Matti! Du påstår att jag hånar dig, visa gärna denna, min håntext(?), istället för att svamla och själv göra det som du beskyller mig för att göra[8D]!
Du skriver:
"Att påstå att fysiska fynd inte spelar någon roll och att vi överhuvudtaget inte skall vara källkritiska gör att jag ser det du skriver som ett angrepp på mig och andra "akademiker" som inte begriper något egentligen. Detta sårar mig verkligen.”
.
Matti, var i hela friden får du detta i från? Har jag skrivit eller påstått detta[?]
Jag "krigar" inte för att "sätta folk på plats" eller att visa att det bara är jag som vet eller har rätt[:)]!
Grejen är den att jag uppfattat sidans användning av "bildmaterial", som vara ojämn och mycket beroende på den debatterandes tycke.
Om forskare om hundra år bara hittar en långkjol från vår tid, blir då HK att alla förmodligen gick i detta klädesplagg. Detta vet vi idag självklart att inte stämmer.
Tidig medeltid och framför allt vikingatid, kryllar inte direkt av fysiska klädesfynd. Detta är säkra fakta till skillnad mot våra antaganden[;)]!
Du skriver:
"eftersom vi vet att bladkjortlar förekom vid denna tid, varför finns det då inga sådana avbildade utan bara dina påstådda sparkdräkter?"
Mina påstådda sparkdräkter? Bladkjortlar? Matti, Jag skrev frågande: Gick vi omkring i byxkjolar "farfarsbadbraller"/"vildawesternkalsipper" på 1000-talet?
Du skriver:
” Det kryllar av opraktiska klädesplagg, visst. MEN, de kommer främst från senare perioder”
Matti, detta var ett myndigt påstående eller ska jag säga vetande? Hur kan du göra detta säkra(?) uttalande, är det på fullständig fyndtillgång eller liknande? Ser vi på övriga världen vid denna tid är jag fullt övertygad om att jag kan påvisa åtskilliga klädesplagg och skor som inte är praktiska.
Du skriver:
”Dessutom är det inte "sparkbyxor" vi talar om.”
Matti, om du följt med i denna debatt ser du att detta är ett uttryck som jag tagit upp av andra skribenter för att se till att vi fortfarande har glimten i ögat när vi debatterar kläders varande.
Du skriver:
” Brokor+hosor är en knepig konstruktion, men enligt mina preferenser tusan så mycket mer praktiskt än att dra på sig en sparkdräkt!
Dessutom förfryser man inte överkroppen om man måste skita utomhus eller på utedass.”
Matti, utefter detta, ditt påstående, är det då rätt av mig att då tolka detta som att ”overallkläder”, inte existerat/rar eller inte använts av folk i vår historia, då som i dag?
Här är ett tydligt exempel på svårigheten att avgöra, bestämma vad som funnits eller inte funnits. Många gånger bygger dagens vedertagna teorier, på just detta resonemang.
Självklart måste antagande vara en stor del, då det finns så dåligt med fysiska fynd samt ofullständiga…avbildningar, men…[:)]
www.runristare.ax