vilket yllegarn att väva av?

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

vilket yllegarn att väva av?

Inläggav Lise » 3 juli 2006, 19:13

Hejsan [:)]
Har "bestämt" mig för att försöka väva mitt egna ylletyg.
Är det nån på forumet som vet vilken sorts garn på Borgs som är lämpligast? Det får ju inte bli FÖR otympligt att sy utav.
-Lise [:)]
Lise

Inläggav Wobbeke » 3 juli 2006, 20:58

skall du väva på modern vävstol? jag vävde benlindor av ett tunt tvåtrådigt ullgarn som heter Mora(om det är borg som gör det vet jag inte) och det blev oerhört vackert. jag använda två röda nyanser i ett mönster som heter gåsöga. man spänner inte trådarna allt för mycket, men det klarar sig mycket bättre än om man använder ett entrådigt garn som tex fårö. resultatet blev rätt tunt, men det glänste som brokad. dock tog det lång tid att göra. benlindan blev ca 11 cm bred och då tog det ca en timme att väva 27 cm när man väl fick in farten. benlindor på fem meter tog ca 30 timmar säkert i bara vävning.
om man inte vill ha lika lyxigt tyg kan man väva med plädgarner, men då blir det lite mer som en filt i "konsistensen".

skall du väva i tex en varptyngd vävstol, en vävstol som står lutad mot en vägg och varpen hänger ner och spänns med tyngder, så skall man vara lite extra försiktig med att välja tunna garner. ta då alltid flertrådiga garner annars så går de av. I know!

och det viktigaste av allt! är att du köper garn i en färg du tycker om så du inte ångrar dig mitt i!
lycka till!
Mia
Wobbeke

Inläggav Vix Hq » 3 juli 2006, 22:43

Väver du på vanlig vävstol - ta Fårö!!! I våras vävde jag 6 meter treskaftad kypert med Fårö (1-trådigt) och det gick som en dans! Inte en enda tråd gick av under vävningen. Jag hade 11 tr/cm i varp och ca 7 i inslag - det blev en trevlig, följsam kvalitet efter tvätt och stämmer dessutom bra överens med historiska textilfynd!

Jag vävde även benlindor av Fårö utan problem (enda problemet var att jag satte upp för kort varp, så benlindorna kantar nu min vikingaklänning istället...men man lär av sina misstag...)

Personligen har jag haft större problem när jag vävt med Mora-garn, trots att det är tvåtrådigt - det slets snabbare och flera trådar gick av för mig. Men kvaliteten kan ju växla mellan olika partier garn, så jag kanske bara hade otur. Mora har mer lyster än Fårö och är mjukare, men det skiljer inte så mycket i själva tjockleken eftersom Mora är tvinnat av så tunna trådar.

/Vix.
Vix Hq

Inläggav Eva Andersson » 3 juli 2006, 23:32

Även mina försök med Mora var fulla av avslitna trådar. Min vävlärare sa att kvaliteten hade blivit sämre de sista åren.

Eva
Eva Andersson

Inläggav Lise » 5 juli 2006, 10:23

Hallå igen [:)]
Tack för tipsen om garnet!
Nu nästa fråga....Hur mycket kan det gå åt till ett tygstycke 70cm brett o ca 2,5 m långt?
Lise [:)]
Lise

Inläggav Martina » 5 juli 2006, 10:35

Om du tittar i en vävbok finns det ekvationer för hur man räknar ut sådant. Det beror ju mycket på vilket vävsätt du skall använda dig av, vilken metrisk numrering garnet har osv. Det är alltid bra att ha skrivit en vävnota innan man beställer garn...

/Martina
Martina

Inläggav Wobbeke » 6 juli 2006, 20:04

jasså hoppas det var ju intressant att höra, ang fårö. jag har aldrig vävt med det på modern vävstol, dock igick inte en enda tråd av när jag vävde med mora. kan det bero på att jag vävde på en kontramarsh?
jag föredrar nog ändå det mjukare mora. när jag vävde fårö på varptyngd vävstol blev det väldigt sticksigt och inget jag skulle vilja ha mot kroppen.
Wobbeke

Inläggav Martina » 6 juli 2006, 20:46

Det finns väldigt fina, finska garnkvalitéer i kammad ull som är både oerhört tunna och entrådiga. Tyvärr vet jag ingen annan återförsäljare än Kristinas väv och garn i Sveg, men någon annan kanske kan hjälpa?

/Martina
Martina

Inläggav Vix Hq » 7 juli 2006, 11:58

Warp & Weft (http://www.wwab.se/) säljer fin-fina finska garner på postorder - jag rekommender Veera som alternativ till Mora (tvåtrådigt)! Men Kampavillalanka är mumsigt det också (så tunnt och fint)! Tyvärr verkar de inte ha några entrådiga till varp - de skriver i alla fall att det bara är inslagsgarn...

Jag vävde också på kontramarsch när jag vävde med Mora då trådarna gick av...men å andra sidan jag hade 16 skaft och 18 trampor så det kan ju vara det som slet lite extra... Och riktigt så många skaft kanske man inte behöver till ett historiskt tyg [;)]!

/Vix.
Vix Hq

Återgå till Kläder och textila hantverk