Hej Mira!
S/Z är ett sätt att beskriva åt vilket håll snodden går åt på ett garn, det hela handlar om mittstapeln i bokstaven,ett garn vridet i riktningen / blir då z, svårt att förklara men jag hoppas att det låter rimligt! ett garn som man spinner entrådigt s måste tvinnas ihop åt det andra hållet (z), annars blir det helt knorvligt (och jag undrar om det inte är så man gör crepegarn...)
saken är den att det garnet man köper oftast är spunnet s-spunnet och z-tvinnat, kankse har det med att göra att alla amskiner ska fungera på samma sätt?
när det kommer till handspinning går det alltså snabbare att spinna på det andra sättet om man är högerhänt, det har med handens motorik att göra. det är lättare att få snabb snurr på sländan åt z-hållet, och gör lite ont efter ett tag åt s-hållet. därför blir det naturligt så (...enligt min erfarenhet iaf) att man tvinnar ihop det åt S eftersom det kräver minst koncentration.
vad som är lättast att spinna är nog upp till var och en, personligen tycket jag att tunnt är lättast att få jämntjockt (eftersom jag helst inte kardar ullen, för att få en bättre glans, spinner man däremot på spinnrock tycker ajg att kardning är att rekommendera och då är det lättast för mig med ett halvtunt garn eftersom ett tunnt i typ broderigarns-tjocklek gärna slits av i processen)
och, entrådigt kan ha många olika tjocklekar, t.ex lovikka är ju entrådigt.
om du är intresserad av handspunnet så är det bara att du mailar på kerstin.neumuller@hotmail.com eller besöker mig i korpstältet under någon av sommarens marknader!