<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Martin A</i>
Låter konstigt att vi skulle ha haft en speciellt lång "eftersläpning" i modet. Dessutom skapas ju inte allt mode någon annanstans. Jag är övertygad om att det fanns moden i norden som antingen uppstod här, eller som helt enkelt blev populära här men inte någon annanstans.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Jag är lite tveksam till att det fanns en större grogrund för att exprementera fram nya klädmoden i medeltidens Sverige. Gotland och Stockholm borde få influenser från Tyskland. Naturligtvis kan det ha varit så att man gjorde egna tolkningar av det tyska modet. I småstäderna och byarna ute på landsbyggden så tror jag man ägnade sig åt annat än att utveckla klädmodet. De kvinnor som satt hemma och sydde lärde sig nog i stort sett samma teknik och sydde samma kläder som sin mor. Kjortel för att ta ett exempel förändrades väl inte så mycket från vikingatid fram till slutet av 1300-talet då den slutade användas (till förmån för en doublet).
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Martin A</i>
Allt som händer norr om alperna behöver inte uppstå som en influens av det söder om, vilket ofta verkar vara tankesättet bland arkeologer och historiker
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Inte allt, men bra mycket! [}:)]
/UlfR