Jag funderar på att börja sy för hand. Har ni på forumet några tips och trix?
Några funderingar jag har är
* Sydde man in sömsmånen på något sätt, hur? För om man inte sick-sackar på maskin så lär det ju repa sig...
* Vilka stygn använde man för att sy ihop tygdekarna
* Ska inte sömmarna synas? Jag fick en käsnla att det skulle synas så lite som möjligt av sömmarna när jag läste här på forumet...
* Var får man tag i vaxad tråd. Är syftet med vaxad tråd att den blir starkare och smidigare än ovaxad?
Jag funderar också på kritiken mot Sophias mönster. Är kritiken riktad mot mönsterbeskrivningen eller själva mönstret? Ja, jag har hört att det kanske inte är det allra bästa. Men de är sällan det framkommer vad som faktiskt är "fel" och vad som är "rätt". Hur ska man då kunna ändra om det som man hör är alla felen och inte kosntruktiva förslag hur det ska vara.
Hon som frågade efter hjälp under "mönster" (har jag för mig) fick rådet att läsa under andra ämnen av forumet. Det har jag gjort och inte har jag blivit klokare av det. Så ni som vet, hur ser mönstret ut till en enkel klänning som sitter tight? Det behöver inte vara en exakt beskrivning i rätt storlek, bara så att jag (och andra) får en uppfattning vad som ska ändras när vi utgår från något annat mönster... Nu när jag ska börja handsy vill jag att det ska bli rätt hela vägen!
/asÅ
PS. Jag ska börja handsy en särk, täkte öva på handstygnen innan jag ger mig på något som måste sitta bra. Jag har en del klänningar sydda på maskin, men inte gjorda med så mycket eftertanke och/eller historisk bakgrund. Jo föresten lite, men jag kan inte så mycket... DS