Hej alle,
Nu er min artikel “The Cap of St. Birgitta” netop udkommet i <i>Medieval Clothing and Textiles vol. 4</i>.
Artiklen har jeg skrevet i samarbejde med den belgiske arkæolog Isis Sturtewagen. Der findes i Uden Klostret i Nederlandene bevaret en lille lærredshue/hætte, der er attribueret til den Hellige Birgitta og artiklen omhandler denne såkaldte “<i>coif</i>” for den Hellige Birgitta (1303-1373). Der har været en del diskussion tidligere hvorvidt denne overhovedet var en kvindehue og der har været rejst spørgsmål om konserveringen og om arrangementet af den lille hue (hvordan den skulle bæres). Vi har gjort nye undersøgelser af huen og er kommet frem til flere ting, bland andet mener vi at der er tale om en kvindehue ud fra placeringen af bindebåndene, som vi ikke mener skal bindes under hagen, men derimod da de peger bagud har været bundet bagover i nakken og op om issen. Vi mener heller ikke der er noget belæg for at huen skal kaldes en “coif” som Andersson & Franzén oprindeligt kom frem til da de skrev om huen i 1970'erne, deres argument var at en sådan hue hed coif, og da sådanne nævnes yderst sjældent (og aldrig i Norden) i forbindelse med kvinder, så kunne der være tvivl om hvorvidt det var en kvindehue, eller også havde den i stedet været båret som nathue eller under en hoveddug. Vi viser med eksempler fra skriftlige kilder at huer var en vanlig del af kvinders hovedbeklædning i slutningen af 1200-tallet og frem til ind i 1300-tallet, ikke bare under hoveddug men også som selvstændig hovedbeklædning der kan ses som altertativ til dug. Vi fandt at middelalderens kvinder bestemt bar lærredshuer, men at de bare ikke kaldte dem “coif”. Vi har desuden lavede nye analyser af selve huen og fandt nye oplysninger, blandt andet at bindebåndet ikke er fæstnet til huen nederst i begge sider – derimod følger båndet huen hele vejen rundt og udgør dermed både huens forkant og båndet. Vi fandt ud af at trådtætheden er forskellig i denne fremkant/bånd fra huen og at de altså ikke kommer fra samme stykke stof, som det hedder i rapporten. Vi kom også frem til at båndet peger bagud og altså ikke kan have været knyttet under hagen. Vi har sammen med artiklen lavet en fuld mønsterbeskrivelse af huen, hvilket har manglet i tidligere publikationer. I samarbejde med den engelske broderihistoriker Alex Lester har jeg analyseret selve boderiet som også har manglet i tidligere publikationer, samt lavet en udførlig anvisning til fremstilling af broderiet.
Håber nogen af jer vil finde det interessant og har lyst til at læse den. Hvis I har spørgsmål besvarer jeg meget gerne og hvis nogen orker tager jeg gerne imod feedback og kritik.
/Camilla