[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - Ohyra

Ohyra

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Inläggav Katarina » 23 mars 2004, 15:46

Apropå diskussionen om ospunnen ull...
Jag kollade på anicimex hemsida där de har bilder på de små krypen, och nu vet jag att jag har pälsängrar hemma! Men jag har bara sett dem i köket (de bodde ett tag under hallmattan, men inte längre)och jag förstår inte riktigt vad de har där att göra, jag trodde de ville äta ull? De hänger runt kring spisen, kan det vara så att de gillar saker som trillat ned bakom spisen?
Hmmm... börjar nog bli dags att dra fram den och ta en grovrengöring. Ett tag var de vid ena golvlisten, men jag hällde ut en massa Ajax där och lät det dra i några timmar, sen dess har de inte varit där längre.
Det jag oroar mig för nu är att jag har fått mal. Jag har sett nåt ljust som fladdrar omkring, men jag hittar inga hål på nånting?

Hjälp?

/Katarina
Katarina

Inläggav Katarina » 23 mars 2004, 15:54

Här är en länk till Anticimex faktablad om ohyra.

/Katarina
Katarina

Inläggav Fågelblå » 24 mars 2004, 19:51

Pillar över det hära här mitt senaste inlägg i "ospunnen ull" det hör mer hemma i den här tråden.

*klia sig i huvudet*

Hmm... mina vardagsrumsbor är ljust silvergrå, inte mörka... ska se om jag lyckas fånga en ikväll o kika närmare på honom. Men jag har silverfisk i köket o badrummet. De som bodde här innan vi flyttade in hade lagt om ett golv i köket (väldigt dåligt utfört jobb det är cm stora springor på sina ställen) så silverfisken i köket kryper ned i sprickorna och mellanrummen.
silverfiskar må vara helt ofarliga men dom ÄR äckliga. speciellt när mán lyfter upp en hög med tvätt som legat på golvet o det bara kryllar av dom *rysa*

hur tar man då reda på om man har mögel i lägneheten? vi bor på bottenvåningen och det sista jag vil lär att möglet ska få för sig att bosätta sig vid mina böcker o i mina tyger...

kolalde nyss upp länken här ovan.... det ÄR silverfisk jag har i vardagsrummet, hittade en under strumpan som ajg lyckades fånga... fy tusan vad ahn snurra!
Fågelblå

Inläggav Fågelblå » 24 mars 2004, 19:55

just ja, glömde jag att skriva, hur blir man av med silverfisk då?

samt så har vi haft musinvasion här för ett tag sen, den stackars lilla musen blev infångad under vår inflyttnignsfest med ett ölglas, sen fick han flytta ut i buskarna utanför igen :P
Sen hade vi två möss ttil lefter det som balanserade runt på elementet i vardagsrummet när vi tittade på tv, dessa infångades också med ölglas och släpptes ut.
så kom ihåg, möss fångas bäst med ölglas! ;P
Fågelblå

Inläggav eskimonika » 4 oktober 2004, 07:20

Om man ska förebygga med lavendel, hur mycket behöver man ha? Behöver det vara så att jag känner lavendeldoften tydligt själv eller räcker ett par påsar (jag har lite svårt att känna lavendeldoft eftersom jag ofta har det på mig själv)? Och hur ofta behöver man förnya, de tappar ju kraften efter ett tag? Duger det att fräscha upp med lite lavendelolja eller lavendelvatten, eller måste man byta själva blommorna? Jag har inte sett några kryp i garderoberna än, men har blivit lite nojig efter att a)Vi städade ut ungefär en miljon små kryp ur speceriskåpet och b)Jag köpte ylle för alla mina extrapengar, som ska bli kläder...
eskimonika

Inläggav Andersson Gunilla » 4 oktober 2004, 14:14

Bastuvärme under ett antal timmar är också en ogynnsam miljö för många odjur
Lästips:
rån Silverfisk till Hälsorisk: Skadedjur Och Åtgärder I Samlingar
Åkerlund, Monika/Hellekant, Anna
Natur och Kultur, 1998
ISBN:9127349403
Det här är en bra och lättbegriplig bok att börja med, man får hjälp med identifiering, vad som skadas och vilka åtgärder som kan göras. På så vis får man en viss uppfattning om ifall det räcker att kasta ut nystanet det kröp i eller om skadedjursbekämparna med stort S måste ingripa akut.
Andersson Gunilla

