Haklin och dok

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Haklin och dok

Inläggav Anna T » 14 september 2003, 07:52

Jag undrar om någon har sett något material som tyder på att sydda tubhaklin verkligen har använts. Jag letar även förslag på hur man fäster haklin och dok för en sen 1300-talsperson. Hakbandet försvann ju.

Tack på förhand
Anna T

Inläggav Charlotta » 14 september 2003, 14:03

Haklin har diskuterats ganska nyligen här på forumet. Titta gärna under trådarna "Haklin och fillets" och "frisyrer" på sida två.
/Charlotta
Charlotta

Inläggav Eva Andersson » 14 september 2003, 22:07

Om man ska ha hela "kitet", vilket främst verkar vara vanligt i lägre samhällsklasser, hos änkor och äldre kvinnor så är det bara att dra haklinet (fyrkantig duk) under hakan och upp på huvudet och nåla fast det. Sen nålar man slöjan i haklinet. Företrädesvis med de berömda tre nålarna (från Birgittas klosterregel), en på hjässan och två vid öronen.
Det är bara att experiemetnera med storleken på duken beroende på hur mycket pös man vill ha vid halsen.
Vad det gäller tubhaklinet tror jag att det är en rent praktisk uppfinning som saknar grund. Det ger ett snävare utseende, vilket passar bra för t ex det sena 1200-talet, men skriftliga källor meddelar att den metod man använde för att få ett snävt haklin som följde huvudets och halsens konturer var att man lindade ett ca 6m långt linneband runt huvud och hals i flera varv.
Jag testade detta i sommar, fast med ett lite kortare, bara 4,5 m långt, ca tio cm brett band och precis som det stod i källorna så försvårade det något att både tala och äta. Dessutom störde det hörseln, något ingen av mina andra huvudbonader har gjort, men alla dessa mindre obehag är lätta uthärda för glädjen över att vara så _snygg_.

Eva
Eva Andersson

Inläggav Helena » 17 september 2003, 10:21

Blev resultatet något sådant här?

www.kalkmalerier.dk/e-Publisher/e-Publisher.acgi
Helena

Inläggav Helena » 17 september 2003, 10:26

Misslyckades tyvärr med det tekniska.
Helena

Återgå till Kläder och textila hantverk