vikingatida kvinnokläder

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Inläggav Martina » 19 januari 2011, 20:41

Jag hade faktiskt en vävnota liggande, kanske inte världens lättaste att läsa men ändå...
Tyget blir alltför grovt för att gå att jämföra med något vikingatida, men det finns ju nästan bara praktfynd. Helt jämförbart med tidigare järnålderskvalitéer dock.
Man vävde nästan alltid bruten kypert, finns någon bra förklaring jag glömt men som Mary-Lou säkert kan!

/Martina

Bild
Bild
Bild
Martina

Inläggav LillaFrökenUtter » 19 januari 2011, 22:41

Vad använde du för garn?

Tack för hjälpen

/Malin

"Man kan inte vara nere om man har en ballong"
Nalle Phu
LillaFrökenUtter

Inläggav Mary-Lou » 19 januari 2011, 23:15

6/1 ser det ut som det står. Dvs- Fårögarn. 6000m/ kg. Finns att köpa på de flesta ställen som säljer vävgarn.
Bruten kypert, antagligen för att den stannar kvar i skälet lättare när man väver i upprättstående vävstol. Men det är också hörsägen från min gamla lärare. Jag har å andra sidan ingen anledning att tvivla på den doktorn.
Mary-Lou

Inläggav Åsa vävare » 20 januari 2011, 00:16

Om det är tyget Martina vävde på Folkan på Gotland tror jag att det är Kampes entrådiga. Men det svarar hon säkert själv på. Det har jag använt till ett antal vävar. Det blir mjukt och gott efter att man tvättat det. Men ganska tjockt.

De vikingatida var väl vävda med kamgarn. Det finns några olika, 2-trådiga bara. Moragarnet, det finska Veera och så det riktigt tunna 35/2. Det sista kan bli ett riktigt vackert tyg. Jag har tyvärr inga tätheter att tipsa om.
Åsa vävare

Inläggav LillaFrökenUtter » 20 januari 2011, 22:10

Tack så jättemycket för hjälpen.[:)]

Färger på tyget? Jag funderar på att ha två blåa, eller gröna nyanser i tyget, en i varpen, och en i inslaget? Eller är jag helt ute och cyklar?

Tack igen

Nalle Phu
LillaFrökenUtter

Inläggav LillaFrökenUtter » 29 april 2011, 12:11

Hur mycket rörelsevidd skall man ha i en hängslekjol? Jag har tittat på historiska världars dräktsida, men där står det bara att den skall vara figurnära. Var innebär det? Finns det en bok någonstans med närmare upplysningar?

/Malin

Nalle Phu
LillaFrökenUtter

Inläggav Renika » 29 april 2011, 18:19

Rörelsevidd? Menar du då vidd runt benen för att kunna gå klokt eller hur mycket rörelsemån du behöver runt bålen? Om kjolen går ner till vaden bör du ha en rörelsevidd på runt två meter för att inte känna dig för hindrad, är den kortare (kanske inte helt vackert å andra sidan) kan du ha mindre. I livet och runt bysten räcker det ofta med en extra rörelsevidd på 3-5 cem totalt, lite beroende på hur styvt och omedgörligt tyget är förstås.

http://www.renika.se
Renika

Inläggav LillaFrökenUtter » 29 april 2011, 22:14

Runt bålen och stussen menar jag. Men, då vet jag, tack:)

Nalle Phu
LillaFrökenUtter

Inläggav Fiskinfluensan » 18 juni 2011, 21:17

Idag har jag brytt mitt arma huvud med guldgummor, separata släp, Annika Larsson, forumsläsning, korrekta siluetter och annat dumt. Reslutatet blev en kompromiss: Jag gör en hängselkjol med en bit släp. Detta känns å ena sidan lite puckat eftersom det inte är ett separat släp, men samtidigt roligare än vanliga halva-vaden-hängselkjolar. Jag känner dock att teorin att kappan skulle kunna utgöra det mystiska släpet inte är så dum, så när jag får vantarna på något lämpligt tyg ska det nog bli en sådan med släp också.

/Julia, släpens självutnämnda härförare

"Du kan smörja in mig i honung och kalla mig Farbror Fisk!"
Fiskinfluensan

Inläggav Fiskinfluensan » 19 juni 2011, 12:48

Nu började jag fundera på en annan sak. Det stämmer väl att bomull förekom som tjusig handelsvara på vikingatiden? Då vore det väl inte helt åt skogen dumt med en bomullskjortel på varma marknadsdagar?

"Du kan smörja in mig i honung och kalla mig Farbror Fisk!"
Fiskinfluensan

Inläggav Micke D » 20 juni 2011, 10:35

Bomull räknas väl knappast som "purjo" ens under medletiden, utom i Italien, möjligtvis.
Så jag tror inte bomull går hem riktigt under vikingatid.
Micke D

Inläggav Kanonkulan » 2 juni 2012, 09:08

Jag har en fundering kring en ny hängslekjol. Jag har blivit för tjock för mina gamla och ska sy åtminstone en ny tänkte jag. Jag har ungefär lika mycket arkeologistudier som många av er andra, jag och kollat in Inga Häggs kvinnodräkten i Birka och jag har läst hela denna tråden men jag frågar ändå för att få lite smakråd[:)] Jag funderar lite på att sy en halv-flappaflappa. Alltså två rektangulära stycken som är sammanfogade upptill. Jag tycker att det blir en ganska fin siluett (med moderna ögon, jag ve[;)]t) och helt jättepraktiskt kanske det inte är, men ändå inte helt otänkbart tänker jag. Men jag är lite inne på att sy en enligt HV's modell med. Men just detta tyg jag funderar på är rutigt och gör sig nog bättre som en öppen i sidorna eftersom mönsterpassning är typ det värsta jag vet [;)]
Kanonkulan

Inläggav Arnoldsdotter » 2 juni 2012, 15:25

Goda nyheter: mönsterpassning som självklarhet är ett relativt nytt påfund, det finns många belägg för att det ibland varit av sekundär betydelse ända fram på 1800-talet. Hur mycket som beror på att det inte spelat någon roll, och hur mycket som har varit nödvändigt för att spara på dyrbart material vet jag däremot inte.

www.amostpeculiarmademoiselle.blogspot.com

"Sewing fills my days, not to mention the living room, bedroom, and closets..."
Arnoldsdotter

Inläggav Renika » 2 juni 2012, 17:54

Eller sy syr du enligt det finska vikingatida modet...

http://www.renikasanachronisticadventures.blogspot.com
Renika

Inläggav Kanonkulan » 3 juni 2012, 10:32

Jag känner till den finska dräkten men det är inte vad jag vill ha. Jag försöker få ihop en så lokal dräkt som möjligt a la Småland, runt Värnamotrakten, men det är ett senare projekt. Just nu behöver jag en hängslekjol som jag får plats i. och det låter ju bra det där med mönsterpassningen, men jag tänker bara att det kanske inte blir så snyggt...
Kanonkulan

FöregåendeNästa

Återgå till Kläder och textila hantverk