<font size="1"><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Tina</i>
Hej hej
Är det någon som vet vilket sorts garn som främst användes till nålbindning under vikingatiden?
Entrådigt, tjocklek, z/s-tvist? Är det olika garner beroende på stygn tex?
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote"></font id="size1">
<font size="1"><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Mary-Lou</i>
En gissning..
Z-spunnet s-tvinnat. Eftersom om spinnerskan/ spinnaren är högerhänt blir det mest naturligt så. Vilket blir svårt att hitta idag om du inte vänder dig till Wåhlstedts som har garn för tvåändsstickning. Men de kostar.. bara så du inte får en chock.
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote"></font id="size1">
Satt just och funderade i liknande banor som Tina gjort.
Men då jag är helt obevandrad när det gäller garn så hoppas jag nån kan förklara det jag inte riktigt har koll på
Just vad innebär Z-spunnet s-tvinnat? Det har alltså att göra med hur man spinner och hur man tvinnar garnet? Entrådigt och/eller flertrådigt? Är detta speciellt arbetssamt/dyrt, eller mest för att det är handspunnet och att det är ovanligt på så vis?
Och jag hoppas detta inte är en alltför dum fråga.. När man spinner ull för hand, är det lättare att spinna tjockt eller tunt entrådigt garn? Eller är entrådigt lika med tunt garn oavsett? (jag måste börja undersöka garner lite nogrannare känns det som...)
<font size="1"><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Martina</i>
Eskimå är väldigt varmt, mjukt och fint. Jättebra till vantar och lite bulkigare mössor. Tyvärr lite för fint för strumpor, efterlyser ett tvåtrådigt ullgarn i lite tjockare modell som inte är i merino eller något annat superfint. Lite ruffigt helt enkelt!
Så, Eskimå Drops är ett ullgarn som inte är så stickigt med andra ord? Hur kommer det sig, hur är det behandlat om det inte är superwash? Såg nånstans den beskriven med en term som hette "rundspunnen", är det vad som gör den så mjuk?