[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - vikingatida kvinnokläder

vikingatida kvinnokläder

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Inläggav Mia » 10 oktober 2003, 11:21

Jag brukar göra mina ca 20 cm kortare än under/mellanklänningen, men det är bara av estetiska skäl, det kan vara helt fel. Jag har hängselklänningar som både är smalare och vidare nertill, och faktiskt gillar jag nog den smalare bäst för den blåser och fladdrar inte så mycket, eller åker in mellan benen när man går (i motvind). iofs kan det även bero på att den är i lite tjockare ylle och har linnefoder. Jag upplever med att om klänningen är för vid upptill, så hänger hela tyngden av klänningen i axelbanden och det kan bli lite tungt och obekvämt. Särskilt med spännen och pärlor till. Bättre om den sitter lite 'tight' och håller sej uppe av det. (ok, jag är <b>väldigt</b> klen, men jag vet en till som tycker likadant [;)])

Mia
Mia

Inläggav Eva Andersson » 10 oktober 2003, 11:55

Gör man den snäv över bysten, så att man liksom får lirka i sig i den så håller den också brösten på plats. Det funkade för mig innan jag gick upp mer i vikt och "bara" hade E-kupa.
Ännu en fördel med snäv överdel.

Eva
Eva Andersson

Inläggav Ebba » 12 oktober 2003, 14:14

Tack för all hjälp!!
Jag tror jag gör lite mellanvid kjol. I värsta fall får jag kanske lägga i kilar...
Är lite orolig för att den inte kommer bli tillräckligt vid över höfterna (Har rätt smal överkropp och breda höfter) Jag vlll j ha den rätt åtsittande över bysten..
Men det löser sig nog.
Ebba
Ebba

Inläggav Helena Kjellvander » 13 oktober 2003, 17:19

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Shadow</i>

Jag har använt mönstret till vikingakvinnokläder som finns här på Historiska.
Trivs jättebra i dem! [:D]

Shadow
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Tack så mycket!
Jag skrev ut allt. Mycket bra beskrivet. Har använt mig utav några gamla grundmönster jag hittade i en låda och lade till detaljer från modellerna på Historiska [:D]. Skall prova mig på att göra en manssärk inom kort.

Så ytterligare en fråga. Jag har sett VÄLDIGT många vad ni kallar "flappa-flappa"-dräkter trots mina unga år... Även väldigt underliga mansdräkter. Kunde det finnas ståkrage på manssärkar och mantlar? Fanns det över huvud taget sömmar över axlarna på mantlar (á la jackor i allmänhet)? De jag såg hade väldigt snygg passform och vackrare fall än många av vad jag kallar "handduk-fastbunden-med-snöre-runt-halsen"-mantlar. Det finns ju så många olika varianter om man granskar dräkter på marknader, att man blir alldeles yr.
Helena Kjellvander

Inläggav Vix Hq » 13 oktober 2003, 19:21

Det där med mantlar... Jag tror att det finns en hel del skrivet om just det här någonstans. Testa att söka på...um..."Mantlar" [;)].

Men om jag minns rätt så är det väl på det viset att det bara finns ett par enstaka mantlar (icke-kyrkliga) bevarade, två tror jag visst att det var (Bockstensmanteln från mitten av 1300-talet och...Leksandsmantel från...1200-nånting?). Båda är halvcirkelformade, men ingen av dem är sydda i vårder så att de får den där perfekta passformen över axlarna. Det mantelmönstret kommer med stor sannolikhet från Sophias Ateljé, jag tror hon har en ståkrage med där någonstans. Hur som helst så finns det inga bevarade mantlar som är sydda i vårder (rätta mig om jag har fel!!!).

Hur är det med de rektangulära mantlarna?
Man har väl hittat tygstycken som tolkats som rektangulära mantlar både här och var (bl a i Finland; Lethosaalo-Hilander [stavn?] och i Snartemo-fyndet i Norge (?)). Jag misstänker att man till stor del gjort dessa tolkningar utifrån hur olika spännen och dräktnålar hittats i gravarna. Någon annan som vet bättre - en viking som Ny Björn t ex?

