[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - Hosor kontra byxor

Hosor kontra byxor

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Hosor kontra byxor

Inläggav Burmeister » 7 juli 2003, 16:37

Det här är något jag funderat en hel del på. De hosor som vi ser på många målningar och på många av våra reenactmentevenemang, hur representativa är de egnetligen för vad man de facto gick omkring i när det begav sig (då menar jag 1450-1490)? Snälla dräktexperter, kan ni stilla min undran?

Jag har från början tvekat inför hosornas lämplighet i t.ex. en stridssituation eller i någon form av aktivt kroppsarbete. Det finns en del bilder på arbetare utan hosor från denna period vilket löser problemet för de som arbetar i varmt klimat. Hur är det då i kalla norden på vintern om man ska pulsa runt i snö och hugga ved, då kan man inte vara barbent och tajta hosor kan inte vara en höjdare precis. Än värre blir det i en strid där häftiga, yviga rörelser är ett måste för att kunna sdtrida väl. Jag har slitit sönder ett par hyggligt rymliga hosor jag använde till min rustning under ett träningspass när jag orustad ville prova att fäktas i mer autentiska kläder än adidasbyxor. Det går inte att hävda att soldater som slåss till döden går runt i hosor som inte går att manövrera i fullt ut utan att slita sönder dem, det känns som om något är fel.

Därtill, hosor vid 1450-80 är på bilderna av det slaget som är sammansatta (ej två lösa ben menar jag) och snörade längs med hela jacklinningens nederkant. Snörningen i ryggen hindrar böraren effektivt från sådana enkla manövrar som att klättra uppför en brant, springa med stora steg eller, för den delen, att sätta sig ner utan att snöra upp ryggsnörningen. Vad innebär det för en soldat som halkar eller måste sätta sig på huk för att undvika pilbeskjutning etc?

Tja, jag vet inte alls mycket om det här men vill veta mycket mer. Vad gäller egentligen för hosor från den här perioden? Det här blir många elementära frågor men jag vill ha en rejäl insikt.

1 - Var alla hosor gjorda av ylle?
2 - Var alla hosor av tajt/semitajt modell eller fanns det riktigt vida/slappa varianter?
3 - Var alla hosor uppsnörade i midjan med remmar/hål (jacka/porpoint) eller finns det andra upphängningsmodeller?
4 - Fanns det någon form av byxa, med det menar jag två löst sittande "rör" för benen och en löst sittande parti från ljumskarna upp till midjan (Ja, en byxa a´la vanlig mys/joggingbyxa, fasiken vad krångligt det var att förklara det...[:)]).

Jag har på känn att bildmaterialet i det här fallet ofta visar enbart en enda "aspekt" av hosan, den tajta, moderiktiga.

Med hopp om svar!

Andreas
Burmeister

Inläggav Arild Krake » 7 juli 2003, 17:00

Jag har på en billd från sent 1400 tidigt 1500-tal sett ett par hosor uppsatta i jackan med rämmar och bälltesspännen. Komer dock inte ihåg vart men det var för bara några veckor sedan.

Äntligen har min sjuts hört av sig att den kommer, så nu drar jag ex antal timmar efter vad det var planerat. Ha det så bra.

Ludvig
Arild Krake

Inläggav Eva Andersson » 7 juli 2003, 21:19

Snabbt kan jag säga att de enda benplagg som förekommer i de ca tusen dokument jag använder mig av är just hosor.
Från 1500-talet finns det åtminstone en bild av en bondesoldat i långbyxor, men jag arbetar ju inte med den perioden,så var ajg såg den har jag ingen aning om .

Eva
Eva Andersson

Inläggav David Lindholm » 8 juli 2003, 01:14

Bondesoldaten torde vara ur Dolnsteins dokumentation av striderna kring Älvsborg 1502.
David
David Lindholm

Inläggav Admin » 8 juli 2003, 08:52

Hej!

Detta har varit föremål för diskussioner på ganska många forum, och till och från har jag snappat upp lite olika försök med olika material, samt idéer om hur det egentligen ligger till med hosor, byxor och benkläder under senmedeltid.

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">1 - Var alla hosor gjorda av ylle?<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Ja och nej (bra svar, eller hur!). Jag är ganska övertygad om att majoriteten av alla hosor tillverkades i ylle. Men det finns exempel på linnehosor (som efter test verkade fungera alldeles utmärkt).

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">2 - Var alla hosor av tajt/semitajt modell eller fanns det riktigt vida/slappa varianter?<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Det verkar ju onekligen som att det som eftersträvades under denna period var tajta hosor. Men som nämnts ovan verkar det ju förekomma soldater i stora byxor under 1500-talet och eftersom bildmaterialet är sorgligt fattigt från skandinavisk landsbygd kan man ju inte vara säker på att det inte var normalklädseln där.

