Det här faller väl egentligen utanför tidsramen för forumet, men det finns så många kunniga personer här så jag måste bara fråga. [8)]
Jag tycker romska kvinnors kjolar påminner ganska mycket om högreståndsmodet under sent 1500-tal. Kjolarna har t.ex. samma markerade bredd över höfterna som man kan se på målningar med drottning Elisabeth I av England. Är det här en ren slump, eller finns det en kontinuerlig tradition 500 år tillbaka?
De enda autentiska äldre bilder jag har sett är en filmsnutt från 50-talet (?) där Ivar Lo-Johansson engagerar sig för fattiga zigenare i Stockholm. Men där såg de romska kvinnornas kläder ut ungefär som kläder andra mindre bemedlade svenska kvinnor hade på den tiden. Är dagens färgglada och tygrika plagg något som romer alltid kostat på sig i mån av råd och möjlighet, eller är det ett mode som funnits bara i vissa grupper?
När jag har sökt på nätet efter bilder, så har jag inte ens lyckats hitta bilder av de (som jag tycker) typiska kjolarna som sticker rakt ut över höfterna och sen faller rakt ner, oavsett om jag söker på romer, zigenare, eller gypsies. Jag ser bara klockade modeller, ofta med volanger. Är det t.o.m. så att de kjolar jag sett är ett lokalt mode för Stockholmsområdet under de senaste decennierna?