av Eva Andersson » 2 oktober 2003, 09:13
Vad som är vanligt eller inte kan man säga dels genom att studera _mängder_ med bilder från både Sverige och övriga västeuropa. Hosor förekommer dessutom i skriftligt material, men inte byxor vad jag vet (från medeltidens Sverige och Norge alltså).
Men kan du bevisa att det vara ett lokalt västsvenskt mode på 1500-talet, eller medeltiden för den delen, så är det naturligtvis fantastiskt, men jag vet inte riktigt hur du ska göra det.
Det är bara det att omvänd bevisföring är lite knepigt. Jag kan aldrig bevisa att det inte var vanligt men i princip aldrig avbildades, det är den som hävdar att det var vanligt som måste stå för bevisföringen.
Åh, och innan någon påpekar det, det finns en bild från 1577 föreställande en Zeeländsk sjöman i långbyxor (Hans Weigels "Trachtenbuch"). Men det är ju del sin temedeltid och förmodligen ett tidigt exempel på att just sjömän bär långbyxor.
Jag har förresten en smygande misstanke om att orsaken till att folk så gärna vill att det ska finnas byxor under medeltiden är att det är lättare att sy. Och att de möjligen tycker det är "tjejigt" med hosor. Inte alla förstås, men en del. [}:)]
Eva