av Eva Andersson » 14 september 2003, 22:07
Om man ska ha hela "kitet", vilket främst verkar vara vanligt i lägre samhällsklasser, hos änkor och äldre kvinnor så är det bara att dra haklinet (fyrkantig duk) under hakan och upp på huvudet och nåla fast det. Sen nålar man slöjan i haklinet. Företrädesvis med de berömda tre nålarna (från Birgittas klosterregel), en på hjässan och två vid öronen.
Det är bara att experiemetnera med storleken på duken beroende på hur mycket pös man vill ha vid halsen.
Vad det gäller tubhaklinet tror jag att det är en rent praktisk uppfinning som saknar grund. Det ger ett snävare utseende, vilket passar bra för t ex det sena 1200-talet, men skriftliga källor meddelar att den metod man använde för att få ett snävt haklin som följde huvudets och halsens konturer var att man lindade ett ca 6m långt linneband runt huvud och hals i flera varv.
Jag testade detta i sommar, fast med ett lite kortare, bara 4,5 m långt, ca tio cm brett band och precis som det stod i källorna så försvårade det något att både tala och äta. Dessutom störde det hörseln, något ingen av mina andra huvudbonader har gjort, men alla dessa mindre obehag är lätta uthärda för glädjen över att vara så _snygg_.
Eva