Kardor?

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Kardor?

Inläggav Amanda » 17 augusti 2003, 18:38

Hej. Undrar lite över vad man använde för typ av kardor under tidiga medeltiden. Hur såg de ut?

Var på en föreläsning där föreläsaren visade gamla bilder föreställande kardande kvinnor men glömde dessvärre bort att fråga henne hur kardorna såg ut och när de började användas. Någon som kan hjälpa mig?

// Amanda
Amanda

Inläggav Pernilla Leijonhufvud » 17 augusti 2003, 22:23

Enligt Désirée Koslin, som höll fördrag om textil under medeltidsveckan, började kardor användas under början av 1300-talet, och var en bidragande orsak till den textila revolution som ägde rum då. Innan dess lär man ha kammat ullen innan man spann (=kamgarn/worsted).

Minns jag rätt? Jag glömde att ta med nåt att anteckna på på det första föredraget... Något som jag snabbt åtgärdade nästa dag!
Pernilla Leijonhufvud

Inläggav Arild Krake » 17 augusti 2003, 22:30

Under tidig medeltid och tidigare så har man nog tesat ullen. Det innebär att man luckrar upp ullen för hand genom att dra i den. Man har även använt ullkammar för att kamma ullen så att man fått fibrerna parallella.

”Kamning är äldsta formen för beredning av ull till spinning, troligen går den tillbaka till bronsåldern.” (Lise Warburk.i Spinnbok 1986)

I vissa kulturer så har man använt en sorts båge (ungefär som en pilbåge) som man genom att dra i strängen och låta den gå i ullen på sådant sett luckrat upp den. Man kan även piska ull med slanor för att få den fluffig detta har med största sannolikhet inte använts i Sverige.

Jag tror mig komma i håg att man använt kardtistlar fastsatta i ställningar som kardor (denna metod används fortfarande till beredning av ull plädar för att få den fluffiga ytan). Kardan som vi känner den med metallstift lär ha dykt upp på kontinenten under 1200talet under samma period lär även Långrocken ha kommit till Europa.

Ludvig
Arild Krake

Inläggav Halvor » 18 augusti 2003, 17:10

hmmm...hadde en kilde en gang på at romerne brukte piggsvinskinn (igelkottskinn) til karder.

Det finnes også illustrasjoner på bruk av tistler til karder. Skal se om jeg kan finne noen

Halvor
Halvor

Återgå till Kläder och textila hantverk