av Peter_Wrede » 28 april 2008, 16:40
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Runristaren</i>
Matti, hur många "vikingar/rövare/pirater" har det funnits i "Sverige/Norge/Danmark/Finland/England/Irland/Skottland" under hela vikingatiden?
Hur många av deras hjälmar har vi funnit?
Hur många folkslag i "vår" närhet och längs med de platser/länder som dessa passerade, hade ovanan att hänga på atiraljer på hjälmen/huvudet, hur var det med kelterna, exempelvis?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Kelterna hade horn, under en viss begränsad period, på sina prydnadshjälmar.
Vänd på frågan och tänk efter lite, hur många hjälmar, med horn, har vi hittat från vikingatid? Vi gör det lite enklare, hur många avbildningar har vi hittat? Väldigt många av hjälmar utan horn, men ytterst få (de enda jag kommer att tänka på på rak arm är bronsåldersristningar föreställande religiösa riter med horn.
Att "skylla på grannarna" fungerar liksom inte heller. Skottarna hade kilt och säckpipor, så varför inte norrmännen? Turkarna hade turbaner och spetsiga tofflor, så varför inte italienarna, och så vidare.
Lägg sedan till det rent praktiska. Jag har tränat kendo, tränat kravallbekämpning, krypt ett par kilometer i Lummelundagrottan och gjort lumpen. Vid alla företeelser måste man bära hjälm och inte vid någon skulle jag vilja ha ett par utstickande prydnader som kan fastna, vara ivägen, gripas tag i, sikta på eller annat fanstyg man kan hitta på.
Eventuella fördelar väger helt enkelt inte upp de faktiska nackdelarna.