[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - Heraldiska kläder

Heraldiska kläder

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Heraldiska kläder

Inläggav AnnaMaria » 1 juli 2003, 08:54

Hej!
Jag har några frågor som jag skulle kunna tänka mig att sällskapet på detta forum kan svara på!

Det gäller heraldiska kläder, och förekomsten av dessa. Jag tänker inte på tabarder och andra typiska soldat/riddarkläder utan mer civila kläder. På en del medeltida målningar kan man se tvåfärgade klänningar med släktens heraldiska vapen som applikationer eller broderier. Ofta finns det heraldiska vapnet på ena sidan i stort format och på den motsatta i litet format på flera ställen. Typen av klänningar jag sett detta på är av 1350-talsstuk med smala ärmar och långa smala tungor.

Men jag har hört att man är lite oense ang denna typ av kläders förekomst. Vissa anser att denna typ av klänning endast användes i officiella sammanhang vid ceremonier och liknande. Andra tror att det bara var finare tjänare som hade sådana som en typ av livré. Sen finns det också en idé om att heraldiska kläder av denna typ inte alls förekom, utan bara var ett sätt för målaren att framhäva personens adliga härkomst, ungefär som de i konsten rikligt förekommande jungfrukronorna som kanske inte var så vanliga egentligen.

Vad tror ni? Förekom sådana klänningar och i så fall i vilken utsträckning? På de bilder jag studerat ser det ut som att högadliga damer kunde ha sådana, och det ser faktiskt ut som att det inte är otroligt högtidliga sammanhang. (Jag ska försöka hitta bilden på internet så får ni se själva.)

Och om ni tror att detta faktiskt förekom, hur skulle ni rekommendera att jag gör ett sådant broderi/applikation? I siden? Med tråd i samma färg? Tanken är att klänningarna skall vara i fint ylletyg. (jag kommer sy dem i vilket fall som helst, eftersom jag främst skall använda dem på lajv, men det kunde vara bra att veta om jag även kan ha dem på historiska evenemang.)

Tack på förhand!
Mvh Anna Maria Norin
AnnaMaria

Inläggav Eva Andersson » 1 juli 2003, 09:45

Frågan som framför allt har ställts är huruvida bilderna på kvinnor i kläder med fanmiljevapnet på är ett sätt att markera vem personen är, det rör sig främst om dedikationsbilder. Det finns vad jag vet inga skriftliga uppgifter om den typen av kläder som t ex George Luttrells mamma har, med hela familjevapnet utfläkt på halva klänningen. Det finns också nå't exempel på en mantel med ett vapen sammansatt av minst 4 olika vapen spritt ut över en mantel (en glasmålning) och där kan vi vara rätt säkra om att det rör sig just om ett sätt att identifiera damen på bilden och vilka hon var släkt med (hon hade troligen betalat fönstret).
Däremot finns uppgifter om kläder med olika "badges", dvs märken som inte var knutna till vapnet utan var personliga och ibland ändrades. Dessa bars då ofta både av en person och av personer med anknytning till/tjänst hos honom. Dessa märken kunde vara i form av broscher, av olika värde beroende på personens ställning, eller broderade direkt på kläderna. En adlig person hade ofta flera badges och motton under sitt liv och det var vanligt att han distribuerade t ex smycken med dessa motiv till en hel massa folk. Som ett slags minne.
Ett specialfall utgör t ex de kläder med strumpebandsordens märke (ett strumpeband förstås) broderat över hela dräkten som beställdes till det engelska hovet i mitten på 1300-talet. Liknande saker gjordes säkert för andra ordnar.
"Livery" är något annat och var inte i heraldiskt, eller behövde inte vara det, utan man bytte ofta färger på kläderna som delades ut från år till år.

Eva
Eva Andersson

Inläggav AnnaMaria » 1 juli 2003, 12:40

Tack för svaret! Jag undrar dock vem George Luttrell kan vara och vart man kan få se på hans mamma. [;)]

Mvh Anna Maria
AnnaMaria

Inläggav Ingrid Storrø » 1 juli 2003, 13:07

George Luttrell var en adelsmann som fikk laget et manuskript (Luttrell-psalteret) ca. andre kvartdel av 1300-tallet. I det manuskriptet er det en del illustrasjoner som viser dagligliv osv, og også et bilde av hans mor og svigerinne i heraldiske syrkoter. Det er dessverre ingen faksimile som er i trykk nå, men akkurat denne illustrasjonen er blant dem som er gjengitt i "Medieval Rural Life in the Luttrell Psalter" av Janet Backhouse. Den kan kjøper for £7,95 fra Amazon: http://www.amazon.co.uk/exec/obidos/ASI ... 86-7753211
Ingrid Storrø

Inläggav Burmeister » 1 juli 2003, 16:58

Eva, hur såg de broscherna/smyckena ut? Vad var de gjorda av? Har du några bra tips på avporträtteringar? Nyfiken!

