Från tråden Vikingatida kvinnokläder:
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Originally posted by my_mmy
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Originally posted by Martina
Den Heliga Birgittas mantel är sydd i våder. Eller nå´t... Se och bedöm själv...
http://www.personal.utulsa.edu/~marc-ca ... gitta.html<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
nja, men den är ju omgjord från en klänning.
-maggie<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Ja, visst ja... Den glömde jag. Och den väcker ju en sådan där trevlig filosofisk fråga...nämligen:
Att man gör om en klänning till en mantel är ju inte särskilt konstigt, det är ett ekonomiskt sätt att ta till vara på tyget osv. Resultatet blir att den får en massa sömmar som ser ut som våder.
Men om man som re-enactor tar och klipper sönder sitt manteltyg från början, ett tyg som inte har varit en klänning innan alltså, och syr en mantel i våder... Kan man då använda <i>Birgittamanteln </i>som referens för att mantlar kunde sys i våder? Vad tycker ni andra som är autenticitetsivrare (snälla, lägg inte in någon positiv/negativ värdering i det ordet nu! jag är bara intresserad av vad folk tycker! [:)])?
Själv skulle jag nog inte göra det...även om jag önskar att jag kunde, eftersom jag sydde en halvcirkelmantel av 6 st trekantiga stycken som jag verkligen gillar, men inte har belägg för. För tillfället ligger den i lajvkläderhögen [;)]...
/Vix.