av Ny Björn » 20 december 2004, 00:00
Följande trådar flyttas hit från tråden "vikingatida hängselkjol" som raderas.
/N B
----------------------------------------------------
Antigone
Posted - 18 Mar 2004 : 18:56:02
Hej. Jag undrar om det är någon här som har sytt en vikingatida hängselkjol. Jag ska göra det hade jag tänkt, men det finns ju rätt så många olika modeller. Om man ska ha en figursydd hängselkjol, blir det nödvändigt med nån sorts snörningsanordnig då? Förutsatt att man inte använder den tvådelade modellen förstås. I sådana fall, hur har folk löst det? Jag skulle gärna ta del eventuella erfarenheter från rekonstruktioner av vikingatida hängselkjolar, hur ni har gått till väga och så.
/Antigone
Tyra
Posted - 19 Mar 2004 : 04:53:46
Hej! Jag fuskade och anvande mig av alla bilder pa Historiska Varldars sida!! Jag tittade noggrannt pa sa manga bilder jag kunde hitta, bade pa vikingtida material och aven pa kjolar som andra tillverkat i modern tid. Sedan gallde det at lasa allt som fanns att lasa ang material, stygn osv.(vissa saker fattar man inte forran man maste till att gora dem sjalv - tex. har jag lart mig att klippa anorlunda nu nar jag syr for hand - om man syr pa maskin behover man inte bry sig hur lang en knepig som kommer at bli, men nar man ska sitta och pilla for hand blir det en helt annan grej!. Var dock noggrann med kallfortackningar, da det finns em massa folk som anser sig vara experter pa vikingar men faktiskt inte har en aning om vad de egentligen har for sig. Sedan har jag nu sytt tillrackligt manga kjolar och "field testat" dem...av det lar man sig ocksa mycket (bla. att "tvadelade modeller", a.k.a "flappa flappa modellen" inte funkar, hasar, tyngs ner av spannbucklorna , blaser villt i vinden och faller framat om man lutar sig framat - livsfarligt vid oppen laga tex. Dessutom tvivlar jag starkt pa att de over huvud taget existerat, men det ar en helt annan grej!). Jag har inte haft anledning till att anvanda snorningar pa kjolarna, det funkar utmarkt untan, med forutsattning av att man satter pa sig kjolen genom att tra den over huvudet (istallet for att dra upp den fran fotterna och uppat). Lycka till!
Mia
Posted - 21 Mar 2004 : 00:11:53
Som du säkert vet, är det ingen som kan säga exakt hur den vikingatida hängselkjolen såg ut, eller hur frekvent den bars. Mitt bästa tips är, liksom föregående talare, att kolla på HVs mönster och bilder först och se om det faller dej i smaken eller överrensstämmer med vad du läst/sett osv. Eller sök (uppe i högra hörnet)på forumet, det har diskuterat på lite olika trådar.
Mia
------------------------------------------------------