Det här är något jag funderat en hel del på. De hosor som vi ser på många målningar och på många av våra reenactmentevenemang, hur representativa är de egnetligen för vad man de facto gick omkring i när det begav sig (då menar jag 1450-1490)? Snälla dräktexperter, kan ni stilla min undran?
Jag har från början tvekat inför hosornas lämplighet i t.ex. en stridssituation eller i någon form av aktivt kroppsarbete. Det finns en del bilder på arbetare utan hosor från denna period vilket löser problemet för de som arbetar i varmt klimat. Hur är det då i kalla norden på vintern om man ska pulsa runt i snö och hugga ved, då kan man inte vara barbent och tajta hosor kan inte vara en höjdare precis. Än värre blir det i en strid där häftiga, yviga rörelser är ett måste för att kunna sdtrida väl. Jag har slitit sönder ett par hyggligt rymliga hosor jag använde till min rustning under ett träningspass när jag orustad ville prova att fäktas i mer autentiska kläder än adidasbyxor. Det går inte att hävda att soldater som slåss till döden går runt i hosor som inte går att manövrera i fullt ut utan att slita sönder dem, det känns som om något är fel.
Därtill, hosor vid 1450-80 är på bilderna av det slaget som är sammansatta (ej två lösa ben menar jag) och snörade längs med hela jacklinningens nederkant. Snörningen i ryggen hindrar böraren effektivt från sådana enkla manövrar som att klättra uppför en brant, springa med stora steg eller, för den delen, att sätta sig ner utan att snöra upp ryggsnörningen. Vad innebär det för en soldat som halkar eller måste sätta sig på huk för att undvika pilbeskjutning etc?
Tja, jag vet inte alls mycket om det här men vill veta mycket mer. Vad gäller egentligen för hosor från den här perioden? Det här blir många elementära frågor men jag vill ha en rejäl insikt.
1 - Var alla hosor gjorda av ylle?
2 - Var alla hosor av tajt/semitajt modell eller fanns det riktigt vida/slappa varianter?
3 - Var alla hosor uppsnörade i midjan med remmar/hål (jacka/porpoint) eller finns det andra upphängningsmodeller?
4 - Fanns det någon form av byxa, med det menar jag två löst sittande "rör" för benen och en löst sittande parti från ljumskarna upp till midjan (Ja, en byxa a´la vanlig mys/joggingbyxa, fasiken vad krångligt det var att förklara det...[:)]).
Jag har på känn att bildmaterialet i det här fallet ofta visar enbart en enda "aspekt" av hosan, den tajta, moderiktiga.
Med hopp om svar!
Andreas