[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - Brickband

Brickband

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Inläggav Ny Björn » 15 januari 2003, 11:30

-En vass sådan (bra att ha även om hornet spjälkar sig tämligen bra på egen hand) samt HANDSKAR, gärna arbetshandskar av den gummerade modellen, skinn förlimmas som bekant och blir hårt även vid låga temperaturer runt 80-90 grader. Arbetshandskar i skinn är därför mindre lämpliga.

/N B
Ny Björn

Inläggav Raymund » 15 januari 2003, 22:20

När man ändå har en massa kunniga bandvävare på tråden...
Vad för nått sysslar damen på bilden nedan på med, förutom att försvara sig med vävkniven mot närgångna herrar? Det ser ut som nån sorts bandgrind med en sexkantig brickbandsbricka i varpen? Eller är det bara illuminatören som varit lika okunning om bandvävning som jag?

Bild
(Bild från Manesse-codexen ca 1305-1340)

/R
Raymund

Inläggav Eva Andersson » 16 januari 2003, 00:37

Hej!
Det där är faktiskt en av mina personliga favoriter, jag har bland annat målat av den på ett skrin (kan aldrig motstå en snuskig bild) och det roliga med den är att den visar så tydligt att den manlige illuminatören hade _mycket_ vaga begrepp om hur det där med bandvävning går till. Dels har alltså bandet sexkantiga brickor, men dessutom har det något som väl ska förestälal en bandgrind, men som står på ett stativ vilket gör det omöjligt att ändra skäl. dessutom (och det tycker jag nästan är bäst) har han målat det som att det färdiga bandet är upplindat på ett "handtag" längst till vänster medan då varpen är hos väverskan, medan det under verklig vävning alltid är tvärtom.
Överhuvudtaget är det vanskligt att förlita sig enbart på bilder när det gäller teknikhistoria, ett exempel är den artikel i Anna Götlinds avhandling där hon studerar senmedeltida kalkmålningar i Sverige och Danmark och ser att en överväldigande majoritet av motiven är kopierade ur (den tyska) förlagan "Biblia Pauperum" och därför svårligen kan säga något om när specifika tekniker användes i Norden. men naturligtvis är bilder en hjälp och det finns också exempel på självständiga motiv.

Eva
Eva Andersson

Inläggav Arild Krake » 16 januari 2003, 11:26

Vad gör den Rödklädda flickan till höger på bilden? Nålbinder eller stickar hon? Är det någon som har en ide om detta?

Ludvig
Arild Krake

Inläggav Vix Hq » 16 januari 2003, 11:26

Vilken absolut <b>ljuvlig</b> bild!

Jag förstår verkligen att du har målat av den, Eva!

Tack för att du piggade upp min annars gråa dag fylld av uppsatsångest genom att lägga upp bilden här, Raymund!!! Nu har jag kraft att fortsätta utan att somna på tangentbordet! [:D]

/Vix.
Vix Hq

Inläggav cizzi » 16 januari 2003, 13:53

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Arild Krake</i>

Vad gör den Rödklädda flickan till höger på bilden? Nålbinder eller stickar hon? Är det någon som har en ide om detta?

Ludvig
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Det hon har i högerhanden ser mest ut som en påtgaffel, men den ljusa fyrkanten i hennes knä går liksom inte alls ihop med det utan snarare med nålbindning eller stickning. Kan det tänkas vara en liten påse som hon förvarar garnet i? Om man stickar har man ju en sticka i varje hand och själva stickningen sitter ju uppträdd på stickorna. Dessutom är jag osäker på när man faktiskt började sticka. Jag har fått en del olika bud på det!

Nålbindning sker ju med en ensam enkel nål, och den lilla mojängen ser ju som sagt dubbel ut. Det skulle kunna vara änden på garnet som är påträdd på nålen som ger illusionen att hon håller i något dubbelt - ungefär som när den lilla musflickan biter av fel ände av garnet i Askungen på julafton! [:D]

Jag röstar nog på nålbindning, men med samma argument (garnände ger intryck av dubbel nål, fyrkanten separat från nål/sticka utesluter påtning och stickning) kan ju även tänkas att hon broderar.

Dessutom är det som sagt var så att det är så grova fel vad gäller brickväven att det kan tänkas att inte ens konstnären vet vad det skall föreställa att hon gör, utan bara uppfann något som såg ut som ett handarbete!

/C
cizzi

Inläggav Charlotta » 16 januari 2003, 16:15

Jag instämmer med föregående skribent vad gäller den rödklädda flickans sysselsättning, om man tittar noga ser man att det är olika färg på de båda "pinnarna" och att den undre dessutom ser ut att ha en svart eller i vart fall mörkare kontur, vilket den övre inte har.
Charlotta

Inläggav Christina » 22 januari 2003, 22:43

Jag har just läst den danska bok Brikvævning av Egon Hansen. Innehåller beskrivnignar av rekonstruktioner av nordiska brikband gjord för Forhistorik Museum Mosegård. Rekomenderas om man orkar läsa på danska.
Christina

Inläggav Ny Björn » 22 januari 2003, 23:14

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Christina</i>

Jag har just läst den danska bok Brikvævning av Egon Hansen. Innehåller beskrivnignar av rekonstruktioner av nordiska brikband gjord för Forhistorik Museum Mosegård. Rekomenderas om man orkar läsa på danska.

