Omvärdering av medeltida dräkt?

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Omvärdering av medeltida dräkt?

Inläggav Vix Hq » 31 augusti 2003, 18:14

I "Textiles and Clothing" (Museum of London),1996-utgåvan, s 182 hänvisas till nya fynd i Sverige som verkar vara konstruerade på samma vis som Herjolfnes-klänningarna (med många sidkilar). Referensen är en personlig kommentar från M. Nockert.

Är det någon här som vet <i>något </i>mer om vilka dessa svenska fynd skulle vara? Står det något mer i den nya T&C-utgåvan eller finns de kankse tom publicerade någonstans?

/Vix, i väntan på Woven into the Earth...

Edit: klistrade ihop tråden med en annan och bytte namn på den /Vix, moderator.
Vix Hq

Inläggav Raymund » 31 augusti 2003, 20:22

Det här diskuterade vi på förra forumet om jag minns rätt, och vi kom fram till att det måste handla om Söderköpingskjorteln som Nockert syftar på. Den har samma typ av ärm som herjolfnesdräkterna men tyvärr så saknas övre delen av framstycke och kilar så man kan inte säga så mycket om ärmhålen. Den är dendrokronologiskt daterad till före 1242.
Se http://www.personal.utulsa.edu/~marc-ca ... soder.html

Marc nämner följande som som källor:
*Hasselmo, M. and Tesch, S. "Års Arkeologiska Undersökningar i Söderköping. En Premliminär Rapport." Söderköping Gille. 1984.
*Nockert, Margareta. "Unam Tunicam Halwskipftan" S:t Ragnhilds Gilles i Söderköping. (Årsbok 1992) Söderköping: Tellotryck AB, 1992.
Sedan så finns det även lite om den i nyare utgåvor av "Bockstensmannen[...]"

Nån som tittat närmare i artiklarna som Marc nämner? Har inte kommit mig för att fjärrlåna dem än...

/R

/R
Raymund

Inläggav Eva Andersson » 31 augusti 2003, 20:54

Jag har läst "unam tunicam halwskipftan", men om den tillför så mycket mer än det som Marc skriver vet jag inte, det är en mycket kort artikel i en årsbok. Det står i alla fall att de färgämnen som hittats i de respektive halvorna är blått och rött.

Eva
Eva Andersson

Inläggav Vix Hq » 1 september 2003, 11:34

Det jag hängde upp mig på var att det stod "recent finds" i T&C, och eftersom detta skrevs (?) 1996 så tycker jag att de där artiklarna verkar lite för gamla för att vara "recent". De fanns ju redan publicerade när T&C skrevs så jag undrar varför inte Crowfoot et al har hänvisat till det som då redan fanns i tryck. Dessutom stod det i T&C att de svenska fynden skulle visa att "detta sätt att konstruera dräkter" varit känt i Sverige åtminstone från andra delen av 1300-talet, vilket låter lite sent för att syfta på Söderköpingskjorteln.

Men vem vet, det kan ju ha varit något som Nockert slängde ur sig över en kopp kaffe på nåt av NESAT-symposiumen [;)] och som kanske inte är så mycket att hägna upp sig på...

/vix.
Vix Hq

Inläggav Raymund » 1 september 2003, 12:26

Första upplagan av T&C kom väl 1992? Det stämmer rätt bra i tid med Nockerts artikel om kjorteln.
Fast man tycker ju att de borde ha ändrat lite i den senaste utgåvan.

/R
Raymund

Inläggav Vix Hq » 16 september 2006, 16:42

Vesuvius

Posted - 16 Sep 2006 : 12:28:54

Jag satt och läste i Textiles and Clothing idag och jag började tänka över en rad som stod i den. På sidan 180 står det såhär:

"Recent excavations in Sweden seem likely to establish that this form of construction was known in Sweden in the second quarter of the 13th century at least (Margareta Nockert pers comm). This discovery, still awaiting conservation, study and report, suggests that a re-evaluation of medieval clothing construction will shortly be necessary."

Jag har läst det ett par gånger innan, och varje gång undrar jag "What?? Har jag missat nåt?" Vad är det för fynd hon pratar om, blev det nåt av det eller är var det bara en spekulation? Eller ligger fyndet bara och skräpar nånstans? Eller är jag för ung för att komma ihåg när den här revolutionerande omvärderingen ägde rum?

/Rickard

____________________________________________________________________________________________

Martina
Moderator

Posted - 16 Sep 2006 : 13:28:03

Det är de olikfärgade kilarna!

/Martina

_________________________________________________________________________________________

Vix Hq
Moderator

Posted - 16 Sep 2006 : 15:55:54

Jag har för mig att det var Söderköpingskjorteln...men jag kan inte komma på var jag har fått det ifrån eller varför!

I vilket fall som helst har jag efter mycket huvudbry bestämt mig för att tolka den där raden som att "vi har kanske hittat ett plagg med liknande skärning som de mångkilade Herjolfsnes-plaggen (som är de som åsyftas med "this form of construction") på ett annat ställe än Grönland och med en hyfsad tidig datering" och att omvärderingen skulle bestå i att de formsydda kilarna kanske var ett mer allmänt förekommande sätt att forma kläder.

Men ärligt talat, jag bara gissar, och den där lilla textsnutten har retat mig länge... Någon annan som har några idéer?

/Vix.

_________________________________________________________________________________

Raymund
Veteran

Posted - 16 Sep 2006 : 16:17:03

Det är vad jag också fått för mig, det stämmer också i tid eftersom orginalutgåvan av T&C kom 1992.

/R

__________________________________________________________________________________

Vix Hq
Moderator

Posted - 16 Sep 2006 : 17:39:15

Ah, titta vad jag hittade efter en arkeologisk djupgrävning i arkivet, en gammal tråd om precis det här!
http://www.historiska.se/histvarld/foru ... PIC_ID=481

Är det någon som har meddelandet från det gamla forumet undansparat någonstans? Så vi kan friska upp våra minnen och se vad det var vi kom fram till?

Jag tar och klipper och klistrar ihop de här trådarna på sedvanligt maneér.

/Vix.
Vix Hq

Inläggav Micke D » 18 september 2006, 06:09

Är det ingen som har testat att kontakta Nockert och fråga vad hon kan ha menat?
Micke D

Återgå till Kläder och textila hantverk