Mönster

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Inläggav Eva Andersson » 7 juli 2003, 00:14

I de sammanhang som foder nämns i nordiska källor är de i huvudsak ylle (antingen kläde eller annat tunnare ylle), päls eller siden, men det finns uppgifter om foder i buckram (som jag hoppas inte hade samma betydelse, dvs limindränkt linne, som senare; verkar obekvämt) och halvylle (linvarp/ylleinslag). Går du 100 år framåt finns det även linnefoder bevarat så fodra du på! Obs! detta om Norden, jag är långt i från expert på ev foder i textilfynd/bevarade plagg från andra ställen.

Eva
Eva Andersson

Inläggav Martina » 7 juli 2003, 00:14

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by gwen</i>

Hm, då när fodring så lägligt nämndes:
Jag vill bara gärna höra från någon som vet säkert att det är helt ok att fodra en ylleklänning med lin.
Dels för den ovannämnda stagdan, dels för att det helt enkelt är dödligt snyggt att se ett foder i avvikande färg när man knäpper/snörar av sig klänningen på kvällskvisten.

Är jag ute och cycklar, eller kan jag lugnt sätta mig och fodra övre halvan av min klänning?
(som upplysningsvis är en 1300-talskreation i finaste handelgille-tyg...snacka om att jag är luspank nu.[:(])

/kim
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Hej Kim!
Drottning Margrethes klänning var fodrad med linne i överdelen (blått!) så fodra du på bara!

Kram

Martina
Martina

Inläggav gwen » 7 juli 2003, 01:22

Hurra!
Tack skall du ha Martina! [:X] [:X] [:X]
gwen

Inläggav Axi » 7 juli 2003, 04:57

Supertack ska du ha Ludvig.
Nu fick jag bekräftat att den är konstruerad som jag misstänkte..

=0) [:D]
Axi

Inläggav Mattias » 7 juli 2003, 06:56

Sitter och syr min 1400tals Doublet i blå ylle och dubbla lager lin som foder, och börjar precis fundera... vad syr man egentligen lämpligast med? Oblekt lintråd(vilket jag använder), färgad lintråd, tråd av ylle? Vad säger ni som är mer bevandrade i området? Finns det några lämningar av trådar?

Mvh

Mattias
Mattias

Inläggav Emma » 7 juli 2003, 07:25

Tack så mycket för hjälpen!
/ Emma
Emma

Inläggav Eva Andersson » 7 juli 2003, 07:46

Ja du Mattias, frågar du mig så gör du helt rätt redan. Men då utgår ju jag från 1500-talsssaker, där det finns bevarad lintråd. Som alla vet så finns det inga rester av sytråd från Bockstensmannens dräkt, vilket tyder på att den var hopsydd med en vegetabilisk tråd (lin eller hampa) medan Herjolfsnesfynden är hopsydda med tvåtrådig ulltråd. Här påpekade Martina för rätt länge se'n att det är naturligt eftersom det inte gick att odla lin.
Sen håller jag på oblekt lintråd istället för färgad, baserat på hur man gjorde i bondesamhället på 1700- och 1800-talen och det faktum att linne är dåligt på att ta färg.
Själv har jag precis lagt en hel del pengar på färgad knyppletråd i rött, svart och brunt för att tio minuter senare inse att mängden färgad lintråd under medeltiden förmodligen inte var så stor. Broderier på linne utfördes ju i silke, just för färgsäkerhetens skull. Nåja, man kan kanske inte tänka efter före alltid.

Kort sagt:Det finns säkert undantag, men jag tror att du gör helt rätt.

Eva
Eva Andersson

Inläggav Admin » 7 juli 2003, 08:19

Jag har för mig att frågan om färgad lintråd har varit uppe på något av de internationella forumen, och att någon av skribenterna menade att det fanns gott om referenser på att man sålt lintråd i alla möjliga färger under i alla fall sen medeltid. Ska försöka hitta inlägget.

/Henrik
Admin

Inläggav Arild Krake » 7 juli 2003, 09:13

Det finns informatiom om färgad lintråd i London under 1300-talet i "textiles and clothing". Jag har inte boken hör nu så jag kan inte referera till sidan.

Ludvig
Arild Krake

Inläggav Admin » 7 juli 2003, 10:15

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Broderier på linne utfördes ju i silke, just för färgsäkerhetens skull. Nåja, man kan kanske inte tänka efter före alltid.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Men om man ska sy i ylle behöver man ju sannolikt inte tvätta plaggen särskilt ofta, och då kan ju färgad lintråd vara mer än ett bra alternativ. Letar fortfarande efter källan...

/Henrik
Admin

Inläggav Eva Andersson » 7 juli 2003, 10:31

Tack för "trösten". Jag har faktiskt märkt handdukar med den svarta redan, det var mest en känsla av att "nu var jag dum"
Tyvärr hade de inte blå lintråd på den affären jag var på. Den skulle jag själv använda utan ens antydan till "samvetsstyng" eftersom vejde faktiskt biter bra på linne.

