av Lena » 1 november 2010, 10:39
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Martina</i>
Djingis Khan, de knutna huvudbonaderna skall tydligen vara judiska. Det var Else-Marie Gutarp som tog upp det på en föreläsning efter att hon själv fått tillsägelse (det finns ju med en knuten huvudbonad i "Hurusom man sig klädde")
När jag i efterhand tittat efter det så är det uteslutande judinnor som bär det speciella knutdoket så även om jag inte har någon förstahandskälla känns det väldigt rimligt.
/Martina
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">
Jag ar inte hundra pa detta, eftersom jag har sett knutna huvuddukar pa kvinnor som troligen inte ar judar. Nu har jag mina anteckningar om detta undanlagda, eftersom jag inte sysslat med medeltida kladedrakt pa over tva ar nu (men nu ar skrivandet over, sa nu kan jag borja vara pysslig igen). Jag fick hora kopplingen till judendom av Desiree Koslin pa nagon medeltidsveckeforelasning, och vad jag kan minnas sa hanvisade hon till nagon kollega i USA. Jag far val gora ett projekt av att samla ihop bildkallor, sa kan vi kolla vad som verkar troligast.
Och vet nagon hur man knyter dem, sa hor av er.