av Malin Berglund » 20 juli 2006, 00:24
Har för mig att det är till stor del en 1400-tals grej. Om jag kollar bland mina 1400-tals bilder så hittar jag följande;
Från Italien:
Gentilli Bellinis tavla, från 1490, the True cross där Caterina Coronaro och en av hennes hovdamer har slöjor med massvis med pärlor runt kanten.
Det finns en bild från sista kvartalet av 1400-talet på Eleonora av Aragon, fru till Ercole d'Este som ser ut att ha pärl kant på sin slöja. Lite svårt att se på min bild men du kanske hittar en som är tydligare.
Domenico Ghirlandaio har gjort ett porträtt på en ung dam i rött från 1480 där hennes lilla coifliknande huvudbonad har kantats av pärlor.
Porträttet av samme konstnär från 1485 på en ung dam i olivgrönt verkar också ha en ytterst liten pärlrad på kanten av sin lilla coiflikande huvudbonad.
I boken Dress in Italy 1400-1500 av Jaqueline Herald finns det ett par till exempel.
I Tyskland finns:
Tavla från 1480-talet av Anton Beurer där en kvinna har en turban som är kantad med en rad av pärlor.
Ett antal bilder av Hans Part från 1489-92 har slöjor som är pärlkantatde.
Flandriska exempel är:
Tavla från 1469 av Hans Memling på Caterina de Francesco Tanagli, den varkar dock vara klippt ur ett större sammanhang så tavlan kanske heter något annat.
Gerard David har 1498 gjort en triptyk på the Baptism där en av donatorerna är en ung flicka som ser ut att ha en rad pärlor på kanten av sin svarta slöja.
Franska exempel är:
Giovanni Boccaccio's "Le livre des cleres et nobles femmes" Sempronia (Harpospelerskan), där kanten på slöjan under henninen är pärlkantad, finns på BNF Manuscrits occidentaux francaise 599, 1400tal nån gång.