[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - Ohyra

Ohyra

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Ohyra

Inläggav Felicia » 5 juli 2003, 13:42

Hej!
Jag undrar om det är någon som vet ett bra sätt att hålla pälsänger borta från textilier. Det enda tipset jag hittat i böcker är att vädrar kläderna ofta och städa garderoben grundligt med jämna mellanrum. Tyvärr hjälper det inte hemma hos mig. De små krypen knaprar ständigt nya hål i min utrustning[:(]
Har även försökt mig på en gammal "huskur" som någons mormor tipsade mig om, man strör ut torkade apelsin skal i botten av garderoben. Detta hade dock ingen märkbar effekt.
Så om någon sitter inne med en mirakel kur mot pälsänger, snälla dela med er.[:)]
// Felicia
Felicia

Inläggav Arild Krake » 5 juli 2003, 15:17

För att decinfisera kläder och tyg så har jag använt min av torktummlare. Det blir varmt så de borde torka ut eller eventuella ägg koagulera. Ett tips för att bli av med ohyran i lögenheten/huset är att kalla på antisimex som kommer oxh sprutar gift men det är ju inte trevligr. De flesta hyresbolag har avtal med anticimex så man brukar inte behöva betala själv. Information om sådant brukar sirra på en lapp inanför husporten.

Själv så har jag funderat på att skaffa stora plastlådor med tätslutande lock (sådanna man kan köpa på tex. Rusta) som jag kann förvara mina textilier i, för att inte behöva oroa mig så mycket för ohyra.

Ludvig
Arild Krake

Inläggav Martina » 5 juli 2003, 20:48

Det låter som att du har ett pågående ängerangrepp, dvs du har inte lyckats städa ut alla angripna textilier.

Vad som allmänt gäller om man skulle råka få mal i sina textilier (vädring och lavendel, malkulor o.dyl. är förebyggande, när ohyran väl slagit till måste man ta till mer drastiska åtgärder)är att man omedelbart måste tömma det angripna rummet/rummen helt på textilier. Helst skall man slänga de textilier som blivit malätna, men några dygn i frysen/en stund i ugnen tar död på äggen. Oangripna textilier behandlas på samma sätt, tvätta också allt som går att tvätta. Väljer man att själv desinfecera det angripna området är det noggranhet som gäller. Varenda liten millimeter skall skuras, skrubbas och sprayas (jag brukar använda något skarpt, typ Ajax)
Ta tillfället i akt och gör en storrengöring utav resten av lägenheten/huset, ohyra trivs inte när det är rent.

Plastbackar är en god idé när textilierna skall läggas tillbaka. Ett enda angripet plagg/garnnystan sätter nämligen igång hela cirkusen igen! Har du möjlighet att hänga plagg så är det mindre risk att de blir angripna, än om de ligger ihopvikta. Förvara aldrig smutsiga plagg ihop med dina andra textilier, mal tycker det är mysigt med svett och fläckar.

Det är lämpligt att en gång per vinter slänga ut alla sina textilier på frysning t.ex. på balkongen om man har någon. Samtidigt kan man passa på att göra en ordentlig, förebyggande städning.

Lycka till!

/Martina
Martina

Inläggav Vix Hq » 5 juli 2003, 20:50

Jag frågade Anticimex en gång när jag hade fått en rejäl pälsängerinvasion (centrerad kring ett garnnystan som trillat ned bakom soffan). De sa att jag kunde testa att göra mig av med dem en gång själv innan de kom och sprutade; töm alla hyllor, lådor, och andra förvaringsutrymmen, tvätta kläderna/textilierna (Ludvigs förslag med torktumlare verkar strålande!). Gör sedan rent <b>hela </b>förvaringsutrymmena med rengöringsmedel, det är viktigt att torka av alla små lister och avsatser eftersom det är där de små liven lägger sina ägg, enligt Anticimex. Det kan vara en idé att upprepa detta rätt ofta i början.

Jag gjorde så, fast jag lät bli att tvätta alla mina garnnystan och letade bara igenom dem samt skakade dem över badkaret. Jag tror jag höll på så 1-2 ggr i månaden i ett halvår och har sedan inte sett röken av pälsängrarna. Men det var inget vidare kul medande det varade...

Sedan fick jag tipset att spreja både förvaringsutrymmen och textilier med Radar. En bekanting påstod att Radar kan vara verksamt i upp till 6 månader (!) men jag vet inte om det är sant. Jag har tagit för vana att spreja mina garnkartonger + samt tyglager då och då, bara för säkerhets skull och har som sagt inte haft några problem med ohyran på över ett år nu.

