<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Ebba</i>
Och väcken går ju ur rätt snabbt, om man tvättar till exempel.
Ebba
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Hej!
Jag är en ny tittare på dessa sidor, men jag har sedan ett tag funderat på att vecka mig en vikingasärk. Varför, jo, naturligtvis för ett historiskt intresse, men också för att jag veckar kjolar till bygdedräkter. Sedan flera år gör jag dels plisserade yllekjolar (bomullsvarp, ylleinslag) och plisserade linnekjolar (hel-& halvlinne; linnevarp & inslag, linnevarp & ylleinslag).
Min erfarenhet är att det går lätt att fixa till en "utsutten" bit av tyget. Det kan man då lägga upp på en strykbräda t ex, nåla fast det ställe som blivit uttänjt, fösa ihop rynkorna, spraya över med vatten (blomflaska), låta torka.
Har man tvättat tyget, så får man väl lägga upp hela tyget i omgångar, fukta på, torka. Då återtar då sin tidigare form. Eftersom jag kokar tyget i en högre sorts kastrull, så får man en slags permanentplissering av tyget (innan montering förstås). Detta gör att tyget "minns" sin veckning lättare. Blir som nytt när man "lagat, reparerat" stycket el kjolen.
Jag har dock inte använt mig av trådar för att dra ihop tyget utan veckat vecken mot en list, som är fastsatt på en boardskiva. Sätts fast med nålar. Nyare eller äldre metod, vet ej. Så gjorde dock kvinnorna i Siljanområdet under 1800-talet(men då på dörrar i st f boardskivor), vad man vet, ev tidigare också. Sedan las tyget in i eftervärmen på bakugnar, inte som jag som kokar, sjuder, tyget.
Man har säkert använt olika metoder i olika länder, plisserat tyg har ju funnits i många länder och under olika tidsepoker.
Netha