[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - vikingatida kvinnokläder

vikingatida kvinnokläder

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Inläggav SagaB » 29 januari 2008, 14:00

Jag tycker man ser alla möjliga färger på folk. Så det är väl mer än smaksak. Det handlar ju mycket om vad för färger man kunde få fram av växtfärgning.
Kan meddela att jag jobbar på att fixa häggs bok som pdf med...
SagaB

Inläggav SagaB » 1 februari 2008, 16:46

Håller just nu på att klippa ut min kappa, och kom då inte riktigt fram till om jag ska ha 2 eller 3 kilar. Dvs, bara i sidorna eller även en mitt bak. Vad är bäst, snyggast, mest HK? Tacksam för svar snarast då jag strax ska börja sy. Och inte kan komma överens med mig själv.
/Saga
SagaB

Inläggav Hamnede » 29 september 2008, 11:48

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Inga Hägg har jämfört den goffrerade särken med två modeller av veckade särkar som fanns på kontinenten redan innan vikingatiden. Genomgående för dem är: Vida ärmar och veck som utgår ifrån ett knytband i halsen, veck längstmed ärmen. Smala ärmar och veck som faller ut mot axlarna, tvärgående veck på ärmarna. Genom att studera bl.a. veckriktningen i det goffrerade tyg som ärgat fast i spännbucklor har Hägg (efter -74, då Kvinnodräkten i Birka gavs ut) konstaterat att birkasärken var av den senare modellen.
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

Finns det fynd av den andra typen av särk, den med knytband i halsen och veck längs med ärmen, någonstans under vikingatid? Det vore en väldigt kul modell att testa på.

Sen hittade jag en sak i Rushwarths häfte om vikingatida kvinnodräkt som jag undrar över, han skriver att korta ärmar ansågs feminint och att mansplagg därför inte bör vara kortärmade. Är det nån som vet var han kan ha fått det ifrån eller känner igen det från någon annan?
Hamnede

Inläggav Ny Björn » 30 september 2008, 10:44

Jag är <u>alltid</u> skeptisk mot sådant Rushwarth skriver - han har fått mycket om bakfoten och skarvar än mer. Så vitt jag minns det nu på "frihand" så är det snarare fråga lagstadgade (Västnordiska) påbud om att kvinnor och män inte bör bära samma klädtyper/-snitt/frisyrer - no cross dressing helt enkelt. I Laxdæla saga används det som skäl för skillsmässa. Exemplen där är en kvinna i byxor med grenkil och en man med djup urringad kjortel.

/N B
Ny Björn

Inläggav yllegarn » 18 juli 2009, 16:29

Hej på er alla historiskt bevandrade!

Då det är medeltidsvecka snart och vi (familjen) har bestämt oss för att inte vara lika ur "fas" (bara ca 200 år denna gång) som senast vi var där så har vi bestämt oss för att sy upp en uppsättning vikingakläder utifrån HVs modeller då¨dessa verkar accepteras som relativt HK.
(Se där, man har läst igenom forumet i två dagar och har redan börjat slänga sig med förkortningarna, HK, HV, gnorrf gnorrf och allt annat... [8D])

[url="http://histvarld.historiska.se/histvarld/filer/vikingabokenihopfogad.pdf"]Länk till mönstermallar.[/url]
[url="http://histvarld.historiska.se/histvarld/draekter/vkvinna/index.html"]Länk till bilder.[/url]

Då man är en komplett nybörjare vad det gäller sömnad och textil över huvud taget så önskas råd ... Massor av råd. [:D]

Till hängselkjolen så har vi valt ett grönt ylle och till särken vitt tunt linne ("relativt genomskinligt"). Bör man använda sig av ylle till tunikan eller linne?

Vilka färger är det "ok" ur ett HK perspektiv att använda sig av på tunikan?

Är det ok att använda sig av "band", det vill säga två stycken rektangulära stycken, samma färg och tyg som kjolen, 2 cm gånger ca 30 cm som "hängslen" till hängselkjolen istället för de "snören" som HV har?

Hur fäster man "snörena"/"banden" på bakstycket till hängselkjolen?
yllegarn

Inläggav Fågelblå » 21 juli 2009, 17:32

Hej o välkommen Yllegarn! :D

vad gäller fästningen av banden över axlarna så finns det många varianter. Flata brickvävda band, flata band av samma tyg som resten av hängsleklänningen, med eller utan broderier. Snören, snoddar och gudarna vet vad :D

Jag tråcklar fast mina i en vinkel som känns bra i bakkant, i framkant brukar jag vilja ha en öglelösning till mina spännbucklor, men till min gamla hängsleklänning så satte jag fast dem med tråckel i framkant med.

/Fågelblå
Om träden börjar dansa, låt dem dansa!
Fågelblå

Inläggav Vix Hq » 21 juli 2009, 18:47

Det finns fynd från Norge med axelbandsöglor i samma tyg som klänningen (ylle). Det finns mig veteligt inga fynd alls där man använt brickvävda band som axelsnoddar, men det verkar vara rätt poppis inom vikingeriet.

/Vix.
Vix Hq

Inläggav yllegarn » 21 juli 2009, 22:33

Tack för hjälpen!

Fågelblå: Då får det bli en variant med band i samma tyg med "snöröglor" fram tillsammans med spännbucklor och någon kreativ variant av fästning i ryggen.