/Andreas
Burmeister

Inläggav Martina » 1 juli 2003, 22:49

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Burmeister</i>

Eva, hur såg de broscherna/smyckena ut? Vad var de gjorda av? Har du några bra tips på avporträtteringar? Nyfiken!

/Andreas
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Jag också! Har inte stött på några avbildningar, och med tanke på att de skulle vara relativt vanliga tycker jag det är lite mystiskt!

/Martina
Martina

Inläggav Eva Andersson » 1 juli 2003, 23:06

Kolla in boken "Mediaeval European Jewllery" av Ronald W Lightbown!
Det finns inte speciellt mycket bevarat av den här sortens broscher, metallaornament att sy fast(kanske saker smältes ner?) och enklare smycken var ju gjorda av metaller som lätt korroderar, menb det finns mycket uppgifter dels från inventareir men också bevarade beställningar mm.
Varning dock: Boken är _tjock_. Och i folioformat!

Eva
Eva Andersson

Inläggav Martina » 1 juli 2003, 23:34

Fast just bevarade broscher har jag stött på en del. Det är mer hur de bars jag är intresserad av, avbildningar av folk med broscher/brickor eller vad man skall kalla dem, på kläderna. Det har jag inte sett något av.

MVH

Martina
Martina

Inläggav my_mmy » 2 juli 2003, 02:10

Fashion in the Age of the Black Prince av Stella Mary Newton är en bra introduction till just de här broderade/dekorerade kläderna. hon går igenom skrivet material om hur de var gjorda, och beskrivningarna på dem. Där finns också några enstaka bilder på kläder som uppenbarligen är dekorerade med folier och dylikt.

-maggie
my_mmy

Inläggav AnnaMaria » 2 juli 2003, 08:57

Till och med i barnboken "Riddare" som brukar säljas på reorna finns en sådan brosch med. Jag tror att det är en sådan som ni menar i alla fall. Den är i formen av en svan (eller gås kanske...) med en kedja runt halsen och sitter på en adlig väpnare.

Luttrellskriften som ni talar om var svår för mig att hitta något från på nätet, men den bild som jag hänvisade till tidigare visade sig vara från den! Den visar en riddare till häst med fru och dotter brevid som tar avsked, enligt bildtexten i min bok i alla fall. Är det den som ni också talar om? Det ser ju faktiskt ut som att klänningen faktiskt haft det mönstret för en lekman som mig.

Vänligen Anna Maria
AnnaMaria

Inläggav Ingrid Storrø » 2 juli 2003, 09:51

Det høres i alle fall ut som samme bilde. Ridderen er på venstre side av bildet, og de to kvinnene rekker ting opp mot ham?
Ingrid Storrø

Inläggav Joakim K » 2 juli 2003, 09:58

Apropos den där med svanen... Den här kanske?

http://www.thebritishmuseum.ac.uk/compa ... 177495.jpg
Joakim K

Inläggav AnnaMaria » 3 juli 2003, 16:10

I boken "Medieval military costume" finns sådana där vapen/symboler med på rätt många bilder. Det är naturligtvis inte autentiska målningar, utan foton på återskapade dräkter. Fast det är en fin bok i alla fall.

Ingen mer som kan nåt om de heraldiska klänningarna?
MVH Anna Maria
AnnaMaria

Inläggav my_mmy » 3 juli 2003, 20:42

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by AnnaMaria</i>
Ingen mer som kan nåt om de heraldiska klänningarna?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

tyvärr är det nog inte så mycket att veta. Så vitt jag vet finns det inga exempel på heraldiska civil kläder - det är något som förekommer enbart i manuskript och gravmonument. I och för sig är ju det inte något som bestämt bevisar att det inte existerade sådana plagg, men det finns heller inte några belägg (så vitt jag vet) på dem i garderobe rullorna i franska/engelska kungahusen under denna period, och det skulle man ju liksom vänta sig.
däremot finns det gott om notationer om plagg dekorerade med bärarens heraldiska symboler, eller diverse andra viktiga symboler, till och med motton.

Jag skulle vilja summera det som så, att om dessa kläder användes, skulle jag gissa att de bars vid turneringar (som spektakel) eller vid mycket högtidliga hov tillfällen (eftersom de för det mesta visas som hovdräkt i gravmonumenten). Bevisen finns inte, så det är ren spekulation. Däremot kan du mycket väl, och dokumenterbart, täcka din klänning med en semee av en symbol från ditt vapen, eller något annat som är viktigt. strö gärna ett ton pärlor över den också.[;)]

apropos det ja. har ni tillgång till sötvatten pärlor till broderi där i den kalla norden?

/maggie
my_mmy

Inläggav AnnaMaria » 10 juli 2003, 11:32

Tack för ditt användbara svar, my_mmy!
Eftersom det är ett lajv jag ska ha klänningen till funkar nog en sådan klänning i alla fall. Och eftersom jag inte bryr mig så mycket om att jag "vilseleder folk" med mina inkorrekta kläder kanske jag till och med har den på en marknad..... *hädelse!*

Vänligen Anna Maria
AnnaMaria

Nästa

Återgå till Kläder och textila hantverk