material filosofi

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

material filosofi

Inläggav my_mmy » 7 juli 2003, 11:00

Eva skrev i ett annat ämne:
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Nu är ju inte jag renlevnadsfanatiker utan är mer intresserad av att tillskärningen stämmer, att materialet är av liknande typ som man använde, även om det är maskinvävt och att utseendet blir så lika förebilderna som möjligt. Även om detta skulle innebära att "fel" fibrer används. En spännande exempel är t ex silkesammet som alltid tillverkas med lugg av konstsilke (rayon) numera. Ska man använda det eller ska man använda bomull som är en naturfiber, men inte ser likadan ut som 1500-talets sammet gör, om man nu ska göra 1500-tal. En fråga att fundera på. Jag har inga svar. Jag gör det här för att det är kul och har begränsade resurser och det styr också mina tyginköp.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Mitt intresse högg till här.

Just den frågan har jag nyligen diskuterat med en god vän som har samma hobby som vi. Vilket gör man, och när? Jag har samma situation som Eva (om än mindre kunskaper) och finner mig ofta i detta dilemma. Min tanke så långt är att medan jag ofta gör "dräkter", med andra ord försöker återskapa en viss "look", är jag inte enbart nöjd med slut resultatet. Jag tycker att det är viktigt att förstå vad det är man kopierar, hur en kypert är gjord och vad den ger för struktur till ett plagg, hur hand sömmar syddes och hur de skiljer sig från maskinsydda (och försöka få min pricksöm att se ut som en maskin söm!). Hur man gjorde kläder. Då vet man åtminstone vad man sedan kompromissar med. [:I]

/maggie
my_mmy

Inläggav Roger » 7 juli 2003, 16:09

Ja, det är svårt, tycker jag iaf, att hitta bra tyger. De enda tyger av naturmaterial som verkar vara bra är vissa ylle och silkestyger, men då endast slätfärgade. Att hitta bra tyger med passande mönster i naturmaterial verkar slätt på omöjligt som jag upplevt.

Jag fösöker själv att leta fram tyg av blandmaterial som iaf är naturmaterial alltihop. Varför just då naturmaterial? Dels för att det känns bättre, men även att de uppför sig annorlunda i vissa lägen, tex om de utsätts för öppen eld.

Just nu håller jag på med lite 1500-tals prylar, och linneskjortan syr jag av ett linnesilke isf rent linne, just pga att det ser betydligt mer rätt ut (iaf för mina ögon).

Men det bästa vore ju korrekta material med rätt väv och mönster. Borde ju finnas en marknad för sånna eg.[:)]

/Roger
Roger

Inläggav Eva Andersson » 7 juli 2003, 21:14

För skjortor är det ju inget problem efter som de ska vara i tuskafts linnelärft, dvs den vanligaste sortens linne man hittar i affärer.
Om man vill ha _riktigt fint_ och jämnt slöjlinne och är beredd att betala för det (sådär 900kr/m) så har ju Sätergläntan linnebatist. Men för mig går det fint med nästan lika tunt och fint linne, bara något ojämnare, för 50 kr/m på Affär'n i Borås.

Varför har du valt en blandning av linne och silke förresten. Det finns kanske från medeltiden, men jag har inte hört talas om det. ylle och linen blandat och ylle och siden fanns det däremot vet jag.

Eva, nyfiken
Eva Andersson

Inläggav Roger » 7 juli 2003, 23:26

Varför valde jag linnesilke istf ylle/lin eller rent linne? Jag hade valt rent linne allra helst. Men de linnetyg som jag hittat i handeln har haft rätt gles väv, och vad jag nu har läst om dåtida linnetyg så hade de betydligt fler inslag per cm än vad moderna har. Gammaldags linnelakan eller dukar har väl mer korrekt täthet? De som gör slöjlinne för 900/m gör inte fint och tättvävt vitt linne som passar till skjortor och undertunikor passandes högadel? [:p]
Linnesilket hade bra täthet, lyster, och färg, och det krävs rätt noggrant synande för att avgöra att det är silke i det. Samt att det är ett naturmaterial som linnet, och skulle jag råka utsätta plagget för eld gillar jag sidenets egenskaper.. Det lukar illa bränt, men man kan elda hur mkt man vill och det slocknar av sig självt..

