[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - garn till nålbindning

garn till nålbindning

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Inläggav Frkn.Neumüller » 27 maj 2009, 20:36

Hej Mira!
S/Z är ett sätt att beskriva åt vilket håll snodden går åt på ett garn, det hela handlar om mittstapeln i bokstaven,ett garn vridet i riktningen / blir då z, svårt att förklara men jag hoppas att det låter rimligt! ett garn som man spinner entrådigt s måste tvinnas ihop åt det andra hållet (z), annars blir det helt knorvligt (och jag undrar om det inte är så man gör crepegarn...)
saken är den att det garnet man köper oftast är spunnet s-spunnet och z-tvinnat, kankse har det med att göra att alla amskiner ska fungera på samma sätt?

när det kommer till handspinning går det alltså snabbare att spinna på det andra sättet om man är högerhänt, det har med handens motorik att göra. det är lättare att få snabb snurr på sländan åt z-hållet, och gör lite ont efter ett tag åt s-hållet. därför blir det naturligt så (...enligt min erfarenhet iaf) att man tvinnar ihop det åt S eftersom det kräver minst koncentration.

vad som är lättast att spinna är nog upp till var och en, personligen tycket jag att tunnt är lättast att få jämntjockt (eftersom jag helst inte kardar ullen, för att få en bättre glans, spinner man däremot på spinnrock tycker ajg att kardning är att rekommendera och då är det lättast för mig med ett halvtunt garn eftersom ett tunnt i typ broderigarns-tjocklek gärna slits av i processen)

och, entrådigt kan ha många olika tjocklekar, t.ex lovikka är ju entrådigt.

om du är intresserad av handspunnet så är det bara att du mailar på kerstin.neumuller@hotmail.com eller besöker mig i korpstältet under någon av sommarens marknader!
Frkn.Neumüller

Inläggav Vix Hq » 27 maj 2009, 21:41

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Frkn.Neumüller</i>

saken är den att det garnet man köper oftast är spunnet s-spunnet och z-tvinnat
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">
Nej, faktum är att modernt köpegarn är Z-spunnet och S-tvinnat. Vill man ha Z-tvinnat får man specialköpa det eller göra det själv. Samma sak om man t.ex. vill ha entrådigt S-spunnet garn.

Spinner man i S snurrar man sländan motsols, för Z snurrar den medsols.

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">
när det kommer till handspinning går det alltså snabbare att spinna på det andra sättet om man är högerhänt, det har med handens motorik att göra. det är lättare att få snabb snurr på sländan åt z-hållet, och gör lite ont efter ett tag åt s-hållet.

---

vad som är lättast att spinna är nog upp till var och en,
Jupp, det kan vara väldigt individuellt - jag är högerhänt och sätter snurr motsols om jag väljer utan att tänka - jag spinner alltså "naturligt" i S.

När det gäller ullens sticksighet beror den på alltfrån hur garnet är spunnet, vilken typ av får det kommer ifrån och hur ullen behandlats. Superwash är en kemisk behandling som "tar bort" ullfiberns epidermifjäll (de som gör att ullen filtar sig) och/eller täcker fibern med en polymer (plast). Det gör framför allt att ullen inte filtar sig och att man kan tvätta den i maskin utan problem. Den känns också mjukare och mindre sticksig som en bieffekt. Att den inte filtar sig är lite av en nackdel när man nålbinder.

/Vix.
Vix Hq

Inläggav Frkn.Neumüller » 27 maj 2009, 23:07

hejåhå. såklart! jag rörde ihop det lite. sorry!
Frkn.Neumüller

Inläggav Mira » 31 maj 2009, 22:35

Aha, får tacka så mycket för de svaren :)
Och jag önskar verkligen jag bodde längre söderöver, så jag hade möjlighet att gå på marknad för irl-demonstrationer av detta!

Det är med andra ord ett antal variabler att ta med i beräkningarna för hur man mest troligt "snabbt" gjorde garn som förr i tiden som användes till nålbindning.

- typ av får/ull
- behandling av ull
- spinnarens hänthet (& spinnerfarenhet)
- spinnmetod / tvinnmetod

Jag antar behandlingar likt den moderna superwash inte direkt är applicerbara på en sån teori. Det är verkligen synd att man inte undersökt garn nogrannare när man hittat nålbindningsfynd. Men, som redan påpekat, i slutändan handlar det väl egentligen mest om garnpreferenser och spinnarens spinnerfarenhet, även om råvarufaktorer också spelar in. Fast, det är klart någon slags mode i utseende för nålbindningföremål måste det ju ändå ha funnits som kanske även styrde garnval.

Dock, om man ska se ur ett historiskt perspektiv, växtfärgning (och mer modern kemisk färgning), [hur] kan sådan behandling påverka garn?
Mira

Inläggav Vix Hq » 1 juni 2009, 07:33

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Mira</i>

Dock, om man ska se ur ett historiskt perspektiv, växtfärgning (och mer modern kemisk färgning), [hur] kan sådan behandling påverka garn?

Väldigt mycket. Färgämnen från växter är också kemiska och påverkar garnet på olika sätt. Betmedlet som används för att få färgerna att dra på ordentligt kan göra garnet sprött och sticksigt (olika metaller används ofta som betmedel), värmen i färgbadet, vattnets pH och hårdhet, tid - det är många faktorer som spelar in. Även om växtfärger är naturliga så är det en kemisk reaktion som pågår i färgbadet och en sådan kan ju påverkas ganska lätt om "fel" ämne hamnar i mixen. Tyvärr vet jag inte exakt vad allt gör, men det finns rätt mycket litteratur om färgning. En sak vet jag dock - en dålig färgning kan göra garnet helt oanvändbart! Det har skrivits en hel del om växtfärgning på forumet, testa att söka på det med sökfunktionen!

