Ang. Sophias Atalje-mönstrena.

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Ang. Sophias Atalje-mönstrena.

Inläggav Helena Svensson » 18 november 2008, 14:08

Jag har precis börjat använda detta forumet och har än så länge hört massor med prat om just detta mönster. Efter en del funderingar och en del oro så kollade jag upp saken, och jo, nog har jag själv detta mönster och använder flitigt.

Då skulle jag utförligen vilja veta vad det är för fel på detta mönster. Jag strävar inte efter att vara 100% rätt i tiden, för min del går det bort då jag inte har haft tillräckligt med kunskaper tidigare. Vad jag har förstått så är det de små faktarutorna som är helt uppåt väggarna fel, även att det har blandats ihop en del tider och dyligt. Men om vi utgår ifrån den snäva kvinnoklänningen, eller vad den nu heter, som är just den jag har. Hur rätt tidsenligt är denna klänning egentligen? Måste jag nu sy om alla mina kläder för att få känna mig någolunda tidsenlig igen? Och var kan jag då hitta mönster till en mer korrekt klänning. Jag har inte så mycket sömnadserfarenhet att jag kan konstruera ett eget mönster dock kan jag ändra ett befintligt och få bra resultat på sådant.

Vänligen upplys mig
Helena Svensson

Inläggav slingerbult » 18 november 2008, 15:13

Det finns många saker som är knasiga med Sophiamönstren, Eva Andersson här på forumet har gjort en bra sammanfattning på denhär sidan:
http://web.comhem.se/~u31138198/frusophia.html som du också kan nå från forumtråden "Mönster" (titta under FAQ, där finns massor av svar på de vanligaste dräktfrågorna). I mönstertråden finns också en massa bra tips på böcker och hemsidor med fynd och om hur man konstruerar egna mönster osv. I tråden "Brandfackla ang. mönster" (som du också kan nå under FAQ) finns också en massa bra tankar om mönster.

Jag hade inte heller så mycket erfarenhet av vare sig sömnad eller historia när jag började sy medeltidskläder för några år sen och gick också i Sophiafällan. När jag senare gick med i en medeltidsförening och insåg att mina klänningar inte var historiskt rätt blev jag ganska ledsen och arg, men jag började så smått försöka konstruera egna enkla mönster efter böcker och information jag hittat på nätet.. och det gick bra! Dessutom var det mycket lättare och roligare än att sy efter sophias..och framförallt mer tygekonomiskt!

Här på historiska världar finns ju förresten också en utmärkt sida med bilder på dräkter från olika tidsperioder och mönster till dem
http://histvarld.historiska.se/histvarl ... ekter.html

Hoppas det hjälper lite!

/slingerbulten
slingerbult

Inläggav Vesuvius » 18 november 2008, 17:01

Jag är 110 % säker på att det här diskuterats förut. Om man klickar på search och Sophias Ateljé så får man upp minst en tråd.
Vesuvius

Inläggav Martina » 18 november 2008, 20:47

Gör en sökning på "Sophias Ateljé" så bör du hitta allt du söker. Annars; fortsätt diskussionen i någon av de redan existerande trådarna!

Mvh

Martina, moderator
Martina

Återgå till Kläder och textila hantverk