Jag har också hört tidigare, kan inte säga mer säkert sedan detta kommer från långt tillbaks när jag började med medeltid, att rent utseendemässigt är råsiden bättre än modern linne att återskapa den linneväv man hade då.. Rätt eller fel? vet ej.
Roger

Inläggav Eva Andersson » 7 juli 2003, 23:38

Vad du egentligen behöver är att flytta till Göteborg, eller kanske ännu hellre Borås, det hör ju jag [;)]
Förra året sydde jag en folkdräkt (jodu, sån är jag) och istället för att köpa tättslaget linne med 24 trådar/cm för 400 kr/m från hemslöjden fyndade jag liknande kvalitet för 75 kr/m på en lokal affärs, sedan 3 år pågående, linnerea. Men jag hade förstås först tittat på hur kvaliten skulle vara. Det är överhuvudtaget ett bra tips för alla, kolla så ofta du kan på den äkta varan, in tenödvändigtvis bevarade plagg, men siden, fin tlinne, tunn yllekypert etc så kan ni göra ett mer underbyggt val när ni står där med huvudet i reabackarna och försöker lista ut ifall tyget ni hittat går att använda. Gå in i svindyra tygaffärer där ni aldrig skulle ha råd att handla och ta på deras tyger, se hur det faller och hur det ser ut i ljuset. Känn på hur det känns.
Men vi vet ju hur det är, när man ska ha något hittar man det _aldrig_, men när man inte behöver det så ploppar det upp. Sen har jag iofs förstått att vi är oerhört lyckligt lottade här i Västsverige, med Saxylle och Affär'n i Borås och Texons linnerea i Göteborg.
Jag tror att det helt enkelt bara blir att flytta[:)]

Eva
Eva Andersson

Inläggav Roger » 8 juli 2003, 00:00

Flytta?? Men de mysiga, svinkalla vintrarna och konstanta mörkret då? [:)]
Nej, ska jag flytta blir det nog Kanalöarna då deras franska ska va den som är mest nära den medeltida normandiska franskan som jag skulle vilja lära mig.. Eller så gör jag äntligen slag i saken och drar till Nya Zealand. Borås o Göteborg e helt enkelt för kalla o slaskiga.. [:)]

Men för att återgå till materialval. Problemet som jag upplevt är att tyvärr det brukar vara dåligt med just specificering av tyg på rea. Det kan kännas helt rätt, men då man frågar så har de ingen aning om det är syntet inblandat. Vilket är fruktansvärt irriterande, då man gärna vill slippa betala 500/m för tyg som man behöver flera meter av..
Roger

Inläggav Sara Lundström » 8 juli 2003, 00:09

Vad linnet angår är det väl bara att shoppa på marknaden när man är i Visby...? Om det är lite glest är enligt min mening bara bra, det blir så rackarns stelt annars (obehagligt mot huden). Dessutom tajtar det till sig lite när man tvättat det.

I övrigt var det någon i Viterheim som hade jättefint linne till salu förra Mtv. Tyvärr lyckades jag aldrig klura ut vem det var (det var två som bodde i vårt läger, varav ingen jag kände), så jag lyckades inte få köpa något men där kanske det finns kontakter. Du känner ju dem, Roger?[;)]
Sara Lundström

Inläggav Roger » 8 juli 2003, 00:24

Jo.. Hade tänkt att åka till Visby i år, men det verkar skita sig. Och även där brukar tygurvalet vara begränsat även om kvaliteten är hög
Jag får kanske ta och kolla Viterheimarna ev, jag vet vilka jag ska prata med isf. Dock det linne jag är ute efter är nog mer i stil med 24 trådar/cm, och det har jag inte sett nån ha häruppe.. Linnesilket var ett kap på 185:-/m.
Jag har sytt en hel del enklare plagg med mindre noggrant materialval och research, men ska försöka fixa till garderoben allterftersom så det passar den roll och period jag är intresserad av. Därav att jag inte riktigt vill nöja mig med det linne man vanligtvis finner på tygaffärer.

/Roger
Roger

Inläggav Sara Lundström » 8 juli 2003, 00:35

Strunt samma, du ska ju ändå bara ha linnet till underkläder och ev. sängkläder. (Du behöver ju inte ha slöja heller.) Då spelar väl inte kvaliteten så stor roll? Fast det är klart, vill du slösa dina pengar...
Sara Lundström

