Först: hej, jag är ny, gotlänning till ursprunget men missar halva Vikingaåret (http://www.vikinggotland.com/ - notera den spännande blandningenav flapp-flapp och mer "korrekta"...) pga studier i Japan.
Så, avklarat.
Till saken: Har läst mig igenom alla sidorna och tänkte på att ingen nämt D. Rushwarts lilla kompendie som bland annat finns att köpa på Handelsgillets hemsida. Tittar man under länken "böcker" kan man bläddra nedåt tills man ser en blå bok. Den är det jag menar. Personen som skrivit har använt sig av många "troligt" och "förmodligen" vilket gör mig rätt förtjust i kompendiet, eftersom - som konstaterats - det är svårt att veta vad som är "rätt".
Något som påpekas, som jag själv tänkt på, är att modet växlade beroende på vart man kom i Europa. Själv riktar jag in mig på att lyckas göra en någorlunda "gotländsk" dräkt, men det är egentligen utanför saken.
Rushwart föreslår att hängselklänningen var mer tidig vikingatida, men hennes (hans?) antagande att det blev en festklänning senare ställer jag mig inte bakom, kanske mest för att jag tycker den är så himla snygg...
Där står dock att en trolig orsak till veckning var, att linne lätt blir skrynkligt (amen!) och det är då lättare att hålla det veckat, dessutom dekorativt. Sådant har gjorts sedan egypternas högkultur. Och i mina öron har det en poäng.
Dessutom finns beskrivningar på en variant som inte nämnts i denna tråd, nämligen en A-formad klänning. Ger vidd nedtill. För att få den mer skräddad finns uppenbarligen fynd där man sytt in det i ryggen med brickband! (se bild-popup vid klickande på bokens bild) Snajdigt, tyckte jag, och det föresvävar mig att jag sett det förrut...
Så, mitt första inlägg i en tråd jag tänker följa.
Hihi. Jag får betalt för att sy en dräkt till mig själv. Det är mitt första "jobb" förutom sommarjobb. Wohoo!
Men. Det skall göras ordentligt. Och släpas med till Japan för att visas upp och fånga intresse...