Inläggav Tusentösen » 13 oktober 2004, 10:07

Vilket ljus i mörkret! Jag har sökt information om dessa blodtryckshöjande ängrar, typ om deras livscykel, tolerans mm.
Här var det lite nya tips och framförallt känner man sig inte så ohygieniskt ensam.
Min mamma, som tycker att jag har för mycket kläder kommenterade att hon då ALDRIG varit med om några pälsängrar och det måste bero på att jag handlat second hand och har det för trångt i garderoben! Precis det stöd man behöver...
Håller just nu på med en rensning och hittar levande och döda (dvs skalen). Men var är baggarna? Och vad har de för kostvanor?
Jag har sprayat med insektsmedlet som finns i livsmedelsaffären, men var finns Radar att köpa?
Varmluftspisol är ju en lysande idé. Nu ska det värmas lister och golv! Ska dessutom köpa silikon och täta lite.
Det är svårt att tumla igenom garderoben när man bor i lägenhet med gemensam tvättstuga. Jag har sprayat halvt ihjäl mig själv så de små j******a borde stryka med.
De gillar ju animaliska fibrer men har inte gett sig på mitt siden. Är det någon som har någon teori om detta? Och det eviga skrivandet överallt om att de gillar smuts och fläckar på kläderna är lite märligt. De knaprar väl inte i sig syntettyg bara för det var ett gott pålägg? Bomullen känn lite i farozonen där men det är bara en känsla.
Oj, vad jag kan skriva länge om detta men jag har en grundläggande fråga. När de utsätts för insektsmedel, blir de då förlamde eller försöker fly eller dör de liksom på plats även av en låg dos? Det är rätt viktigt att veta eftersom en flykt innebär fara för omgivande platser.
Nåväl, jag har kommit över det första chockstadiet och har tagit upp kampen med alla medel jag jag komma på. Att jag nu inte tål att se någonting som ens liknar förövarna utan att plocka upp och titta och febrilt analysera alla partiklar i mitt hem får jag väl vänja mig vid!
Minsta lilla verkningsfulla idé tas tacksamt emot!
May the Force be with us

/Karin
Tusentösen

Inläggav Andersson Gunilla » 13 oktober 2004, 16:18

Åtminstone vissa odjur flyr till andra ställen vid låga lokala doser. Det är därför som man behöver behandla hela fastigheten vid svåra abgrepp i äldre hyreshus till exempel. Om endast en angripen garderob eller lägenhet behandlas kan det om man har otur hända att de helt enkelt emigrerar till trossbottnen hos grannen. För att sedan återvända när kusten är klar
Andersson Gunilla

Inläggav Vix Hq » 13 oktober 2004, 21:14

Det här kanske är föga uppmuntrande, Karin, men jag fångade en liten pälsängerrackare i en glasburk för att testa Radars effektivitet. Jag sprejade burken full och satte på locket... Fulingen dog definitivt inte med en gång, som jag hade hoppats på, utan tog lååång tid på sig att dö. Efter en halvtimme stod jag inte ut längre utan spolade ned den i toaletten (inte mycket schysstare det, men jag slapp att se den i alla fall...). Så exakt hur effektivt Radar är mot pälsängrar vet jag inte. Jag sprejar ändå. Det känns liksom giftigt och tryggt på nåt vis... [;)]Jag har köpt Radar i järnhandeln.

Jag läste i en bok om konservering av textilier från RAÄ (tror jag det var) om att det tydligen <i>går</i> att frysa bort mal i vanlig frys. De hade testat lite olika sätt och kommit fram till att 3 dagar i -24 grader gav en tillräcklig säkerhetsmarginal. Men jag skulle nog inte chansa med min vanliga frys trots detta - då torktumlar jag hellre krypen tills de fått nog. Eller kokar det som kokas kan...

/Vix, som varken sett pälsänger eller mal hemma hos sig på över ett år nu! Det finns hopp!
Vix Hq

Inläggav Pernilla Leijonhufvud » 21 november 2004, 04:48

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by eskimonika</i>

Om man ska förebygga med lavendel, hur mycket behöver man ha? Behöver det vara så att jag känner lavendeldoften tydligt själv eller räcker ett par påsar (jag har lite svårt att känna lavendeldoft eftersom jag ofta har det på mig själv)?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Det finns något som heter Paradimal, som är remsor impregnerade med ett STARKT lavendeldoftande ämne, som man kan hänga upp i garderoben osv. Jag har hängt upp en sådan i min klädkammare nu, men det återstår att se om det har någon effekt...