/Vix.
Vix Hq

Inläggav Martina » 1 juni 2009, 18:43

Hur långt norrut bor du, Mira? Jag kommer antagligen snart flytta till Värmland.

/Martina
Martina

Inläggav Mira » 3 juni 2009, 23:51

<b>Vix Hq</b>, jag hittade en tråd här - [url="http://histvarld.historiska.se/histvarld/forum/topic.asp?TOPIC_ID=1087"]"Växtfärgning och kemi"[/url] med fokus på kemikaliebiten, och det verkar som att det är finstilta saker som man helt enkelt får/kan läsa sig till i den litteratur som rekommenderas, men det är bra att veta att man ska vara försiktig med färgande överlag!

<b>Martina</b>, jag bor utanför Umeå, så det är en bit norrut..

Och nu, dags för ett litet och bokstavligt stickspår, ullallergi! ;)

För jag har nu läst att även om Superwash-teknik kan göra fibrer släta, så påverkar detta inte så mycket på stickighetskänslan, för den beror på fibrernas tjocklek. Dessutom, ullallergi kan ofta vara allergi mot starka kemikalier som använts inom ullindustrin vid framställning, inte själva ullen (även om det finns vissa typer av eksem som är pga kontakt/irritations-typen mig veterligt, jag hade en inte alltför rolig sommar då jag kom i kontakt med mycket finkornigt foder som kliade så in i norden i ansiktet). Enligt en [url="http://www.chatelpaca.net/faq.html"]sida[/url] så ska tydligen alpackaull vara unik och bra för allergiker då alpackan inte har lanolin i ullen som man kan reagera på (fast enligt tidigare inlägg i denna tråd är det tydligen inte ull som funkar bra när man nålbinder).

Såååå, det känns som det är lite motstridande uppgifter.. för enligt en källa har obehandlad ull inget man är allergisk emot, snarare är allergiorsaken kemikalier använda vid ullbehandling, emedan en annan säger att alpackeull inte har ett ämne annan ull har som man kan vara allergisk emot.. hmm.

Fast enligt [url="http://knitting.about.com/od/knittingsafety/f/wool_allergy.htm"]denna FAQ[/url] så tycker jag mig urskilja dessa tre typer av överkänslighet och/eller allergi mot ull:

1) känslig hud helt enkelt, ull kliar
2) känslig hud, mot komponenter i lanolin, ämne i ull
3) känslig hud, mot kemikalier vid ullframställning

Ty jag har nålbundit lite då och nu i dagarna med ett Létt Lopi-garn (mitt tidigare projekt gjordes med ett icke helt 100%igt ullgarn av mohairtyp), och antingen har jag råkat vara i kontakt med kemiska underligheter annars, eller så är det så att ullgarnet faktiskt känns lite stickigt på senare tid och har gjort att mina armar/armveck kliat. Så kanske att jag ska testa nålbinda med helt obehandlad ull för att se om det känns mindre konstigt!

Är det någon annan som har reagerat på ullgarn?
Mira

Inläggav Zaro » 4 juni 2009, 12:48

Hello...
Här är en som snöat in på nålbindning! [:p] Det är bara några månader sedan! Jag har hunnit med ett par halvfärdiga mössor och siktar nu på sjal. Lägger in en bild ikväll med en fråga. Det är intressant o läsa era inlägg!
Jag har använt vanliga icke-stickigavänliga ullgarn och det har gått bra och upptäckt att det är lättare att nålbinda i 4-trådigt än 2-trådigt. Kanske man ska ha tunnare nål vid 1-2 trådigt garn medan 3 och 4 trådigt har man en lite tjockare nål. Dock kan jag inte svara på Z eller S tvisten... ska fråga kära mor. Har ock "ullallergi" där det kliiar. Har ock prövat att nålbinda med lovikagarn o det har gått bra men lite pyssligt med skarvningen. Så jag la av. Tycker nålbindning är roligare än virkning! Ska sikta in på att lära mig nålbinda vantar o sockor en vacker dag!
Återkommer som sagt...[:)]
Zaro

Inläggav Mary-Lou » 5 juni 2009, 19:18

Det går att nålbinda i Alpacka! Dock får man gnugga som fasiken i skarvarna...
Mary-Lou

Inläggav saylo » 13 augusti 2010, 01:53

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by saylo</i>

Jag har också nålbundit i drops eskimo. Det garnet är väldigt mjukt och fluffigt, och går av lite för lätt (jag drar väl lite för hårt, plus att nålen jag hade var lite kantig i ögat).

Jag tror att garnet som säljer kan funka bra att nålbinda med.
Jag köpte garn av dem på Gregoriemarknaden för en par år sedan, och jag kommer köpa mer nu i mars när de är i Östersund igen. [:)]

Jag kan konstatera nu i efterhand att garnet från SN lantprodukter fungerar mycket bra att nålbinda i. Jag har förfärdigat ett par "trefingervantar" och en mössa. Jag ska försöka få upp bilder så småningom.
saylo

Föregående

Återgå till Kläder och textila hantverk