<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Ingrid Storrø</i>
Nå er det jo faktisk ikke mulig å bevise et negativ, så man kan jo ikke si at kvinner ikke har båret brok før 1600. Derimot har heller ikke jeg hørt om noe som tyder på noe annet enn serk som undertøy for kvinner.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Efter den här diskussionen vet jag följande om brokor för kvinnor under medeltiden:
Det finns en bild på en kvinna med brokor.
http://www.ca1310.de/kleidung/index.htm
Den kan illustrera en upp-och-nervänd värld, men kan också visa verkliga förhållanden.
http://gallery.euroweb.hu/art/l/limbourg/02fevrie.jpg
Den här bilden används ibland som bevis för att kvinnor inte hade brokor. Den visar en kvinna utan brokor. Men mannen bredvid henne har det inte heller, så det kan väl inte räknas som bevis.
På bilder med baderskor med genomskinliga särkar (orkar inte leta upp någon just nu) ser vi att de inte har brokor på sig.
Det sägs att en av anklagelsepunkterna för Jeanne d'Arc var att hon hade manliga brokor. Jag har inte läst det själv. Var felet att hon bar brokor eller att hon bar manliga brokor i stället för kvinnliga? I så fall måste det ju finnas brokor för kvinnor.
Det finns inga skriftliga belägg för brokor för kvinnor. Hur ofta finns särkar eller manliga brokor nämnda i skriftliga källor? Om det är ovanligt kanske underkläder var för intimt eller för oviktigt för att skriva om eller testamentera.
Vissa kvinnor får skavsår på låren av att inte ha byxor. Men jag har för mig att genomsnittskvinnan var smalare på medeltiden än idag, så det kanske inte var så många som led av det problemet då.
Om man använde mensskydd verkar det ju praktiskt att ha någon form av underbyxor att fästa skyddet vid.
Är det någon av alla kunniga människor här på forumet som har mer kunskap att bidra med? För mig känns den kunskap jag har nu inte tillräcklig för att kunna säga att det ena eller det andra är rätt. Upplys mig!
Karin