Tvätta vaddtäcke

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Tvätta vaddtäcke

Inläggav Ekorre » 13 augusti 2007, 13:41

Igår köpte jag ett gammalt vaddtäcke för 20:- på en loppis och vad jag kan bedömma är det vävt, färgat och sytt helt för hand. Det har en skada på baksidan som visar att det är ullvadd i stoppningen. Problemet är at det legat åratal och dragit damm på en en vind. Det är även några fläckar på det krappröda ylletyget.

Hur bör jag gå till väga för att tvätta det? Jag vill inte råka filta ihop ullvadden till oigenkännlighet eller något sådant. Några tips?
Ekorre

Inläggav Renika » 13 augusti 2007, 22:14

Ett sådant täcke blir praktiskt taget ohanterligt vid handtvätt (tungt och bångligt...) och skulle förmodligen få en normalstor tvättmaskin att säcka ihop av tyngden. Själv skulla jag nog allvarligt överväga att lämna in det på kemtvätt:-)
Renika

Inläggav Mary-Lou » 14 augusti 2007, 07:50

Håller med Renika, kemtvätt! De brukar kunna rädda en del gamla grejjer. Det kostar en del men å andra sidan vad ju täcket nästan gratis. ;)
Mary-Lou

Återgå till Kläder och textila hantverk