snörning i ärmarna

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

snörning i ärmarna

Inläggav Towanda » 10 juli 2003, 13:53

Hej allihop,
Jag håller på att göra en överklänning och en underklänning från tidsperioden 1100-1200tal.
Klänningarna är i linne, och överklänningen har trumpetärmar.

Underklänningen har jag försökt hålla ganska enkel, men om jag skulle vilja sätta i snörning i därmarna längre fram ( de är lite långa ). Ska jag då sprätta upp i sömmen en bit och vika in så jag får tre lager tyg att sy hål i, eller kan jag fuska med kantband under UTAN att sprätta upp först?[8)]
Towanda

Inläggav Eva Andersson » 10 juli 2003, 15:33

Jag tror inte riktigt att jag förstår hur det ser ut.
Om underklänningens ärmar är för långa är det väl lättast att korta av dem?
Om man ska ha en snörning så mäste man väl ändå sprätta upp sömmen, oavsett om man sätter band unde relle rinte, annars kan de ju inte öppnas och stängas?

Det är möjligen min visualiseringsförmåga som är lite seg så här på eftermiddagen.

Eva
Eva Andersson

Inläggav Towanda » 10 juli 2003, 18:20

Det enklaste är ju naturligtvis att låta bli att snöra, men det är en snygg detalj. Snörningen gör ju att ärmen dras upp och på så vis blir kortare.
Men jag har inte så stor erfarenhet av medeltida sömnad. Relle rinte, vet jag inte vad det betyder men gissar att det betyder fåll.

Hmm, funderar lite på hur jag ska kunna visualisera min idé om att låta bli sprätten...
I sidorna på klänningen är det ju öppet för snörningen, men jag funderade lite på om man kunde vika två en-centimeters "åsar" på var sida om ärmsömmens nederkant och tråckla dessa så att de ligger på plats, men det blir ju bara två lager tyg, så om man lägger in ett snedslå-band som foder borde det bli stabilt nog att sy hål i gör snörning.
Alltså det blr en hel ärm men med snörning som kan dra åt den nertill.
Vet inte om detta är tidsenligt, men tror att det skulle kunna funka!
Towanda

Inläggav Eva Andersson » 10 juli 2003, 20:23

japp, funkar gör det, men som du sa är det kanske inte så tidsenligt.
Fast å andra sidan, du lär väl knappast börja sy något nytt nu, utan fixa det som är och enligt min mening är det viktigaste på Visby att man har roligt.

Och att man inte använder polyestersatin och dito spets. Eller krossad plysch, men bortsett från det så.. (fast det är ju bara jag)

Eva
Eva Andersson

Inläggav Towanda » 10 juli 2003, 20:48

Jag får fundera på saken.

Men jag kommer nog inte att åka till visby i år. Det är lite knöligt med barnvakt.
Däremot är det medeltidsdagar i kungälv nu i helgen och sen är det ju inspelningen av Arn på axvalla i september.

Men ha det kul i visby! =)
Towanda

Inläggav Eva Andersson » 10 juli 2003, 20:57

Känner vi varandra?
Med tanke på att vi bor så nära (får man anta om du ska till Kungälv) Det ska nämligen jag också, vi ska dit på lördagen, jag och min man. Dock inga barn, eftersom de är hos sin pappa.

Vi kanske borde träffas. Jag vet inte vad jag kommer ha på mig, men om du ser ett sällskap på en fyra personer eller fler, som alla har tidiga 1300-talskläder på sig, så är jag en av dem.

Eva
Eva Andersson

Inläggav Towanda » 10 juli 2003, 21:56

Jaha :) Vad kul med nån mer som bor i närheten!
Jag bor i Nol på andra sidan älven.

Min klänning är lindblomsgrön och eventuellt min "stora" mörkgröna överklänning, håller på och syr snörhål nu så fingrarna nästan blöder :P
Men på lördag kväll hoppas jag kunna se på Poeta Magica utan mina småtjejer...Då syns vi kanske =)

/ Lena
Towanda

Återgå till Kläder och textila hantverk