/Vix (som har slagit på svammelfunktionen, dagen till ära)
Vix Hq

Inläggav Ny Björn » 13 oktober 2003, 19:33

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Helena Kjellvander</i>

[quote]
Så ytterligare en fråga. Jag har sett VÄLDIGT många vad ni kallar "flappa-flappa"-dräkter trots mina unga år... Även väldigt underliga mansdräkter. Kunde det finnas ståkrage på manssärkar och mantlar? Fanns det över huvud taget sömmar över axlarna på mantlar (á la jackor i allmänhet)? De jag såg hade väldigt snygg passform och vackrare fall än många av vad jag kallar "handduk-fastbunden-med-snöre-runt-halsen"-mantlar. Det finns ju så många olika varianter om man granskar dräkter på marknader, att man blir alldeles yr.

Jo - man kan bli smått snurrig när man försöker få ordning på vad folk har på sig. Dessvärre återfinns förlagorna lite <i>för</i> ofta i div. filmer (när det gäller vikingatid t.ex. så har nästan alla som hållt på med dräkt ett tag någon gång haft någon form av flirt med Ronja Rövardotter...).

Vad det gäller ståkragar så finns det en på underkjorteln i Skjoldehamnsfyndet (Kvinnograv, sen vikingatid) och en förmodad kaftankrage från Valsgärde 15 (mansgrav från ~samma tid) - i övrigt kan jag inte dra mig någon till minnes.

<center>Bild
(Bild från [url="http://www.personal.utulsa.edu/~marc-carlson/cloth/skolde2.html"]Marc Carlsons[/url] sidor)</center>

<center>Bild
(Bild från [url="http://users.bigpond.net.au/quarfwa/miklagard/Costume/Rus/Trader/Rus_description.htm"]Peter Beatsons[/url] sidor - ignorera placeringen av "manchetterna"
från Valsgärde 12 som beskrivs där - de är inte manchetter... - den intresserade
finner mer info om dem i PDF-form [url="http://www.archaeology.su.se/pdf/clindblom.pdf"]HÄR[/url] )</center>

Jag märker att du förhåller dig skeptisk till vad andra har på sig - <b>MYCKET BRA!!!</b> -Behåll alltid en sund skeptisism gentemot dräkter från järnålder ety de innehålla oftast mer luft än verklighet. Det ligger dock i sakens natur att man får gissa en del eftersom de vikingatida "dräktfynd" det talas om ofta inte är större än en samling ihoplappade frimärken... Genom att själv försöka läsa på och fråga kan man dock ta sig långt!

Om mantlar haver Vix reda sagt det vessäntliga - det är främst dräktsmycken som berättar om deras existens under sen järnålder, deras teoretiska former byggs annars i stort sett på fynd och avbildningar från tidigare och senare perioder.

/N B (-som som vanligt håller sig före 1100 i sina resonemang...)

(bild av kaftankrage tillaggd)
Ny Björn

Inläggav Martina » 13 oktober 2003, 22:56

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Vix Hq</i>

Hur som helst så finns det inga bevarade mantlar som är sydda i vårder (rätta mig om jag har fel!!!).

Den Heliga Birgittas mantel är sydd i våder. Eller nå´t... Se och bedöm själv...

