Det finns en bok som heter "Band på många sätt" (HV Konsulentkursen står som författare). Där finns det en kort genomgång och en del mönster till brickband. Den brukar finnas på bibliotek (och antikvariat), vet inte om den fortfarande finns i tryck.
"Brickbandsvävning" av Ann Sutton och Pat Holmton finns också ofta på bibliotek, och även om det skriker "70-tal" om den så går det att få ut en hel del av den (men jag blir irriterad när de skriver saker som att det "inte lätt att väva in bokstäver" i banden. Jag avskyr handböcker som börjar med att tala om att något inte är lätt!).
Jag gillar Sonja Berlins bok (Brickband så in i Norden); även om hennes sätt att beskriva trädningsriktningen i brickorna ställer till problem när man träffar på andra sätt att uttrycka det. Det gäller iofs allmänt inom brickbandsvävningen; att alla har sina egna sätt att beskriva hur man bär sig åt och det kan bli illa rörigt ibland...
Ska man bara köpa en enda brickbandsbok i hela sitt liv så rekommenderar jag Peter Collingwoods "The Techniques of Tablet Weaving". Den är rätt teknisk ibland (och på engelska. Och dyyyyr) men när man väl behärskar grunderna i brickband, så är den rena rama guldgruvan att ösa ur.
Det där med garn är värre, det beror väl lite på var du bor, men det finns nog andra här på forumet som kan komma med bra förslag. Själv växtfärgar jag mitt eget. I Göteborg säljer de växtfärgat i Praktiska Boden i Haga ibland. Försök med butiken på Sätergläntan,
http://www.saterglantan.se/ , men jag vet inte hur de står sig prismässigt... De har en del brickväningsböcker där också om jag minns rätt.
Jag vet att många brickbandsvävare i USA bl a (!) köper silke från The Handweavers Studio i London, men det tycker jag verkar vara att gå över Atlanten efter vatten, så att säga. Jag skulle också bli glad om någon har ett bra tips på överkomligt silke!
En sak som man kan vara medveten om är att yllegarn har en tendens att trassla ihop sig så att varptrådarna fastnar i varandra... Det kan göra att man inte får ett tydligt skäl när man väver, och att man måste plocka isär trådarna för hand innan man lägger i inslaget för att det ska bli rätt.
/Vix.