Det mest effektiva är nog ändå Anticimex, men jag är glad så länge jag slipper dem. Radar känns lite snällare än det de använder i alla fall, och så måste man flytta ihop alla möblerna till mitten av lägenheten så de kommer åt att spreja alla lister -- och det är nästan omöjligt hemma hos mig. Det finns liksom inget "mitt i lägenheten" kvar att flytta nåt till...

Lycka till!

/Vix.
Vix Hq

Inläggav Felicia » 5 juli 2003, 21:08

Tack så mycket för alla tips.
Jag får ägna nästa vecka åt storstädning och pälsänger jakt [:)]

// Felicia
Felicia

Inläggav Space » 5 juli 2003, 21:48

Saker som inte tål varm torktumling (typ yllegarn) borde man ju kunna stoppa i en plastpåse i frysen eller hur?
Space

Inläggav Eva Andersson » 5 juli 2003, 21:51

Tyvärr är det så (enligt arkivpersonal) att det krävs -40 för att döda mal och liknande och det är det ju ingen av oss om har vare sig i sin frys eller ute.
Fast man kan ju alltid prova, det skadar ju absolut in teatt vädra sina kläder.
Om det är något man är riktigt rädd om kan amn lägga tidningspapper runt det och mellan lagren för tidningssvärta tycker de inte om!(folkdräktstips. De är ju gjorda av ylle och svindyra.)

Eva
Eva Andersson

Inläggav Arild Krake » 5 juli 2003, 22:05

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Space</i>

Saker som inte tål varm torktumling (typ yllegarn) borde man ju kunna stoppa i en plastpåse i frysen eller hur?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Jag tumlade ylletyger och det var inga problem då det krävs v****t värme och mekanisk bearberning för att det ska krympa (tovas) och eftersom mina tyger inte var blöta så var det ingen fara. Om jag skulle tummlat garn så skulle jag bara ha sett till att de inte börgade nysta upp sig tex. genom att knyta in dem i tyg.

Ludvig
Arild Krake

Inläggav Roger » 6 juli 2003, 17:18

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">
Tyvärr är det så (enligt arkivpersonal) att det krävs -40 för att döda mal och liknande och det är det ju ingen av oss om har vare sig i sin frys eller ute.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Äntligen nåt bra för oss norrlänningar. -40 brukar det kunna vara både en och två gånger per vinter hemma hos mina föräldrar.. [:)]

/Roger
Roger

Inläggav myra » 11 juli 2003, 11:35

om jag inte minns helt fel så lyckades en vän till mig utrota sina ängrar med någon form av k-vitamin. pulveriserad och uppblandad med tex t-sprit penslades den på ett garderobsgolv/hylla. inga ängrar betade sedan i hennes ylle.

dock finns där vissa risker, k-vitamin koaluglerar blod och skadar annan vävnad (det är därför det funkar!). dvs man bör inte under några som helst omständigheter andas in, komma i kontakt med pulvret. det är med andra ord en ordentligt ***FARLIG*** metod för både människa och ängrar. så jag vet inte om det egentligen är rekomenderbart... andningsmask (partikel) och handskar är ett måste)men känns kanske bättre än att sprida ut miljögifter? och när alla andra försök har misslyckats kanske man är tillräckligt desperat att försöka? (det är ofta k-vitamin som används vid stora bekämpningar av skadedjur i museisammanhang, vet tyvärr inte vilken typ av k-vitamin som min vän använde).

ETT BÄTTRE TIPS, utöver klinisk städning etc, att ta kål på krypen på hösten (typ september). då de är skalbaggar på sommrarna och gärna kommer inflygande genom fönstren för att leta upp en mysig plats att lägga sina ägg. anticimex's medel (som tydligen skall vara miljövännliga! tro det eller ej) tar kål på äggen oxå, och man blir förhoppningsvis av med eländet åtminstone tills nästa sommar.. ingen idé att lägga ner allt jobbet på våren om det kan komma nya ängrar inflygande. fast alla ängrar har ju tyvärr inte årscykler, den vågbandade klarar upp till fyra generationer per år!

/myra (som för ett livslångt korståg mot ängrar)
myra

Inläggav Towanda » 11 juli 2003, 17:21

K-vitamin hjälper till att koagulera blodet, men att det skulle vara farligt att få på huden låter osannolikt. Däremot är det inte bra att få i sig, så man bör nog tvätta sig om händerna efteråt.