-Hansen är bra, men jag har för mig att han avled innan han var riktigt klar med boken, varför åtminstonde 1:a upplagan var behäftad med en del fel i mönstren. De kanske har rättat dem nu om det är en ny utgåva?

/N B
Ny Björn

Inläggav Christina » 22 januari 2003, 23:19

Min bok var från -74 och där var felen fortfarnde kvar. Men frånsett de band där beskrivingen troligen är fel är resten fortfarnde lästvärt.
Christina

Inläggav Tina » 28 januari 2003, 13:54

När det gäller brickväningsböcker håller jag med om att både Collingwood och Hansen är väldigt bra, och värda sina pengar. En relativt ny bok av Nancy Spies är ypperlig om man tycker om brokad band. Det är en bok som behandlar brokadband fram till 1600, med mönster (dock ej Birkabanden, men dem kan man ju få i Hansen)
http://w3.thegroup.net/~janis/ArelateStudio.html

När det gäller garn, så tycker jag att Gits Atelje har bra garn, hon har mycket silke som man kan köpa i 10g rullar och även bra kamgarn i fina färger. http://www.flensbygden.com/Ateljegit.htm

Tina
Tina

Inläggav lowissa » 10 oktober 2003, 17:25

Hej Charlotta!

Kul att du väver!
Jag har några boktips!

Ann Sutton och Pat Holtom, Brickbandsvävning LTs förlag Stockholm1977

Liv Trotzig och Astrid Axelsson, Band, ICA-förlaget Västerås 1972

Sonja Berlin Englund, Brickvävning- så in i Norden, Kalmar 1994

Margarethe Lehmann-Filhés, Om brickvävning, Kerstin Petterson 1994

HV konsulentkursen, Band på många sätt . ICA bokförlag Västerås 1978

hoppas det kan vara nåt!
mvh
Lowissa

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Charlotta</i>

Jag har så smått börjat försöka väva brickband men har upptäckt att det inte finns särskilt mycket information om det (i alla fall inte på svenska). Jag har hittat ett flertal hemsidor på engelska på nätet, men inte en enda på svenska. Hos hemslöjden kan man få tag i en svensk bok ("Brickband så in i Norden" el. dyl.) men annars är det tunt. Finns det någon som vet om det finns andra böcker/annan information att få tag i? Vill även veta om/var man kan få tag i ylle- lin- och silkesgarn som är bra att väva i och som gärna får vara handspunna och växtfärgade (hemslöjden?)

/Charlotta
lowissa

Inläggav Helena Kjellvander » 20 oktober 2003, 09:54

Vill man göra det enkelt för sig när det gäller garninköp kan man gå till vilken hemslöjdsbutik som helst och gråga efter "brage-garn". Detta är dubbeltvinnat och gjort i ull. Jag har inte haft några problem med det än, [:D] peppar, peppar... Å andra sidan är jag inte helt hundra på att detta garn är varesig handvävt eller växtfärgat. Jag frågade i butiken, men de hade inget svar...

Jag har klarat mig länge och väl med vanliga pappbrickor, även om det har börjat bli slitage på dem vid hålen. Väldigt bra, med tanke på att jag inte har bytt ut brickorna på... vad kan det vara... fem år ungefär. Skall försöka fixa nya brickor av bättre material snart. När jag får ork.

Brickor gjorda av välputsat horn, säger ni? Har ni gjort dem själva, eller går de att köpa? (Latmasken i mig blir större för varje dag [^])
Helena Kjellvander

Inläggav Åsa vävare » 20 oktober 2003, 15:27

Helena
Den butiken skulle jag inte handla i mer. Brage är ett standardgarn från Klippan och det spinneriet har varken handspunna eller växtfärgade garner. Det borde man vetat i affären. Det tillhör nog ovanligheterna att få tag i sådana garner förutom i specialaffärer.

Eva berättade om Moragarnet - att det ändrat sammansättning. Eftersom jag användt det garnet i många år och inte märkt någon skillnad kollade jag med Borgs som nu säljer garnet. Det är riktigt att Klippan som spinner det för något tag sedan ändrade sammansättningen, men det accepterades inte av Borgs som sände tillbaka partiet och nu ska det vara på samma sätt som tidigare. Kanske ändå något litet parti kom ut i marknaden och Eva fick av det.
Åsa vävare

Inläggav Sofia » 22 oktober 2003, 15:29

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Raymund</i>

Historic Enterprises har (små) hornbrickor på:
http://www.historicenterprises.com/sl/horn.html

/R

Använder du dessa eller finns det någon annan som har erfarenhet av hur dessa brickor fungerar?
Finns det någon annan som säljer fina och bra brickor?
Sofia

FöregåendeNästa

Återgå till Kläder och textila hantverk