[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - Brokar

Brokar

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Inläggav Djingis Khan » 30 oktober 2003, 14:09

Jag blev idag klar med mina brokar, jag använde Goddards mönster och resultatet blev lyckat. Tack ni som kom med tips!

/DK Micke
Djingis Khan

Inläggav Sauron » 23 september 2004, 14:02

Planerar att göra brokor i det närmaste. Tänkt gå efter mönstret på http://www.bumply.com/Medieval/braies.htm (med den svängda nederdelen). Frågan är bara... hur fäster man hosorna i "bältet". Så vitt jag kan se så går det ju bara ett "snöre" runt midjan i ett slags "rör". Gör man hål i "röret" då eller hur gjorde man?

Har sett andra beskrivningar där brokorna går ned till fötterna. Vilka hade knälånga brokor och vilka hade "fotlånga" brokor. Hade tänkt mig i stil med 1200-tal, eller kanske tidigare.
Sauron

Inläggav Raymund » 23 september 2004, 14:55

Precis, man gör ett par slitsar i kanalen för brokbältet, här finns det ett par bilder som visar det ganska tydligt: http://www.randyasplund.com/browse/medi ... usse1.html

Hosorna blev längre ju senare man kommer under medeltiden, och då blev samtidigt brokorna kortare, för tidigt 1200-tal så är nånstans i knähöjd ganska lagom, titta på samtida bilder.

/R
Raymund

Inläggav Karin » 23 september 2004, 14:58

De 1200-talsbrokor jag har sett går ner på halva vaden, precis som på bilden i din länk. Rent funktionellt bör brokorna vara så långa att de inte glider upp ur hosorna och bildar en glipa när man rör sig. För långa hosor borde göra det knöligt att få ner dem i hosorna.

Brokor som går ända ner till fötterna? Det har jag aldrig sett. Nu blev jag nyfiken.

För att hålla brokorna på plats har du någon slags snöre i midjan. När jag har sytt brokor till min man har jag klippt två hål på framsidan av "röret" (glöm inte att kanta hålet på något sätt så att det inte repar upp sig). Hålen är dels till för att få in snöret i "röret" och dels till för att han ska komma åt att knyta upp hosorna i snöret. Hosorna sitter alltså uppe genom att stroppen i övre delen av hosan är fastknuten i brokornas midjeband.

Karin
Karin

Inläggav Sauron » 23 september 2004, 20:14

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Karin</i>

De 1200-talsbrokor jag har sett går ner på halva vaden, precis som på bilden i din länk. Rent funktionellt bör brokorna vara så långa att de inte glider upp ur hosorna och bildar en glipa när man rör sig. För långa hosor borde göra det knöligt att få ner dem i hosorna.

Brokor som går ända ner till fötterna? Det har jag aldrig sett. Nu blev jag nyfiken.

För att hålla brokorna på plats har du någon slags snöre i midjan. När jag har sytt brokor till min man har jag klippt två hål på framsidan av "röret" (glöm inte att kanta hålet på något sätt så att det inte repar upp sig). Hålen är dels till för att få in snöret i "röret" och dels till för att han ska komma åt att knyta upp hosorna i snöret. Hosorna sitter alltså uppe genom att stroppen i övre delen av hosan är fastknuten i brokornas midjeband.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Mmmm... dessutom ser det inte så snyggt ut när de är "för långa" [:)]. Knähöjd verkar lagom.
Det konstiga är att de andra designs jag sett har varit helt raka, förutom denna. Jag har tittat i den där lilla broschyren från Visby: <i>"Benkläder för män"</i>, ni kanske vet vilken jag menar. Iaf där har de oxå helt raka ben. Fast dimensionerna i det häftet verkar helt knäppa. Det står visserligen "grundversion", men måtten är typ sådana att de når ned till fötterna (vilket man oxå ser på en av bilderna i häftet). Antar att man får modifiera måtten så att den blir lagom lång. Därför fastnade jag lite på länken eftersom måtten är just för en specifik modell (den man ser på bilden av killen som arbetar). De där svängarna på slutet kanske inte ser så konstiga ut när man sytt färdigt brokorna... (hoppas).

Appropå midjan så har jag sett att det finns två modeller. Den ena är med hällor+bälte och den andra är bara en tub/rör med snöre. Först var jag säker på saken och ville ha med tub+snöre, men nu tvekar jag lite,, kanske inte är så dumt med bälte+hällor ändå. Tror till och med att det stod i häftet att det var rätt vanligt. Några åsikter om detta?
Sauron

Inläggav Karin » 24 september 2004, 18:47

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Sauron</i>

Appropå midjan så har jag sett att det finns två modeller. Den ena är med hällor+bälte och den andra är bara en tub/rör med snöre. Först var jag säker på saken och ville ha med tub+snöre, men nu tvekar jag lite,, kanske inte är så dumt med bälte+hällor ändå. Tror till och med att det stod i häftet att det var rätt vanligt. Några åsikter om detta?

