av Ny Björn » 13 januari 2004, 10:24
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Edvin</i>
Som jag har förstått skiljer sig den gotländska vikingatida dräkten från den på fastlandet. Jag har dock mest studerat hur redskap och t ex föremål som bälten skiljer sig (lamellbälten) och har lite sämre koll på det generella snittet på kläderna, jag antar att den mer liknar den rusiska stilen med längre och vidare byxor och kjortlar, kaftaner och annorlunda skärning på t ex mantlar. Jag undrar om någon har en länk till en informativ sida på nätet, gärna med någon typ av bildmaterial.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Mja - det är snarare baltiskt och kanske en smula västfinnskt dräktskick som smugit sig in i det gotländska dito - bältena du nämner är vääääldigt baltiska liksom mycket annat i smyckeväg. Problemet är annars att Gotland har ruggigt dåliga bevaringsförhållanden för textil - de flesta skelettgravar ligger grunt i grus med god dränering och luftväxling...
Senas Vides Darbnica/Ancient Environment Workshop i Riga borde kunna hjälpa dig med - åtminstonde - lettiska källor - skriv till Ieva eller någon av deras ansvariga (på engelska) på adressen du finner [url="http://www.foteviken.se/vgate/vikinggroups/infovgrupp.asp?id=11"]här[/url] och fråga. Bildstenarna känner jag att det är onödigt att orda om - de är självklara...
I övrigt är du nog tyvärr utlämnad till Hedebymaterialet och den stora gissningsleken - men det är ingen fara, för så är det för alla i vikingerisvängen.
/N B