Men var 17 får man tag på pulveriserat k-vitamin?
Towanda

Inläggav Vix Hq » 11 juli 2003, 18:47

Här ordade jag glatt om hur jag blivit kvitt mina ängrar bara för ett par dagar sedan...och visst, jag är fortfarande kvitt dem, <b>men</b>...

Nu har jag gått och <b>fått mal istället</b>! Något som jag tidigare varit lyckligt förskonad ifrån *suck*

De små krypen bodde i en av mina tyg/restgarn/ofärdiga projekt-lådor, och hade festat järnet på alla mina tovade tygstycken (som jag skulle sy hattar av) och mina ofärdiga stramaljbroderier (tur i oturen - skönt att bli av med dem!). Så en hela flyttkartongen med saker åkte till tippen utan dröjsmål...det skär i hjärtat. Än så länge har jag inte sett de små elakingarna någon annanstans i just den enda lådan, mina garner och min ull, samt mina tyger är ännu ohyrefria, men ett-tu-tre så exploderar det väl där också... Dags för anticimex kanske? [xx(]

/Vix.
Vix Hq

Inläggav myra » 14 juli 2003, 12:16

angående frysning: det går att komma åt ohyran även om man inte klarar att komma ner i -40 grader (vilket är svårt i en vanlig hushållsfrys). testa att frysa i intervaller! det är äggen som är så resistenta, när larverna väl är kläckta så är dessa inte ett dugg tåliga utan dör snabbt!

vanlig klädesmal: "vid upprepad temperaturväxling mellan 0 och 10 grader eller någon timmes frysning under -10 grader dödas alla stadier" (Ängrar finns dom...? M Åkerlund 1991)

i en så tom frys som möjligt, frys så häftigt som möjligt in berörda föremål i lufttäta plast påsar. låt ligga i frysen en vecka. låt tina i påsen utan att öppna den för att undvika fukt, låt ligga så varmt som möjligt i rumstemperatur i en vecka eller två, så att äggen hinner kläckas. frys in igen en vecka och ev. kör någon omgång till så skall man ha klarat det av larverna! kör man på värme, dör klädesmalens ägg vid över c 60 grader.

generellt gäller ovanstående metdod de flesta vanliga skadeinsekterna. de gillar heller inte torra miljöer (RH under 20%)!

/myra
myra

Inläggav Angus Maciomhair » 15 juli 2003, 01:17

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by myra</i>

generellt gäller ovanstående metdod de flesta vanliga skadeinsekterna. de gillar heller inte torra miljöer (RH under 20%)!

/myra

Hur bär man sig åt för att enklast sänka luftfuktigheten i sin lägenhet eller enbart där man förvarar tyger?

Ha det...
/Angus som oftast har RH 50-70% inomhus.
Angus Maciomhair

Inläggav Todd » 15 juli 2003, 09:24

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Felicia</i>

Hej!
Jag undrar om det är någon som vet ett bra sätt att hålla pälsänger borta från textilier. Det enda tipset jag hittat i böcker är att vädrar kläderna ofta och städa garderoben grundligt med jämna mellanrum. Tyvärr hjälper det inte hemma hos mig. De små krypen knaprar ständigt nya hål i min utrustning[:(]
Har även försökt mig på en gammal "huskur" som någons mormor tipsade mig om, man strör ut torkade apelsin skal i botten av garderoben. Detta hade dock ingen märkbar effekt.
Så om någon sitter inne med en mirakel kur mot pälsänger, snälla dela med er.[:)]
// Felicia

Felica
Jag vet inte hur stort ditt palsangels probelm ar, men det kan vara sa att hela huset ar infekterat och da aterstar bara Anticimex. I min forra lagenhet sa hade jag en myrstig genom mitt vardags rum och det var inte alls kul, Anticimex fick rycka ut i manadslangt krig.

For hemma exterminatorn sa ar DDT det mirakel medel som galler, och det ar inte Svan markt precis. Jag antar att man far tag i det pa overskotts bolaget i Riga.

Annars sa finns det en mer halsosam metod som innebar att han angar ihjal de sma krypen, givetvis sa maste man ha en "Supersteamer" for detta. (Detta fungerade ej vad gallde vart myrproblem.)

Summa sumarum, stada ur garderoben ordentligt med allt miljo farligt du vet, kaustiksoda,klorin,DDT,Radium osv packetera dina ull saker i plastpasar med mal medel.

Hoppas det hjalper.
Mvh Todd
Todd

Nästa

Återgå till Kläder och textila hantverk