Eva skrev i ett annat ämne:
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Nu är ju inte jag renlevnadsfanatiker utan är mer intresserad av att tillskärningen stämmer, att materialet är av liknande typ som man använde, även om det är maskinvävt och att utseendet blir så lika förebilderna som möjligt. Även om detta skulle innebära att "fel" fibrer används. En spännande exempel är t ex silkesammet som alltid tillverkas med lugg av konstsilke (rayon) numera. Ska man använda det eller ska man använda bomull som är en naturfiber, men inte ser likadan ut som 1500-talets sammet gör, om man nu ska göra 1500-tal. En fråga att fundera på. Jag har inga svar. Jag gör det här för att det är kul och har begränsade resurser och det styr också mina tyginköp.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Mitt intresse högg till här.
Just den frågan har jag nyligen diskuterat med en god vän som har samma hobby som vi. Vilket gör man, och när? Jag har samma situation som Eva (om än mindre kunskaper) och finner mig ofta i detta dilemma. Min tanke så långt är att medan jag ofta gör "dräkter", med andra ord försöker återskapa en viss "look", är jag inte enbart nöjd med slut resultatet. Jag tycker att det är viktigt att förstå vad det är man kopierar, hur en kypert är gjord och vad den ger för struktur till ett plagg, hur hand sömmar syddes och hur de skiljer sig från maskinsydda (och försöka få min pricksöm att se ut som en maskin söm!). Hur man gjorde kläder. Då vet man åtminstone vad man sedan kompromissar med. [:I]
/maggie