av Sauron » 23 september 2004, 20:14
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Karin</i>
De 1200-talsbrokor jag har sett går ner på halva vaden, precis som på bilden i din länk. Rent funktionellt bör brokorna vara så långa att de inte glider upp ur hosorna och bildar en glipa när man rör sig. För långa hosor borde göra det knöligt att få ner dem i hosorna.
Brokor som går ända ner till fötterna? Det har jag aldrig sett. Nu blev jag nyfiken.
För att hålla brokorna på plats har du någon slags snöre i midjan. När jag har sytt brokor till min man har jag klippt två hål på framsidan av "röret" (glöm inte att kanta hålet på något sätt så att det inte repar upp sig). Hålen är dels till för att få in snöret i "röret" och dels till för att han ska komma åt att knyta upp hosorna i snöret. Hosorna sitter alltså uppe genom att stroppen i övre delen av hosan är fastknuten i brokornas midjeband.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Mmmm... dessutom ser det inte så snyggt ut när de är "för långa" [:)]. Knähöjd verkar lagom.
Det konstiga är att de andra designs jag sett har varit helt raka, förutom denna. Jag har tittat i den där lilla broschyren från Visby: <i>"Benkläder för män"</i>, ni kanske vet vilken jag menar. Iaf där har de oxå helt raka ben. Fast dimensionerna i det häftet verkar helt knäppa. Det står visserligen "grundversion", men måtten är typ sådana att de når ned till fötterna (vilket man oxå ser på en av bilderna i häftet). Antar att man får modifiera måtten så att den blir lagom lång. Därför fastnade jag lite på länken eftersom måtten är just för en specifik modell (den man ser på bilden av killen som arbetar). De där svängarna på slutet kanske inte ser så konstiga ut när man sytt färdigt brokorna... (hoppas).
Appropå midjan så har jag sett att det finns två modeller. Den ena är med hällor+bälte och den andra är bara en tub/rör med snöre. Först var jag säker på saken och ville ha med tub+snöre, men nu tvekar jag lite,, kanske inte är så dumt med bälte+hällor ändå. Tror till och med att det stod i häftet att det var rätt vanligt. Några åsikter om detta?