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">3 - Var alla hosor uppsnörade i midjan med remmar/hål (jacka/porpoint) eller finns det andra upphängningsmodeller?<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Sannolikt fanns det mängder av olika upphängningsanordningar, även om den vanligaste i referenser för nämnd period förefaller vara remnålar och remögon knutna till en tröja av något slag. Själv är jag ganska tveksam till om majoriteten av den skandinaviska befolkningen egentligen var så snabba att ta till sig den "ihopsydda" hosan, det finns bilder som tyder på motsatsen långt in på 1500-talet, och av bildmaterial att döma (Pictor mm) ser det lite ut som att modet varit något mer konservativt än nere på kontinenten. En annan upphängningsmodell är ju f ö att knyta upp hosorna i en dragsko som håller upp brokorna, ett något äldre sätt att göra det hela.

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">4 - Fanns det någon form av byxa, med det menar jag två löst sittande "rör" för benen och en löst sittande parti från ljumskarna upp till midjan?<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Ja. Uppenbarligen. Men man kanske ska vara försiktig med att använda en eller två ganska osäkra referenser för att säga att man gör ett bra återskapande av en viss period. Frankt sett så kan man nog hitta precis vad som helst om man bara letar tillräckligt länge, men poängen ska väl vara att göra en så bra bild som möjligt av den tidsperiod man eftersträvar. Detta innebär ju också att en grupp som är snävt inriktad på en viss tidsperiod kan göra en bättre (d v s mer nyanserad) bild av en tid än en enskild person, som ju ofelbart blir stereotyp i någon form.

Vad gäller de funktionella aspekterna av dina resonemang så tror jag att man såg till att alltid ha funktionella kläder. Sen kanske man kan fundera lite över soldater vars hosor går sönder, ärligt talat så är det nog så att en medeltida soldat var i strid någon gång per år, i snitt och då kanske man kan köpa att hosorna går sönder den gången. De hindrar ju inte så mycket som de går sönder s a s. Snörningen mellan bakre del av hosa och tröja brukar alltid vara uppsnörd för att inte hindra att bäraren lutar sig framåt (ser det ut som på bilder), i senare tid (tidigt 1500-tal) slutar man använda tröjan utan låter de då lite högre skurna hosorna sitta uppe av sig själva (se t ex Breugel).

Slutligen kan sägas att problematiken är gammal. En ofta citerad strof från Medieval Soldier är att hosorna tillverkades i ett elastiskt material "not obtainable today". Jag har förgäves sökt svar från Embleton/Howe om vad de egentligen menar med detta.

/Henrik
Admin

Inläggav Burmeister » 8 juli 2003, 09:50

Admin - Oboj, medeltidsmagi alltså? Jodå, jag har kikat på Howe&co´s bilder och läst deras kommentarer in i det oändliga men jag har en hel del att invända mot vad jag sett. De har onekligen fina prylar men det förekommer allt som oftas rätt knepiga motiv på deras bilder. Ta t.ex. alla vakter och soldater som knatar runt ute i skoge (ej i närheten av en strid) eller vaktar på ett bröstvärn med en sallet nertryckt framför ögonen. Fullkomligt vansinnigt vet alla som provat, det är mer effektsökeri än något annat.

Har du föresten några bra bilder på den andra formen av upphängning du beskriver?

"En annan upphängningsmodell är ju f ö att knyta upp hosorna i en dragsko som håller upp brokorna, ett något äldre sätt att göra det hela."

Det vore intressant att dse vad du menar, det låter hyggligt bekant, jag kan nog ha sett något som kan stämma in på den beskrivningen för länge sedan.

/Andreas
Burmeister

Inläggav BadMotorFinger » 8 juli 2003, 14:38

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Burmeister</i>

Det går inte att hävda att soldater som slåss till döden går runt i hosor som inte går att manövrera i fullt ut utan att slita sönder dem, det känns som om något är fel.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Hmm, är det inte möjligt att dom hade lite längre hosor som knöts upp under knät som man gjorde med Chausses? Det borde ju göra att man får lite mer rörlighet, men det var ju bara under tidigare medeltid kanske? Dom blir ju i så fall lite knöliga över knät, vet inte hur det är med bilder på sånt....

/Jonas
BadMotorFinger

Inläggav Johan Käll » 9 juli 2003, 06:42

Tja, jag slåss i gambesonhosor utan problem (bortsett från värmen, värmen, den gudsdödande värmen..) Inte heller i civil dräkt har jag haft problem att arbetá i hosor. Fast jag har iofs frontupphängda 1300-talare.

På 1400-talet har de väl byxor? fast de kallar dem för 'joined hose' på engelska.
Johan Käll

Återgå till Kläder och textila hantverk