Inläggav my_mmy » 8 juli 2003, 02:11

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Roger</i>
Nej, ska jag flytta blir det nog Kanalöarna då deras franska ska va den som är mest nära den medeltida normandiska franskan som jag skulle vilja lära mig.. Eller så gör jag äntligen slag i saken och drar till Nya Zealand. Borås o Göteborg e helt enkelt för kalla o slaskiga.. [:)]

ja, kom du ner här. vi har faktiskt hyfsad tillgång på både ylle och linne dessutom. har precis klippt ut min nya kjortel i ett urfint grönbrunt ylle kypert som kostade 150 kr m, 150 brett, och det var ordinarie pris.[8D]

/maggie
my_mmy

Inläggav my_mmy » 8 juli 2003, 02:16

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Sara Lundström</i>

Strunt samma, du ska ju ändå bara ha linnet till underkläder och ev. sängkläder. (Du behöver ju inte ha slöja heller.) Då spelar väl inte kvaliteten så stor roll? Fast det är klart, vill du slösa dina pengar...

nyfiken. varför säger du så?
om jag förstår dig rätt menar du att det är slöseri att lägga extra pengar på att få ett mer historiskt korrekt material.
det här går direkt till min original tanke om vilken filosofi man har när det gäller vilka material man väljer och hur man bygger sin utrustning. därför jag frågar.

/maggie
my_mmy

Inläggav Eva Andersson » 8 juli 2003, 06:37

Jag tror att Sara syftar tillbaka på det jag skrev om linnebatist. Det är perfekt till slöjlinne, men jag skulle inte rekommendera det till skjortor, det är för tunt. Det är många trådar per cm, men de är i sig så tunna att en skjorta i detta material skulle bli mer "erotisk" än korrekt. Om man är dam finns ju däremot renässansexempel underkläder i linne som är så tunt att huden mest ser "frostad" ut, som en vän till mig sa.
Detsamma gäller linnet jag köpte in senast och som Sara förhoppningsvis fick igår. Som sagt, in teför skjortor.

Hemslöjdens "skjortlinne" är däremot ok, och det var det som hade ca 24 trådar per cm och som jag jämförde med mina Texonfynd. Och det var ju det du ville ha.

Det finns även linnekypert, kallad "särklinne" på Sätergläntan (prover och katalog kan beställas på hemsidan: http://www.saterglantan.se/butiken/index.htm jag tror att dne kostade 85 kr ifjol)

Eva
Eva Andersson

Inläggav Anna Olsson » 8 juli 2003, 07:37

Jag skulle nog valt att slösa extra pengar på kläde till kjoteln snarare än på linnet till särken. Fast jag sysslar med tidigt 1300-tal och inte med 1500-tal så mina underplagg syns oftast inte.
Själv kompromissar jag med tygkvaliteten till förmån för färgen (och priset). Manesse codexen är min favoritkälla och jag är främst intresserad av att skärningen och fallet är rätt och därefter färgerna och färgkombinationerna. Naturligtvis skulle jag vilja att mina kjortlar var i kläde med gråverksfoder. Jag ska inte säga att det vore ekonomiskt omöjligt heller, jag bara prioriterar en större garderob.

/Anna
Anna Olsson

Inläggav Sara Lundström » 8 juli 2003, 08:20

Jag syftade mest på att Roger säger sig vilja ha ett visst antal trådar/cm, vilket tydligen kostar. (Ja vad vet jag...) Då menar jag, att eftersom ändå bara ska vara till underkläder verkar det väl listigare att köpa "vanligt" linne för 80-100 kr/metern <i>som man faktiskt kan få tag på</i>, och lägga pengarna på t ex ett tunt fint ylle till kjortel.

Jo, Evis, jag fick paketet igår! Har du inte fått mitt mail? Det har varit trassel med vår mailserver, iofs.[:(]
Sara Lundström

Inläggav Burmeister » 8 juli 2003, 09:57

Jag lever närmast helt efter "what you see is what you see"-principen, dvs. om jag hittar ett billigare alternativ till det korrrekta materialet som ser 85%+ bra ut så tvekar jag inte att köpa det. Nu är jag inte alls mycket av en purist även om det börjar komma krypande mer och mer, jag tycker faktiskt inte att det tillför mig något alls ifall mitt linne är vävt precis korrekt eller om det är lite för glest (duckar för puristernas kastade handskar...[;)]).

Däremot har jag upptäckt att det långt ifrån är givet att det blir billigare att låta bli "originalmaterial", jag har sett en del tråkiga fall där ägaren betalat mer för sin syntetdräkt än vad jag gjort för min i riktigt material. Det är inte alltid det blir dyrt med det rätta så det finns ingen som helst anledning att direkt undvika dessa.
Burmeister

Nästa

Återgå till Kläder och textila hantverk