Hej!
Jag har några frågor som jag skulle kunna tänka mig att sällskapet på detta forum kan svara på!
Det gäller heraldiska kläder, och förekomsten av dessa. Jag tänker inte på tabarder och andra typiska soldat/riddarkläder utan mer civila kläder. På en del medeltida målningar kan man se tvåfärgade klänningar med släktens heraldiska vapen som applikationer eller broderier. Ofta finns det heraldiska vapnet på ena sidan i stort format och på den motsatta i litet format på flera ställen. Typen av klänningar jag sett detta på är av 1350-talsstuk med smala ärmar och långa smala tungor.
Men jag har hört att man är lite oense ang denna typ av kläders förekomst. Vissa anser att denna typ av klänning endast användes i officiella sammanhang vid ceremonier och liknande. Andra tror att det bara var finare tjänare som hade sådana som en typ av livré. Sen finns det också en idé om att heraldiska kläder av denna typ inte alls förekom, utan bara var ett sätt för målaren att framhäva personens adliga härkomst, ungefär som de i konsten rikligt förekommande jungfrukronorna som kanske inte var så vanliga egentligen.
Vad tror ni? Förekom sådana klänningar och i så fall i vilken utsträckning? På de bilder jag studerat ser det ut som att högadliga damer kunde ha sådana, och det ser faktiskt ut som att det inte är otroligt högtidliga sammanhang. (Jag ska försöka hitta bilden på internet så får ni se själva.)
Och om ni tror att detta faktiskt förekom, hur skulle ni rekommendera att jag gör ett sådant broderi/applikation? I siden? Med tråd i samma färg? Tanken är att klänningarna skall vara i fint ylletyg. (jag kommer sy dem i vilket fall som helst, eftersom jag främst skall använda dem på lajv, men det kunde vara bra att veta om jag även kan ha dem på historiska evenemang.)
Tack på förhand!
Mvh Anna Maria Norin