Underklänningar

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Underklänningar

Inläggav gwen » 3 juli 2003, 18:17

I boken "Hurusom man sig klädde" finns det bilder på underklänningar som är ärmlösa.
De badande damerna ser ytterst nöjda ut.
Jag har dock bara sett de bilderna i den boken och ingen annanstans.
Vet ni något om dessa klänningar?
Vilken period användes de, vilket material?
(Ja, en svår fråga, antar jag, efter som folk vanligtvis inte avbildades i underkläderna..[:p])
Men, ändå, det skulle vara intressant att veta mer om dem.

(Ja, fatta vad skönt det skulle vara att SLIPPA sy ett par ärmar på underklänningen!![:D] *stressad inför Visby*)

Den planerade överklänningen kommer vara fodrad, rak och långärmad.
En ärmlös underklänning skulle kanske inte vara så tokigt då?

/kim
gwen

Inläggav Arild Krake » 3 juli 2003, 19:19

Badar damerna på billden själva eller är de baderskor, alltså sådanna som jobbar med att bada andra? Jag har sett några 1300-tals bilder där just baderskor har på sig en klänning men band över axlarna. det fins bl.a. en bild på detta i "Den stora modeboken". Men den enda medeltida billden jag kan komma ihåg att jag sett med en dam som har särk på sig när hon badar är från 1470, och den har en kort ärm.

Kan det vara så att den "ärmlösa underklänningen" är ett arbetsplagg för baderskor? Min gissning är att så är fallet, men jag vet som sagt var inte.

Apropå underkläder så finns det en billd från Romarriket med en bikini. ;)

Ludvig
Arild Krake

Inläggav Eva Andersson » 3 juli 2003, 22:09

Det fanns också innan kriget en medeltida särk med smala axelband bevarad. Man kan se den i Köhlers bok (vad den nu heter: A history of costume?) som ju i övrigt kanske inte innehåller så mycket av värde.
Själv brukara jag ha axelbandslösa särkar om jag ska ha både mellanklänning och överklänning med tajta ärmar, men jag har naturligtvis inga belägg för detta, det är bara praktiskt att inte ha 3 eller 4 lager runt armarna om det ska vara snävt.

Eva
Eva Andersson

Inläggav Lena » 4 juli 2003, 08:32

De armlosa underklanningarna kommer fran Wenceslas-bibeln fran 1300-talet (?). Det finns nagra websidor med bilder. Jag har inte adresserna i huvudet, men sok pa "bohemian bathhouse babes" sa lar du nog hitta i alla fall en.

En romersk bikinibyxa av lader (!) finns utstalld pa Museum of London.

Lena
Lena

Inläggav Ingrid Storrø » 4 juli 2003, 08:53

Her er en side med mange bilder: http://tulgey.browser.net/~jenne/bohemi ... epers.html

Jeg mener å minnes at det også finnes et par andre bilder fra (sent) 1300-tall, og noen senere, i Hans Peter Duerr sin bok "Der Mythos vom Zivilisationsprozeß 1. Nacktheit und Scham". Jeg er på jobben og boken er i en eller annen rotehaug hjemme, men jeg skal se om jeg kan finne ut noe neste uke.

Det er jo ikke godt å vite om disse baderskene har ermeløse underkjoler som arbeidsplagg, eller om de ganske enkel jobber i sitt eget undertøy. Jeg har sett mye spekulasjoner rundt det på flere mailinglister, men man kan jo ganske enkelt ikke være sikker. :/ Noen av bildene i Duerr viser i alle fall folk som faktisk bader stort sett nakne, men jeg må sjekke nærmere for å se om noen av dem kanskje er påkledd.
Ingrid Storrø

Inläggav Johan Käll » 4 juli 2003, 13:06

Jag vet att jag sett ett träsnitt på en baderska i sånt linne någongång, men var det vete fåglarna...

Materialet torde i alla fall vara linne på dessa breddgrader.
Johan Käll

Inläggav Eva Andersson » 4 juli 2003, 14:49

Duerrs bok finns också på svenska: "Nakenhet och skam. Myten om civilisationsprocessen"
Boken är främst att se som ett angrepp på Norbert Elias teori om att människan utvecklas till en mer förfinad social varlese, med högre affektkontroll etc.
Problemet jag ser med båda är att de verkar se det västerländska samhället och i synnerhet den europeiska medelklassen som den högsta nivån av civilisation som kan uppnås. Duerr angriper Elias vad det gäller dennes påstående att man hade en mer avslappnad attityd till nakenhet under medetliden än i våra dagar och oavsett om det är rätt eller inte är det väldigt uppenbart att de inte kan tänka sig en högre civilisation där nakenhet inte är något att skämmas för.

Elias refereras fortfarande till bland historiker, men jag har aldrig sett Duerr i något sådant sammanhang. Om det betyder något är det upp till var och en att avgöra.

Eva
Eva Andersson

Inläggav Admin » 4 juli 2003, 15:02

Jag har för mig att jag har sett Duerr i akademiska sammanhang. Ska kolla. Hursomhelst så är han i min mening bra.

/Henrik
Admin

Inläggav Vix Hq » 4 juli 2003, 22:55

Lite OT: Elias är <b>stor </b>på psykologprogrammet i Göteborg -- en kompis som läser där har ondgjort sig över honom i snart ett års tid...

/Vix.
Vix Hq

Inläggav heel » 8 februari 2006, 17:42

For lige at tage en gammel tråd op, er de ærmeløse særke så ikke fra Nordbo Kjolen?
heel

Återgå till Kläder och textila hantverk