av Martina » 2 april 2004, 14:43
Problemet med entrådiga garner är att de (oftast) lätt går av, fördelarna är att det inte gör så mycket om man sticker igenom nålen litegrann och det är lätt att se maskorna.
Flertrådiga garner håller i regel bättre, men ju fler trådar destå lättare att sticka nålen genom garnet och fastna. Kan också vara lite svårare att se maskorna.
Ett lite grövre, tvåtrådigt garn, typ Hifa trollgarn, är nog det ideala nybörjargarnet. Starkare än lopí, tunnare än lovikka och fluffigare än svenskt ullgarn.
Jag ser inga problem i att lära ut bindning i melerat garn så länge det är ljust och man har bra belysning, problem uppstår först vid mörkare nyanser typ marinblått, mörkgrönt o.dyl. Jag brukar uppmuntra mina "elever" att välja en färg och ett garn de tycker om. Det känns alltid mer inspirerande att jobba med en färg man gillar och det blir också lättare att tänka framåt mot en färdig produkt.
Om jag tar med "provgarn" åt någon så brukar jag faktiskt välja just ett ljust, melerat garn t.ex. i blått.
Svenskt ullgarn använder jag inte själv när jag nålbinder. Förvisso är det några tior billigare hektot än andra garn (om man inte hittar på rea i Röros för 10:-/50 g!!!)men de kronor man tjänar på ett par strumpor uppväger inte garnets kassa kvalitét. Satsar mycket hellre på Peer Gynt isåfall, även om ett hg är dubbelt så dyrt, för då får man en fantastisk kvalitét som både är varm och verkligen tål att slitas på! Trots allt är garnet den lilla kostnaden när det gäller nålbindning eftersom det tar så lång tid att förfärdiga ett plagg så jag satsar helst på att det kommer att hålla ett tag.
Så, nu har jag visst gjort en massa reklam för norska garner, men tyvärr så har vi ju inte samma ulltradition i Sverige och därmed inte samma fina kvalitéer och låga priser!
/Martina