Ok, Matti[:)]!
Mitt användande av smilies är just av den orsaken att jag vill visa att jag inte är ute efter att ”klubba” folk i huvudet med min kunskap(?), utan vill föra en lös och ledig debatt för att den inte ska knyta sig, bli för allvarlig eller hamna i något annat läger…
Matti skrev:
”Ringbrynjebyxor. Tusan vad det skall skava. Är det inte underligt att vi inte ser spår av dem någon annanstans i medeltidens bildvärld eller i fynd? Hosor känner vi till, men helbyxor.”.
Matti, den som burit en komplett brynjeutrustning (utan brynjehosor!) vet vilken tyngd den har.
Den är samtidigt hyfsat lätt på grund av att vikten fördelas jämt på dina axlar.
Kompletterar du sen den med korta eller långa brynjehosor blir däremot tyngden märkbar, om jag säger så[8D]. Denna tyngd som hosorna utgör, fästs i bältet under brynjan med det efterföljande höftskav och allmän olägenhet som lätt kan föreställas. Att då en utveckling av ”hela” brynjor skulle vara omöjligt tycker jag är för hårt draget, titta på brynjehosor med fot.
Skulle de vara trevligare att använda eller gå på, en att sitta på? Även brynje”handskar” förkommer å de känns inte handrätta om jag säger så[:)].
En ”helbrynja” och ett ordentligt, kraftigt bälte som ”låser” brynjan på höften skulle jag anse ställer till med mindre obehag än separerade brynjehosor och framför allt ger den ett betydligt bättre skydd. Skava på hästryggen? Nu kräver ju som sagt brynjor underskydd/vaddering för att ge ett fullgott skydd. Ett hugg mot en brynja (bål som ben) som sitter på kroppen med endast en kjortel under är inget jag skulle rekommendera eller ställa upp på! Apropå skava, kan man ju fundera på ”plåtburksrustningarna” och vad de kunde prestera i denna fråga?
Kan man tänka sig att dessa(?) byxbrynjor i huvudsak var tänkta för fotsoldater?
När det gäller att komma i dem, har brynjor och andra skydd även haft snörning/låsning i ryggen, så vitt jag vet.
Matti skrev:
”För att återgå till sparkdräkt, som är i princip samma sak som farfarskalsonger, wildawesterkalsipper och vad du nu kallar dem, så lider jag med de människor som bar dem. Tusan vad besvärligt att gå på toaletten. Visst, de fanns, men inte var de någon längre succe. De vanliga delade underkläderna fanns med hela tiden.”.
Matti, har du aldrig sett dessa klädesplagg med lucka baktill[:)]?
Nu har de defakto funnits och finns fortfarande med eller utan ”kacklucka”,
oberoende av vad vare sig du och jag tycker om deras praktiska förutsättning. De är och förblir en realitet. Detta är viktigt att tänka på vid alla klädesdebatter om rimlighet för existens. Vi ska inte heller tro att vi sitter på alla information (avbildningar och fynd) om vilka plagg som har funnits, långt ifrån, däremot spekulerar vi mycket om sannolikheter…[8D]
Matti skrev om brynjors slitsning:
”Kruxet med sidslits är inte bara om du rider, det är också så att du när du går måste lyfta framskörtens vikt med låren vilket i det långa loppet sänker din uthållighet. Mittslitsen gör att vikten glider av åt sidan så benen får fritt spelrum.”
Matti, detta i spekulationens tecken om sannolikheter skulle då detta konstaterande rimligen…innebära att de inte existerade annat än på avbildningar, eller hur?
De kan ju rimligen inte haft brynjor som var opraktiska eller skavade…?
Nu säger realiteten att de fanns!
Matti skrev:
”Dessutom så återstår faktum att detta plagg som du vill se återfinns bara på Bayeuxtapeten, men inte på någon annan samtida eller senare avbildning. För att jag skall köpa det, måste det till åtminstone en ytterligare källa som pekar åt samma håll.”.
Matti, jag är realistiskt övertygad om att det funnits åtskilliga plagg som vi varken funnit eller har några som helst avbildningar av. Att vara skeptisk är ett friskhetstecken.
Att däremot vara neoskeptisk ger saker ett helt annat perspektiv, därmed inte sagt att du skulle vara det.
Ser fram emot en fortsatt öppen debatt i ämnen[:)].
www.runristare.ax