På de brokor jag har sett verkar det vara tub+snöre snarare än hällor+bälte. Men leta själv i källorna.

Jag tänker mig att man rullar överkanten några varv efter att man har tagit på sig brokorna, så att det blir en korv runt midjan. Då blir brokorna ca en dm kortare, så tänk på att göra dem lite längre än du vill ha dem.

Karin
Karin

Inläggav Sauron » 26 september 2004, 15:39

Enligt http://www.bumply.com/Medieval/braies.htm skall det ju inte vara några problem... där är ju vidden tre gånger så lång som midjan.
Sauron

Inläggav olafR » 26 september 2004, 21:36

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Sauron</i>

Enligt http://www.bumply.com/Medieval/braies.htm skall det ju inte vara några problem... där är ju vidden tre gånger så lång som midjan.
Beror väl på vem man mätar på [;)]
olafR

Inläggav Sauron » 27 september 2004, 01:04

ja vidden gör det ja, men kvoten förblir konstant [:)].
Själv är jag rätt smal så jag tog bort cirkus 2 dm från orginalvidden.
Men efter att ha sytt ett tag så börjar jag bli lite tveksam. Modellen känns inte riktigt autentisk; den är alldeles på tok för bred runt vaderna. Jag får nog ta bort ännu mer tyg och gå lite efter måtten i <i>Benkläder för män</i> som vägledning. Tur att jag inte gjorde tvärtom, dvs börja med en för liten modell [:o)].
Sauron

Inläggav Rin » 2 oktober 2004, 12:02

Skulle vilja varna för häftet Benkläder för män, dels p.g.a. de vanliga invändningarna mot mönster från Sophias ateljé men också för att de inte blir särskilt bra. Framför allt varianten med en separat grendel blir för kort i grenen för en man. Brokorna tenderar också att bli kortare än man planerat av någon anledning. Men om man är medveten om det í förväg så kan man justera.
Rin

Inläggav Sauron » 3 oktober 2004, 00:19

mm... tack för varningen. Får nog experimentera mig fram lite med storleken. Är lite osäker om jag skall ha kvar slitarna vid benen. Tror nog att jag skall köra en helt rak modell till att börja med. Gissningsvis så höll sig medeltidsfolken till KISS-principen, och det är nog bra att man försöker göra det så enkelt som möjligt. Tvivlar faktiskt lite till att man klippte ut svängar i tygets nederdel. Troligare är isåfall att man gjorde trianglar nedtill IMHO. Fast det är bara som jag spekulerar. Vi har ju trots allt bara målningar att gå efter (väl?)...
Sauron

Inläggav loukro03 » 20 mars 2005, 12:50

Här under historiska världar finns ju ett mönster på brokor som mest ser ut som kalosonger som inte är långa alls. De är väl historiskt korrekta antar jag eftersom de finns här. Men jag har aldrig sett det någon annanstans, så jag undrar ju lite. Dessutom, är sådanna bara för män eller har kvinnor också sådanna?
loukro03

Inläggav Karin » 20 mars 2005, 13:22

Hur hosorna ser ut beror på när under medeltiden vi pratar om. Fram till 1400-talet är de långa, sedan börjar de bli kortare. Under slutet av 1400-talet hade vissa modemedvetna karlar pyttesmå tangabrokor som knyts i sidan precis som bikinibyxorna jag hade när jag var 5 år.

Antagligen bars brokor bara av män. Detta har diskuterats tidigare, men jag kan inte hitta diskussionen. Är det någon annan som kommer ihåg vad den heter? Och du behöver inte ställa samma fråga många gånger i olika trådar. De flesta som är intresserade av kläder och textil läser alla trådar under "kläder och textil"-delen.

Karin

Karin
Karin

Inläggav Martina » 20 mars 2005, 17:07

Lena
Medlem

Ireland
95 Posts
Posted - 20 Mar 2005 : 13:19:06
--------------------------------------------------------------------------------

Jag och många fler har letat men inte hittat några belägg för att medeltida kvinnor ska ha burit underbyxor. Däremot finns det en hel del som talar för att kvinnorna gick utan. Det tidigaste uppgifterna om trosor kommer från adelsdamer i medelhavsländerna under 1500-talet, och inte ens bland dem verkar det ha varit vanligt.

Medeltida kvinnors underkläder bestod generellt sett bara av en särk. Hosorna var knäkorta, och bands fast under knät, till skillnad från männens lårlånga hosor.

<font size="1">Flyttade Lenas inlägg hit. Martina, moderator</font id="size1">
Martina

Inläggav Jonas Myrenås » 21 mars 2005, 11:52

Någon som har erfarenhet av "lapplandsbyxorna" som det referreras till på [url="http://www.larp.com/midgard/braies.htm"]denna[/url] siten? Det är figur 3 som gäller, altså.

De verkar ju ge den (något överdrivet[;)]) veckade grenen som syns på många bilder.

Jag antar att det inte finns så mycket original att tillgå för dessa underbyxor?
Jonas Myrenås

FöregåendeNästa

Återgå till Kläder och textila hantverk