Nu är ju inte jag renlevnadsfanatiker utan är mer intresserad av att tillskärningen stämmer, att materialet är av liknande typ som man använde, även om det är maskinvävt och att utseendet blir så lika förebilderna som möjligt. Även om detta skulle innebära att "fel" fibrer används. En spännande exempel är t ex silkesammet som alltid tillverkas med lugg av konstsilke (rayon) numera. Ska man använda det eller ska man använda bomull som är en naturfiber, men inte ser likadan ut som 1500-talets sammet gör, om man nu ska göra 1500-tal. En fråga att fundera på. Jag har inga svar. Jag gör det här för att det är kul och har begränsade resurser och det styr också mina tyginköp.

Eva
Eva Andersson

Inläggav Ingrid Storrø » 7 juli 2003, 12:57

Eva - jeg er enig i at ufarget lintråd sannsynligvis er det vanligste (selv om det er vanskelig å si ettersom lin slipper de fleste farger fort - hvis noen har kjennskap til fargeprøver tatt av lintråd fra tidlig 1300-tall er jeg _svært_ interessert), men jeg har sett referanser for både rødt og sort så du kan jo komme unna med det. :) For sort har Colleen McDonald postet en referanse på h-cost (jeg klipper og limer):
"plate 159
Linen cloth with Lower Saxon coats-of-arms and mythical beasts in hexagonal frames formed of roses and fleur-de-lys.
Kloster Isenhagen, second quarter of the 14th century
121 x 165 cm Hexagon: 41.5 cm
Linen. White and *black( linen thread; strongly twisted woolen thread in red, green, yellow and blue. Brick, couching and stem stitches: satin stitch forming patterns. (emphasis mine)
Lit.: M. Schuette, Gestickte Bildteppiche des Mittelalters, Leipzig 1930, II, p. 41, Pl. 25 - von Falke in Pantheon VIII, (1931), p.371.

This was in the Schuette book - Schuette, Marie and Sigrid Muller-Christensen, A Pictorial History of Embroidery, Frederick A. Praeger, New York, 1964."

Men oppskrifter på hvordan man laget hvilke farger og dokumentasjon på hvor vanlig det var, er nok vanskelig å skaffe for tiden før 1500-tallet med sin eksplosjon av skriftlige kilder i forbindelse med trykketeknikk og alt det der. :/
Ingrid Storrø

Inläggav Vix Hq » 7 juli 2003, 13:18

På sidan 151-153 i "Textiles and Clothing" skriver man om tråd att sy med. Jag ska försöka mig på en mkt hastig sammanfattning:

<font face="Courier New">Linnetråd var under "the later middle ages" den allmänt använda sytråden (det finns bevarade fynd från London med "traces of stitching" i linnetråd.

I The Great Wardrobe skrifterna från 1300-talen står det att linnetråd användes i stor utsträckning i de olika verkstäderna som levererade kläder och dylikt till hovet.

Det finns endast lite dokumenterat bevis för bomullssytråd i medeltida England, även om ospunnen bomull importerades under 12-1300-talen.

Silketråd användes i stor utsträckning till att sy och dekorera kunglig klädsel under medeltiden. Användes även till sömmar och uppläggningar på de flesta bevarade fragmenten av vävt silke (som man hittat under de utgrävningar i London som boken handlar om). Silke har också använts på ylle, inte bara för utsmyckning utan också till knapphål, sömmar etc även om det inte var lika vanligt som linnetråd.

Bevarade exempel på ylletråd som sytråd från London "for this later medieval period" uppgår endast till 5 stycken. Även om man sedan länge sytt kläder med ylletråd, så verkar det inte finnas så mycket bevarat i London från och med 1300-talet. "At least, that is the impression one gets from the fragments." Det råder dock inga tvivel om att yllesytråd fortfarande användes av de lägre klasserna.</font id="Courier New">

Detta är alltså vad som står om sytråd på sidan 151-153 i Museum of Londons bok "Textiles and Clothing - Medieval finds from Excavations in London" (Crowfoot et al) (gamla utgåvan). Det står säkert saker om färger också någon annanstans, men det får någon annan leta rätt på [:D]!

/Vix.
Vix Hq

Inläggav Mattias » 7 juli 2003, 13:30

taxar och boxar! [:)] en massa bra svar. Måste nog skaffa mig den där boken, "Textiles and Clothing" alltså. Har idag fått det boktipset av tre av varandra oberoende källor(två utanför det här forumet) så det betyder nog något...

jag fortsätter nog sy med den ofärgade linnetråden, om jag inte lyckas hitta någon färgad som passar till det blå ylle jag syr i. Sömmarna syns ju så hemskt väl med ljus tråd mot mörkt tyg, fast man kanske inte ska hänga upp sig på sånt!?

Mvh

/Mattias
Mattias

Inläggav Arild Krake » 7 juli 2003, 13:38

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Mattias</i>

jag fortsätter nog sy med den ofärgade linnetråden, om jag inte lyckas hitta någon färgad som passar till det blå ylle jag syr i. Sömmarna syns ju så hemskt väl med ljus tråd mot mörkt tyg, fast man kanske inte ska hänga upp sig på sånt!?

Mvh

/Mattias
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Bra lintråd i olika färger och kvalliteer att använda till sömnad hittat man i knyppelbutiker. Glöm inte att vaxa tråden.

Ludvig
Arild Krake

FöregåendeNästa

Återgå till Kläder och textila hantverk