The Medieval Dress for the Modern Wearer

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

The Medieval Dress for the Modern Wearer

Inläggav Ulfa » 11 februari 2008, 21:36

Hej!

Som svar på Anders Lindkvists c-uppsats om männens dräkt vill jag här presentera mitt 100-poängsprojekt i gymnasiet om kvinnans dräkt! Den omfattar en längre tidsperiod, ca. 1100-1490 men handlar enbart om klänningen och underkläderna. Den är förmodligen inte lika akademisk men skriven på engelska. Den handlar inte enbart om hur dräkterna såg ut men även ganska mycket runt omkring, t.ex. hur de bars och vad man ska tänka på när man vill göra en rekonstruktion.

http://ulfa.diinoweb.com/files/

Jag hoppas så många som möjligt vill ta del av den och jag är extremt tacksam för alla kommentarer, om allt! Mottaglig för all kritik bara den är konstruktiv.

/Ylva Teleman, som hoppas länken fungerar
Ulfa

Inläggav Djingis Khan » 12 februari 2008, 17:56

Tycker den ser väldigt proffsig och välgjord ut, har inte hunnit läsa allt men det jag läst hittils har låtit mycket bra

Fast medeltida fårraser finns väl ännu idag, låt vara i begränsad omfattning?
Djingis Khan

Inläggav Johan Käll » 12 februari 2008, 18:55

Merinofår är ju inte helt ovanliga.
Johan Käll

Inläggav Anders Lindkvist » 12 februari 2008, 19:32

Jag har inte kommit så långt än men det ser mycket proffsigt ut. Jag beundrar din goda engelska! Är det engelska inriktning eller försöker du få ut uppsatsen till större publik?

Jag var i första kullen gymnasister som gjorde 100p projektarbete. Det blev en ringbrynja av stängseltråd och ett arbete om ringbrynjor. Använder brynjan än faktiskt.

När jag läst den lite så ska jag försöka ge lite kommentarer. Eftersom jag är snart gymnasielärare i historia så läser jag den efter rimliga ramar för gymnasiala förutsättningar. [:D]
Anders Lindkvist

Inläggav Eric Hejdström » 12 februari 2008, 20:23

Det första som slår mig är den trevliga attityden som hela arbetet är skrivet med. Den känns väldigt uppmuntrande och förhoppningsvis kommer fler att söka sig till hobbyn efter att ha läst den. Det enda som jag egentligen skulle kunna tänka mig att ge en liten gnutta kritik il är användandet av ordet "lajvs". Hade kanske varit enklare att bara ha den engelska termen LARP (live action roleplaying) istället. Men annars tycker jag att det var ett väldigt kul upplägg. En uppsats som motiverar skapande är tämligen ovanligt tyvärr. Förhoppningsvis får vi se en C eller D uppsats i ämnet om några år! :)
/Eric
Eric Hejdström

Inläggav Anders Lindkvist » 12 februari 2008, 20:35

Uppläggen för projektarbeten varierar kraftigt beroende på program och elev. En del elever startar företag, skriver en bok, åker på en resa, bygger något eller skriver en uppsats. Det kan bli riktigt spännande arbeten.

Bissaraste var en i Norrköping som gjort en djuptstudie på hundar. Bokstavligen. Han hade fått en död rottweiler av en vetrinär som han skelleterade och gjorde en fantastiskt fin benmontering.
Anders Lindkvist

Inläggav Ulfa » 13 februari 2008, 11:06

Tack! Ja, jag har lagt ner en del tid så jag hoppas det ser någorlunda bra ut. Anledningarna till att jag skrev på engelska var att min handledare är engelska och att det här arbetet kan användas som något en framtida anställare kan läsa för att se vad jag "kan göra", typ.

Återskapningstermer både på svenska och engelska är inte min starka sida men det var nog lite orutinerat och som en simpel utväg att skriva lajv. Min inställning och mitt mål med den här uppsatsen var just att den skulle vara lättläst, uppmuntrande och det jag saknade när jag började för 1½ år sedan, så det är bra att den uppfattas som jag tänkte mig! =)

Oj, vad roligt, gymnsaielärare! Jag går natur så egentligen borde mitt projekt ha med min inriktning att göra men vi får välja i princip helt fritt vad vi vill göra bara vi har en unik och bra idé som det går att göra någonting med.
Ulfa

Inläggav Eric Hejdström » 13 februari 2008, 11:30

Ylva, även om din engelska inte är på universitetsnivå än så måste jag säga att det var modigt att skriva den på ett annat språk! Tyckte att texten höll väldigt hög nivå i förhållande till vad det är för arbete du har gjort. Kan inte annat än gratulera till ett bra jobb. Väldigt roligt att se att det finns dom som osjälviskt delar med sig av sina erfarenheter inom hobbyn!

/Eric
Eric Hejdström

Återgå till Kläder och textila hantverk