/Martina
Martina

Inläggav Pirkko » 13 oktober 2003, 23:06

Från en ny medlem:
Jag har följt era frågor och svar med stort intresse och är tacksam för allt intressant som ni delar med er av.
Jag är väldigt fascinerad av vikingatiden och läser allt vad jag kommer över om den.
Jag arbetar på en folkhögskola i Småland med musik och drama.
Jag har fått i uppdrag att utveckla den allmänna kursen på skolan och funderar över följande:
förutom alla "vanliga" ämnen så vill jag koppla in hantverk från vikingatiden samt sömnad.
Detta kan i sin tur användas i teater som bygger på vikingatida sagor/sägner.
Verkar detta intressant?
Jag vet inte om detta är rätt sida fär min fråga, men eftersom jag läste om kläder från vikingatiden så ville jag passa på att fråga.
MVH Pirkko
Pirkko

Inläggav my_mmy » 14 oktober 2003, 01:20

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Martina</i>
Den Heliga Birgittas mantel är sydd i våder. Eller nå´t... Se och bedöm själv...

nja, men den är ju omgjord från en klänning.

-maggie
my_mmy

Inläggav Karin » 14 oktober 2003, 09:29

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Pirkko</i>

Från en ny medlem:
Jag har följt era frågor och svar med stort intresse och är tacksam för allt intressant som ni delar med er av.
Jag är väldigt fascinerad av vikingatiden och läser allt vad jag kommer över om den.
Jag arbetar på en folkhögskola i Småland med musik och drama.
Jag har fått i uppdrag att utveckla den allmänna kursen på skolan och funderar över följande:
förutom alla "vanliga" ämnen så vill jag koppla in hantverk från vikingatiden samt sömnad.
Detta kan i sin tur användas i teater som bygger på vikingatida sagor/sägner.
Verkar detta intressant?
Jag vet inte om detta är rätt sida fär min fråga, men eftersom jag läste om kläder från vikingatiden så ville jag passa på att fråga.
MVH Pirkko

Vad var själva frågan?

Vilken folkhögskola är det förresten? Vikingatida hantverk låter som en väldigt trevlig inriktning, men för att det ska bli bra måste man ha mycket kunskap, bl.a. lärare som själva har arbetat med de olika hantverken en tid.

Jag har flera vänner i Växjö-trakten som är duktiga på vikingatida hantverk. Om du mailar mig privat kan du få deras namn och kontaktuppgifter (jag vill inte lägga ut det här utan deras tillåtelse).

Lycka till!
Karin
Karin

Inläggav Vix Hq » 14 oktober 2003, 11:32

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by my_mmy</i>

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Martina</i>

nja, men den är ju omgjord från en klänning.

-maggie

Ja, visst ja... Den glömde jag. Och den väcker ju en sådan där trevlig filosofisk fråga...som jag borde ta någon annanstans, eftersom det här handlar om vikingatida kläder. Jag testar med en ny tråd [:)]!

/Vix.
Vix Hq

Inläggav Helena Kjellvander » 14 oktober 2003, 18:11

SÅ det ger mig med andra ord fritt svängrum, så länge jag är något sånär realistisk? "Hehe... Finally time for some real power..." [}:)] Citerad: Black Adder

Jag litar fullt och fast på er, ni tycks ha läst in er djupare i ämnet än jag [;)] Jag har rent av en känsla av att om ni påstod att himlen var grön så skulle jag inte tvivla en sekund...

