Har ett bekymmer som jag trodde jag skulle kunna lösa själv.
Har en grönlandsklänning (hrm nåja) som är röd (vet inte om orginalen kan ha varit det men i alla fall) som jag sytt i ull (ull och lite syntet för kostnadens skull) och nu har det där tråkiga hänt. Efter senaste tvätten uppstod blekning på plagget. En blekning som inte stör (knappt märkbar framtill) men två halvstora fläckar på annan placering är dessto mer tråkiga. De ser ut som om jag har något kladdigt där, trots att jag inte gjort något.
Nå till mitt bekymmer, fläckarna sitter inte på sådana ställen att jag kan fuska med lite broderi över dem så jag hade tänkt färga om hela klänningen. Dessutom hade jag tänkt fuska med Zenits reaktivfärger (för enkelhets skull, visst kan jag färga med växtfärgning... men jag är bekväm)
Men, när jag väger upp klänningen så väger den rackarn 1250 gram, vilket innebär att jag enligt Zenits räkning behöver en gryta på ca 40 liter... hm, min största kastrull är 10 liter.
Vet någon var man kan få tag i en eldfast kittel/gryta/kastrull som går att värma upp till närmare 100 grader och som inte ska lagas mat i därefter. (textila färger är inte ogiftiga) Någon som har en att låna?
När jag ändå är i farten, har någon erfarenhet av att färga färdiga dräkter?
mvh
Eva / Ingirun