av Wobbeke » 3 juli 2006, 20:58
skall du väva på modern vävstol? jag vävde benlindor av ett tunt tvåtrådigt ullgarn som heter Mora(om det är borg som gör det vet jag inte) och det blev oerhört vackert. jag använda två röda nyanser i ett mönster som heter gåsöga. man spänner inte trådarna allt för mycket, men det klarar sig mycket bättre än om man använder ett entrådigt garn som tex fårö. resultatet blev rätt tunt, men det glänste som brokad. dock tog det lång tid att göra. benlindan blev ca 11 cm bred och då tog det ca en timme att väva 27 cm när man väl fick in farten. benlindor på fem meter tog ca 30 timmar säkert i bara vävning.
om man inte vill ha lika lyxigt tyg kan man väva med plädgarner, men då blir det lite mer som en filt i "konsistensen".
skall du väva i tex en varptyngd vävstol, en vävstol som står lutad mot en vägg och varpen hänger ner och spänns med tyngder, så skall man vara lite extra försiktig med att välja tunna garner. ta då alltid flertrådiga garner annars så går de av. I know!
och det viktigaste av allt! är att du köper garn i en färg du tycker om så du inte ångrar dig mitt i!
lycka till!
Mia