Vix: Efter många sökningar så hittade jag ett svar av just dig om detta i en annan tråd. =)

Förhoppningsvis så kommer det lite bilder på projektet när det mesta är klart... =)
yllegarn

Inläggav klyka » 16 augusti 2009, 18:16

Jag är sugen på att sy denna: http://www.handelsgillet.se/bilder/mons ... 0_stor.gif som Handelsgillet beskriver som "mongolisk kaftan" under kategorin "Vikingatid", men var kommer den ifrån? Kan man tänka sig att en kvinna burit en sådan? Hur stora influenserna från Öst som syns i fynd?

Ps. Jag är fiknyken på att sy vikingatid pga. att det inte finns lika mycket källor som till t.ex. 13oo-tal. Jag vill göra en dräkt baserad på fynd jag gillar i stil med "Man kan tänka sig att en kvinna på Gotland år 999 hade på sig en sådanhär mongolisk kaftan med en hängselklänning över".
Det är alltså inget klassiskt replika-arbete jag tänker göra :)
klyka

Inläggav Vendel » 16 augusti 2009, 20:25

I mälardalen och på Gotland fullkomligt dräller det av östinfluerade fynd. Dock kan man ställa sig en smula tveksam till om det fanns något större kulturellt utbyte så långt öster ut som till mongoliet och persien.

Handelsgillet har en del skumma mönster under "vikingatid". Jag skulle nog hålla mig borta från "Rusisk rock, persisk skärning", "Mongolisk kaftan", "Traditonell mongolisk väst" och "Enkel vapentröja (aketon)". Dessa mönster är väldigt spekultaiva när det gäller vikingatid. Om du vill ha en rock och inte är allt för kinkig med fyndriktighet skulle jag sy den som en som fyrkilad kjortel fast utan främre kilen och med en djup v-ringning (typ kappan i HV:s mönsteravdelning). Fäst ihop rocken med et trefliksspänne, eller om det ska vara gotländskt ett dosspänne.

Lycka till!

/Ville
Vendel

Inläggav klyka » 19 augusti 2009, 20:35

Ville -> Var kan jag läsa om de östinfluerade fynden? Jag har hört om rocken du beskriver och sett flertalet replikor, den är riktigt söt! Men jag är ute efter något att ha under hängselklänningen. Jag tänkte maila Handelsgillet och fråga om mönstrenas ursprung, om du är intresserad av deras svar kan jag PM:a dig om det.
/ Klyka
klyka

Inläggav Vendel » 20 augusti 2009, 00:03

Det kulturella utbytet mellan mälardalen/Gotland/Åland och länderna på andra sidan östersjön var tämligen omfattande. Det är synligt i nästan alla högre ståndsgravar från perioden.

Om du vill göra något annorlunda så kan du alltid kika på Finska/baltiska och ryska dräkter.
http://www.vikinganswerlady.com/FTP_Fil ... stumes.PDF
http://www.katajahovi.org/SatuHovi/muin ... minen.html
http://www.strangelove.net/~kieser/Russia/KWC.html

Min fru har en underklänning av finskt snitt (se ovan) som hon stortrivs i. En rysk Rubakha skulle också kunna vara snyggt.

/Ville
Vendel

Inläggav Lillith » 10 september 2009, 15:59

Dammar av den här tråden igen.
När man kollar på guldgummor och dom andra få avbildningar av kvinnor som finns från vikingatiden så ser det alltid ut som att dom har en lång kjol på sig. Ibland ned till marken, ibland syns fötterna, men man ser aldrig flera kjolar i kortare och kortare längd som man så gott som alltid gör på återskaparna.
Har jag missat något? Varifrån kommer idén att göra till exempel kängslekjolen kortare än resten? För det finns väl inte direkt några fynd som är kompletta nog för att man ska kunna avgöra plaggets längd?
Lillith

Inläggav Svanhild » 13 september 2009, 16:52

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Lillith</i>

Dammar av den här tråden igen.
När man kollar på guldgummor och dom andra få avbildningar av kvinnor som finns från vikingatiden så ser det alltid ut som att dom har en lång kjol på sig. Ibland ned till marken, ibland syns fötterna, men man ser aldrig flera kjolar i kortare och kortare längd som man så gott som alltid gör på återskaparna.
Har jag missat något? Varifrån kommer idén att göra till exempel kängslekjolen kortare än resten? För det finns väl inte direkt några fynd som är kompletta nog för att man ska kunna avgöra plaggets längd?

<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

Jag kan se en praktisk detalj med kortare överklännning.
Att man inte vill smuttsa ner sin överklänning. Det är lättare att tvätta en enfärgad (obroderad) underklänning än att tvätta överklänningen som många väljer att smycka ut med avancerade brodering och brickband.
Svanhild

Inläggav Lillith » 13 september 2009, 20:21

Nja.. allt som släpar i marken blir ju smutsigt. Är översta lagret hellångt så kvittar längden på dom undre. Och hellångt, dekorerat övre lager kan man ju se på guldgummor. Är väl en av dom få sakerna man faktiskt <i>kan</i> se?
På till exempel osebergstapeten släpar ju dessutom kjolen i marken ganska rejält. Och där verkar det inte röra sig om dom mystiska "separata" släpen som guldgummorna ofta har.

Svanhild:
Menar du att dom kortare kjolarna bara är en produkt av den moderna återskaparens tänk om vad som verkar praktiskt, eller vet du något som tyder på att man tänkte så när det begav sig?
Lillith

FöregåendeNästa

Återgå till Kläder och textila hantverk