Vesuvius
Posted - 16 Sep 2006 : 12:28:54
Jag satt och läste i Textiles and Clothing idag och jag började tänka över en rad som stod i den. På sidan 180 står det såhär:
"Recent excavations in Sweden seem likely to establish that this form of construction was known in Sweden in the second quarter of the 13th century at least (Margareta Nockert pers comm). This discovery, still awaiting conservation, study and report, suggests that a re-evaluation of medieval clothing construction will shortly be necessary."
Jag har läst det ett par gånger innan, och varje gång undrar jag "What?? Har jag missat nåt?" Vad är det för fynd hon pratar om, blev det nåt av det eller är var det bara en spekulation? Eller ligger fyndet bara och skräpar nånstans? Eller är jag för ung för att komma ihåg när den här revolutionerande omvärderingen ägde rum?
/Rickard
____________________________________________________________________________________________
Martina
Moderator
Posted - 16 Sep 2006 : 13:28:03
Det är de olikfärgade kilarna!
/Martina
_________________________________________________________________________________________
Vix Hq
Moderator
Posted - 16 Sep 2006 : 15:55:54
Jag har för mig att det var Söderköpingskjorteln...men jag kan inte komma på var jag har fått det ifrån eller varför!
I vilket fall som helst har jag efter mycket huvudbry bestämt mig för att tolka den där raden som att "vi har kanske hittat ett plagg med liknande skärning som de mångkilade Herjolfsnes-plaggen (som är de som åsyftas med "this form of construction") på ett annat ställe än Grönland och med en hyfsad tidig datering" och att omvärderingen skulle bestå i att de formsydda kilarna kanske var ett mer allmänt förekommande sätt att forma kläder.
Men ärligt talat, jag bara gissar, och den där lilla textsnutten har retat mig länge... Någon annan som har några idéer?
/Vix.
_________________________________________________________________________________
Raymund
Veteran
Posted - 16 Sep 2006 : 16:17:03
Det är vad jag också fått för mig, det stämmer också i tid eftersom orginalutgåvan av T&C kom 1992.
/R
__________________________________________________________________________________
Vix Hq
Moderator
Posted - 16 Sep 2006 : 17:39:15
Ah, titta vad jag hittade efter en arkeologisk djupgrävning i arkivet, en gammal tråd om precis det här!
http://www.historiska.se/histvarld/foru ... PIC_ID=481
Är det någon som har meddelandet från det gamla forumet undansparat någonstans? Så vi kan friska upp våra minnen och se vad det var vi kom fram till?
Jag tar och klipper och klistrar ihop de här trådarna på sedvanligt maneér.
/Vix.