ylletråd

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

ylletråd

Inläggav Joakim » 13 september 2003, 15:35

Hej

Håller på Sy just nu och skulle behöva med ylletråd nån som vet vart man kan få tag på det i sthlms trakten behöver det snartn ?. tacksam för hjälp !

/J
Joakim

Inläggav Shadow » 13 september 2003, 21:32

Hmmm.... beror väl på vad det är du syr.....
Annars brukar väl Hemslöjdsbutiker ha ett ganska stort sortiment... men är inte säker på att de har ylletråd dock....
Shadow

Inläggav Joakim » 13 september 2003, 23:37

jo jag håller på sy ett par hoser, Hemslöjdsbutikerna jag vart i hade bara syntetfärgat yllegarn.

de tyget jag har e mörktblått, och jag har ylle tråd också men den e svart¨och de vet jag inte om de blir så bra en Mörkblå tråd hade nog vart snyggare.
Joakim

Inläggav Anna T » 14 september 2003, 07:41

Jag skulle satsa på hårdspunnen lintråd, typ knyppeltråd istället, håller mycket bättr men kom ihåg att vaxa tråden först. Bivax är bäst :-) Knypeltråd kan även den köpas på handarbetsbutiker.
Anna T

Inläggav Åsa vävare » 14 september 2003, 08:54

Bland vävgarner finns tunna tvåtrådiga kamgarner som fungerar bra att sy med. Tyvärr finns de väl bara i 100 grams härvor. Warp & Weft i Hägersten har bl.a. tunna finska garner. De finns i många färger. Men något annat än syntetfärgat är nog omöjligt att få tag i. Då blir det att köpa ofärgat och färga själv. Om man färgar sitt tyg själv kan man ju samtidigt färga in lite garn att sy med. Syr man i syntetfärgat tyg kan ju garnet lika gärna vara syntetfärgat.

Adressen till Warp & Weft är Skidvägen 15, 129 49 Hägersten. tel 08- 646 84 40
Åsa vävare

Inläggav Arild Krake » 14 september 2003, 11:39

Handelsgillet har nu mera ylletråd i sitt sortiment, men mig veterligen så är den inte växtfärgan men man vet ju inte för än man frågat. http://hem.fyristorg.com/handelsgillet/index.htm

Ludvig
Arild Krake

Inläggav Joakim » 14 september 2003, 12:31

vart får alla andra tag på sin ylletrå eller Kör dom flesta med syntet ??.

jag har för mig att handelsgillets tyg e naturfärgat i allafal men jag vet inte om tråden e de.

Jo Anna T lintråd tänkte jag använmda till dom icke synliga sömmarna men som snörhål och sånt skulle jag vilja ha samma färg som tyget.
Joakim

Inläggav Ny Björn » 14 september 2003, 13:24

-Hur är tyget du skall sy - kammgarn eller mjukare kvalitet? Jag brukar försöka dra ut trådar ur det tyg jag syr i till de synliga sömmarna.

/N B
Ny Björn

Inläggav Joakim » 14 september 2003, 14:47

De måste nog va lite mjukare kvalite. Det är från handelsgillet, de tänkte jag inte på ska se om de går att dra ut några trådar ur tyget.
Joakim

Inläggav Eva Andersson » 14 september 2003, 22:09

Under medeltiden verkar ylletråd för sömnad ha varit tvåtrådig, medan tråden i tyg ofta är entrådig, det gör den lite svagare. Försök få tag i vävgarn med två trådar, eller använd lintråd. Det kan också vara bra att lägga lite extra "tvist" på ylletråden genom att tvinna den hårdare på slända eftersom moderna vävgarner ofta är för löst tvinnade.

Eva
Eva Andersson

Inläggav Joakim » 15 september 2003, 16:48

Lintråd nån som vet nått bra ställe som man får tar pådet då ?..

men hade man det till synliga sömmar på medeltiden typ knapphål och sånt jag menar lintråden e väll natur färgad ?.
Joakim

Inläggav Angus Maciomhair » 15 september 2003, 17:12

Många butiker som säljer läder säljer även lintråd i olika varianter och färger, brun, naturfärgad, svart, vaxad, ovaxad m.m. Tjäder Läder och Slöjd-Detaljer vet jag har lintråd, låt vara att de kanske inte har alla varianter jag räknade upp tidigare.
Den jag använder till bågsträngar är tretrådig, huruvida det även finns tvåtrådig att få tag på vet jag i nuläget inte.

Ha det...
/Angus
Angus Maciomhair

Inläggav Tor » 15 september 2003, 17:44

Handelsgillet har både två och tretrådig lintråd.
Tor

Inläggav Joakim » 15 september 2003, 19:03

fick lite hjärn släpp när jag fråga vart det fanns, kom just på att jag har ju massor med lintråd hemma som jag köppte både från handelsgillet och den lokala läderaffären..

men frågan e va de vanligt att man hade en tråd i avikande färg ?
Joakim

Inläggav Pernilla Leijonhufvud » 15 september 2003, 19:47

Syr man med lintråd blir den automatiskt i avikande färg, eftersom man troligtvis inte färgade lin och linne (och det inte håller färgen lika bra när man gör det, se den diskussionen på annan plats här på forumet). Såvida inte tyget man syr i är i samma färg som lintråden, förstås! [:)]

Lintråd som lämpar sig väldigt bra till sömnad brukar vara knyppeltråd, som finns att köpa på hemslöjdsbutiker. Det är det man använder när man handsyr folkdräkter. Till linnesömnad passar det bra med blekt (eller halvblekt) 60/3, och till yllesömnad oblekt 35/3. Oblekt för att det smälter bättre in i ett färgat tyg. Där brukar också finnas små lagom stora klumpar med bivax som man använder att vaxa tråden med. Lintråd är hållfastare än bomullstråd, men tål nötning mycket sämre, så för att inte tråden ska fransa upp sig och gå av medan man syr drar man den några gånger över ett stycke bivax. Det blir också lättare att sy då.

Angående siffrorna, så betyder 60 och 35 grovleken på tråden, och det som står efter snedstrecket är hur många trådar den är tvinnad av. Jag rekommenderar tretrådigt, för det är starkast.

Om du ändå vill sy med ulltråd så brukar välsorterade hemslöjdsbutiker (åtminstone här i Skåne!) ha en del tvåtrådiga flamskväv- och broderigarner i kammad ull som är hårt tvinnad och funkar rätt så bra att sy med också. Det brukar finnas gott om färger som liknar växtfärger, eftersom det också är de traditionella allmogefärgerna. Jag tror du ska ha en väldig tur för att hitta bra ullgarn som är växtfärgat. Troligtvis är det samma sak med tyget du syr i; det är nog syntetiskt färgat fast i färger som efterliknar växtfärgerna.
Pernilla Leijonhufvud

Nästa

Återgå till Kläder och textila hantverk