Eva - jeg er enig i at ufarget lintråd sannsynligvis er det vanligste (selv om det er vanskelig å si ettersom lin slipper de fleste farger fort - hvis noen har kjennskap til fargeprøver tatt av lintråd fra tidlig 1300-tall er jeg _svært_ interessert), men jeg har sett referanser for både rødt og sort så du kan jo komme unna med det.

For sort har Colleen McDonald postet en referanse på h-cost (jeg klipper og limer):
"plate 159
Linen cloth with Lower Saxon coats-of-arms and mythical beasts in hexagonal frames formed of roses and fleur-de-lys.
Kloster Isenhagen, second quarter of the 14th century
121 x 165 cm Hexagon: 41.5 cm
Linen. White and *black( linen thread; strongly twisted woolen thread in red, green, yellow and blue. Brick, couching and stem stitches: satin stitch forming patterns. (emphasis mine)
Lit.: M. Schuette, Gestickte Bildteppiche des Mittelalters, Leipzig 1930, II, p. 41, Pl. 25 - von Falke in Pantheon VIII, (1931), p.371.
This was in the Schuette book - Schuette, Marie and Sigrid Muller-Christensen, A Pictorial History of Embroidery, Frederick A. Praeger, New York, 1964."
Men oppskrifter på hvordan man laget hvilke farger og dokumentasjon på hvor vanlig det var, er nok vanskelig å skaffe for tiden før 1500-tallet med sin eksplosjon av skriftlige kilder i forbindelse med trykketeknikk og alt det der. :/