Kläsel under äldre järnåldern

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Kläsel under äldre järnåldern

Inläggav Ziss » 23 februari 2004, 11:59

Har nyss hittat det här forumet och finner diskussionerna här väldigt intressanta. Nu till mitt problem, jag ska skriva min CD-uppsats i Arkeologi om just dräktskicket för kvinnor under järnåldern, men har svårt att hitta matrial om hur den kvinnliga klädseln såg ut under äldre delen av järnåldern. Detta forumet verkar mest behandla vikingatid, men ifall nån har nått bra artikel, bok eller avhanlingstips skulle jag bli jätteglad.
Har funderat i dom banorna att dräkten kanske inte har förändrats så mycket i tid, utan mest utsmyckning och accessoarer som har varierat eller vad tror ni? gör man ett sånt antagande måste man nog vara beredd på att försvara sig ganska starkt [:)]
Ziss

Inläggav Kamel » 23 februari 2004, 18:38

Hej, Ziss! De fynd som har hittats från äldre järnålder i Sverige är inte särskilt många. Det finns bl.a. Högom-mannen, en förmodad hövding från ca 500 e. Kr. som hittades med delar av en dräkt utanför Sundsvall. Det är visserligen inte en kvinnodräkt, men vill du läsa mer om den och liknande fynd finns Margareta Nockert's "The Högom find and other Migration Period textiles and costumes in Scandinavia" som finns att fjärrlåna bl.a. från Sundsvalls stadsbibliotek.

Flest fynd från äldre järnåldern har man gjort i mossar i Danmark, t.ex. Huldremose-kvinnan och den välbevarade dräkten som hon bar. Man hittade också en tubformad ylleklädnad som man har tolkat som en peplos. För information om Huldremose, peplosen och alla andra fynd rekommenderas varmt "Ancient Danish textiles from bogs and burials : a comparative study of costume and iron age textiles" av Margrethe Hald. Den finns också tillgänglig för fjärrlån.

Om du inte har något emot danska så kan den här hemsidan av Danmarks Nationalmuseum vara användbar, även om perioden snarare är bronsålder:

http://www1.natmus.dk/kulturnet/tema/kvindedragt.htm

Du kommer att kunna bilda dig en bra uppfattning om dräktens förändring efter att ha läst böckerna.

Lycka till!

MVH

Caroline
Kamel

Inläggav karin c » 25 februari 2004, 08:56

Hvis du er interesseret i de danske fund, så har Margrethe Hald skrevet en del forskellige bøger om jernalderens dragter, så mit råd er at se hvad du kan få fat i af hende.
Bl.a. har hun skrevet: "Olddanske tekstiler" måske den samme som er henvist til på engelsk.
Og hun har skrevet én der hedder "Jernalderens dragt"

Min egen teori går i øvrigt på at vikingetidens selekjoler er en udvikling af jernalderens peblos-type-kjoler.
karin c

Återgå till Kläder och textila hantverk