du har _mycket_ stor byst som jag.I din lokala medeltidsgrupp lär det finnas någon som vet hur man gör ett snävt livmönster som du kan få råd av och sen är det väl bara att testa.

Jag har inte sett de kommersiella mönster du tänkt använda, men den viktigaste ändringen man behöver göra är att om de har insnitt/sprängveck ("darts" på engelska) ska de bort eftersom det är en 1800-talsuppfinning.

Eva
Eva Andersson

Inläggav BeatriceBrenainn » 20 mars 2004, 12:12

Åhh! Den klänningen är sååå fin! [:D]

Jag tittade på hennes klänning i hennes Dress Diary för [url="http://homepage.mac.com/festive_attyre/research/15thdiary/page1.html"]1480's Florentine[/url]. Antar att jag kan anväda mej av en del av det hon skrivit där. Jag har nästan övertalat min man att hjälpa mig med att gör ett livmönster i lakansväv! Skall göra en dräkt åt honom som är i samma stil sedan.
BeatriceBrenainn

Inläggav Eva Andersson » 20 mars 2004, 14:07

Schysst. Det går att lära sin äkta man saker. Min man kan göra "hair taping", dvs när man använder ett band och syr fast håret runt huvudet. Används rätt mycket under renässansen och påminner om tekniken när man har en "piglock" till sin folkdräkt (håret virat iband och uppsatt som en krans på huvudet). Det tar tid, men han kan!

Eva
Eva Andersson

Inläggav BeatriceBrenainn » 20 mars 2004, 16:09

Jo, dom kan mer än vad både man själv och dom tror!

Binda hår runt band? Har du någon bra länk om "hair taping", renässans då? Det låter väldigt snyggt och avancerat.
BeatriceBrenainn

Inläggav Eva Andersson » 22 mars 2004, 10:06

Länkeländet var trasigt när jag skulle ange det, annars had det funnits med i mitt svar. Jag hittade den via [url="http://costume.dm.net/"]Elizabethan Costuming page[/url] och den kanske kommer att dyka upp igen så det enda man kan göra är väl att kolla med jämna mellanrum [:(]

Eva
Eva Andersson

Inläggav Eva Andersson » 2 april 2004, 08:37

Tada! Sidan om [url="http://www.mfgraffix.com/hird/faoilt/hairtape.html"]Renaissance hairtaping[/url]är uppe igen. Skriv ut den innan den försvinner [:)]

Eva
Eva Andersson

Inläggav BeatriceBrenainn » 13 april 2004, 12:13

Nu har jag skrivit ut den! [:D]
BeatriceBrenainn

Inläggav Dark-Young » 3 juni 2004, 14:01

Hesjsan alla..

Jag håller själv på med lite medeltid och renässansen (1200 & 1760 för att vara exact).. Har en Feildmore och tidsenlig utstyrsel till den. Håller på att samla ihopa renässans kläder för ett 5 dagars "lajv/teater" i oslo om ett par veckor. Dock har jag hittat en hel drös med mönster på (www.ebay.com) om man söker på renaissance (det går också att söka med Larp eller Fair). Jag har även två 50 sidors manuskript om klädsel och kultur under renässansen men ska fråga först om jag kan ge ut dom till er alla.

txe här är en sida som säljer mönster till klänningar:

http://search.stores.ebay.com/search/se ... enaissance

Vet någon var man kan köpa eller fy sytt olika saker för ett humant pris (tja, en butiks skräddare går ju bra men dom tar hutlösa summor bara för att sy ett par korta byxor av tyg).

Är även ute efter ett par renässans skor med låga klackar och något gulligt spänne?
En trekantig hatt hade ju häller inte varit fel till min utstyrsel, mönster går även också.

// Kristoffer
Dark-Young

Inläggav mikst » 8 juni 2004, 23:44

Hej,

Finns det mönster, kläder osv för herrkläder också? Har inte hittat något intressant hittills.
mikst

FöregåendeNästa

Återgå till Kläder och textila hantverk