Gillar Ny Björns kommentar om innan 1100-tal.
Helena Kjellvander

Inläggav Thyra » 19 oktober 2003, 01:30

Hej!
Ursakta avsaknaden av alfabetets sista tre sista bokstaver.....[^]
Jag anvande bla. monstren fran Historiska Varldar nar jag gjorde min utstyrsel. Jag har nu gjort tre olika drakter i olika vikt, farg, material osv. (och tva at varje unge och tva mandrakter at gubben min...). Jag haller med om mycket av det jag sett att ni skrivit, men jag maste lagga till att det finns en del saker som man, nar man maste gissa sig till hur de lar ha sett ut, sedan syr ihop och pa en gang marker att sa kan det nog inte ha varit i alla fall. De ar helt enkelt opraktiska eller obekvama. Som tex. "flappa-flappa" [:D]forkladen: De ar helt enkelt omojliga att anvanda, da de som sagt var, hasar ner pga. spannbucklorna, blaser omkring i vinden, snurper runt midjan och faller rakt framat nar man bojer sig, vilket ju ar livsfarligt nar man anvander oppen eld. Ett plagg som jag sydde av linne ar jattesvart att ta pa sig da tyget inte har tillracklig "stretch" sa att det tar hur lange som helst att ta pa sig kladerna, sa till den milda grad att t.o.m. jag inser att sa skulle en kvinna aldrig sta ut att halla pa dag ut och dag in. Vidare tror jag att nar man syr till sina barn, sa kan det val kanske ha varit sa att man anvande gammalt tyg fran tex. pappas gamla skjorta istallet for att vava nytt som sedan bara passar i tre veckor innan de vaxer ur dem.... Da kanske det blir sa att man syr en axelsom bara for att det annars inte skulle ha funnits tillrackligt med tyg, eller ett hangsle som kanske inte matchar sjalva forklat for att spara bade tid och material? Vidare tror jag inte att modet stod helt stilla under dessa arhundrade (tank bara pa hur mycket vi forandrats sedan 1903!!), och sedan maste man ju ocksa inse att det ar skillnad pa vad svenskar har pa sig i Sverige jamfort med vad svenskar som bott ett ar i England tex har pa sig, och det var nog samma pa den tiden, val? Jag menar, att man tar det man tycker om fran varje kultur som man stoter pa, aven idag. Eller?
Thyra

Inläggav Helena Kjellvander » 20 oktober 2003, 08:49

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Thyra</i>

Hej!
Vidare tror jag inte att modet stod helt stilla under dessa arhundrade (tank bara pa hur mycket vi forandrats sedan 1903!!), och sedan maste man ju ocksa inse att det ar skillnad pa vad svenskar har pa sig i Sverige jamfort med vad svenskar som bott ett ar i England tex har pa sig, och det var nog samma pa den tiden, val? Jag menar, att man tar det man tycker om fran varje kultur som man stoter pa, aven idag. Eller?

Att modet har blivit inspirerat av andra kulturer tror jag att Thyra har fullkomligt rätt i. Det vore annars fullkomligt ologiskt att påsbyxorna fick någon spridning över huvud taget. De kräver ju så [xx(] mycket tyg... Det ansågs väl också lite "fint" att ha kläder som visade att man hade sett någonting annorlunda, på samma sätt som svensken under 1800-talet lät bygga hus i amerikansk kolonial-stil för att visa att han/hon hade varit "over there".
Visst måste modet ha utvecklats under den tiden, men kanske inte i fullt så hög hastighet som från 1903 fram till nu. [;)]
Å andra sidan är jag ingen specialist inom ämnet. Finns det någon som är extremt ointresserad av modets växlingar så är det väl jag. [:D]
Helena Kjellvander

Inläggav Mia » 20 oktober 2003, 09:49

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Thyra</i>

..Som tex. "flappa-flappa" [:D]forkladen: De ar helt enkelt omojliga att anvanda, da de som sagt var, hasar ner pga. spannbucklorna, blaser omkring i vinden, snurper runt midjan och faller rakt framat nar man bojer sig, vilket ju ar livsfarligt nar man anvander oppen eld. <hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Nä, skippa flapporna.

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">..Ett plagg som jag sydde av linne ar jattesvart att ta pa sig da tyget inte har tillracklig "stretch" sa att det tar hur lange som helst att ta pa sig kladerna... <hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Oj, vad kan det har varit för plagg? Det enda som jag tycker kan vara lite bökigt att få av (inte på) är hängselklänningen, om den är tight upptill, just över axlarna, annars har inte jag upplevt några problem. Möjligen att jag sytt för smala handledssömmar ibland, jag avskyr när det flaxar runt handen när man ska arbeta.

Mia
Mia

FöregåendeNästa

Återgå till Kläder och textila hantverk