Ohyra

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Inläggav ssssss » 5 januari 2008, 09:00

Jag har inte läst igenom hela tråden, och ber om ursäkt om detta redan skrivits av någon annan.

Vi har stora problem med päls-ängrar i vårt hus. För att rädda kläder, filtar, fällar och dylikt hänger/lägger jag upp det på vår oisolerade vind över vintern, där det alltså är minusgrader så här års. På sommarhalvåret inspekterar jag sakerna noga och skakar av dem ordentligt, sedan förpassar jag dem till dubbla soppsäckar med små påsar torkad lavendel i. Eftersom man använder sakerna på sommaren och därför automatiskt kontrollerar säckarna några gånger kan jag konstatera att jag ännu inte råkat ut för några missöden.
ssssss

Inläggav Smideri » 1 juli 2011, 18:24

Vi hade pälsängar och mal på samma gång. Lite gick att frysa in, 3 frysringar på -18 grader för varje plagg =/. Men för all ull som vi hade, inkl. ett 1/2 kubik stort ull tält så la vi det i bastun på 80grader i 5 timmar. Numera är all ulltyg och annat begärligt tyg för ohyra i plastsäckar, IKEA lådor osv.

ska man använda malkulor så föreslår jag att köpa en cederplanka, tydligen funkar inte vilken planka som helt bara en viss sort ceder, och såga itu den i små tärningar och placera överallt. Kanske kan man byta furulisterna hemma till cederlister?

www.smideri.se - Hantverk för dödliga
Smideri

Föregående

Återgå till Kläder och textila hantverk