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Katarina</i>

Apropå diskussionen om ospunnen ull...
Jag kollade på anicimex hemsida där de har bilder på de små krypen, och nu vet jag att jag har pälsängrar hemma! Men jag har bara sett dem i köket (de bodde ett tag under hallmattan, men inte längre)och jag förstår inte riktigt vad de har där att göra, jag trodde de ville äta ull? De hänger runt kring spisen, kan det vara så att de gillar saker som trillat ned bakom spisen?<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Kan det vara fläskängrar du har? Jag har också sådana djur i köket -- jag ser aldrig insekterna, men jag hittar urkrupna skal i besticklådorna ibland *äckligt*. Bland min textilier har jag dock inte sett en änger på flera år *hoppas de har gett upp*.
Pernilla Leijonhufvud

Inläggav Pernilla Leijonhufvud » 8 juni 2005, 09:27

Jag har upptäckt ett sätt att ta kål på mal: Att hetta upp textilierna. Bra för oss om inte har stora frysboxar, men däremot tvättstuga med torkskåp. Ylle tål att bli upphettat, bara det sker långsamt, och kyls ned långsamt igen, och när inget vatten, friktion eller tvålämnen finns med i bilden så kan det ju inte krympa eller filta ihop sig. Tydligen ska det räcka med 50 grader i en halvtimme-timme för att ta kål på all mal! Bra för stora filtar eller fällar som inte kan tvättas eller borstas ordentligt.

Se även den [url="http://www.ext.colostate.edu/pubs/insect/05599.html"]här[/url] sidan.
Pernilla Leijonhufvud

Inläggav vintern » 8 juli 2006, 21:13

Om man har problem med möss och inte är hårdnackad nog att ta dem med ölglas så rekomenderas råttfällor, men ladda dem inte med ost utan med mandel.. Då får de rycka till ordentligt och då smäller det.. Osten äter de rackarna upp utan att fällan smäller på dem:P

är det bara jag som känner hur det kliar över hela kroppen när jag läser den här tråden?
vintern

Inläggav Långe » 9 juli 2006, 20:12

Är det bara jag som fått tankarna på en stor sopsäck att stoppa textilierna i och sedan ställa en burk med etylacetat i samma säck och försluta? Det är iaf så vi har ihjäl insekterna vi fångar. Det lär inte heller skada textilierna om man inte spiller etylacetat på dem och jag lovar att vad det nu bor i dina samligar definitivt dör.
Långe

Inläggav Pernilla Leijonhufvud » 27 juli 2006, 12:35

Problemet med mal är att larverna kryper iväg och förpuppar sig i golvspringor och lister, så man blir inte av med insekterna bara för att man rengör de angripna textilierna. Det kan alltså komma nya mal ett bra tag (upp till ett halvår) efter att man rensat bort det angripna. Jag förvarar nu allt mitt ylle och päls i märkta sopsäckar med påsklämmor, och ylleplagg i klädpåsar av plast. Inte så bra för plaggen, men bättre än att få dem uppätna...
Pernilla Leijonhufvud

Inläggav Alexandra » 26 september 2006, 13:42

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Pernilla Leijonhufvud</i>

Det finns något som heter Paradimal, som är remsor impregnerade med ett STARKT lavendeldoftande ämne, som man kan hänga upp i garderoben osv. Jag har hängt upp en sådan i min klädkammare nu, men det återstår att se om det har någon effekt...

<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Var får du tag på Paradimal? Hittade just ett litet lik i ett nålbindningsprojekt som legat på is ett tag. Har inte en aning om vad det kan vara för något men har inte märkt av någonting på några andra kläder, med lite tur så var det bara en, men en smakbit hann han ta. Man blir dock lite smått paranoid så nu funderar jag på alla möjliga sätt att försvara mig mot de små otygen.

Är det någon som har koll på i vilka temperaturer som de förökar sig i förresten. Med andra ord skulle det funka att hänga upp de kläder som man inte hinner ta hand om på vinden, där det (i alla fall vintertid) är rätt kallt.
Alexandra

FöregåendeNästa

Återgå till Kläder och textila hantverk