av Todd » 21 juni 2004, 17:12
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Xedric</i>
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Det var längesedan den här tråden var igång, men jag kör på ändå. Jag är inte överdrivet intresserad av det historiskt korrekta, så jag lämnar med varm hand över den saken till er andra. Jag skulle ändå inte kunna fäktas på en sådan tornering som det är nu, eftersom jag inte har historiska skydd.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Jag är intresserad av det historiskt korrekta och måånga andra tycks åxå vara det.
Frågan är dock om detta är rätt tillfälle att hålla hårt på just den biten (historisk korrekt klädsel). I en tornering är väl det intressanta <b>hur</b> man strider och inte vad man har på sig när man gör det...
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Vad jag däremot skulle vilja, är att man träffas och sparras utan kravet på historisk korrekthet. Då kan man ha sin fäkthjälm, och stötar mot ansiktet blir plötsligt inte så farliga. I övrigt kör man på samma regler som David föreslog.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Att inte ha tvång på korrekt klädsel+rustning skulle nog underlätta för många gissar jag. Fokus för eventet blir kanske åxå annorlunda, det blir ett tillfälle för stridskonst och inte en fashion show. Vill folk och har dom riktiga rustningar osv, så kom i det, men det vore synd om folk stannade hemma för att de skäms över sina inlines knäskydd [:p]
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Det hela skulle kunna knytas ihop till lite seminarium och kanske en fest. Fäktningssverige får möjlighet att lära känna varandra, och kanske lägga upp en gemensam strategi för framtiden.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Att skapa en mera gemensam vision för fäktare i Sverige vore spännande. Vissa människor jag träffat tycks ju tro att bara för att dom lagt ut 3 papp på ett Del Tin så är dom fäktmästare och vet allt. Träffas man många från olika föreningar finns ju möjlighet till utbyte och man kan se vart andra lagt ribban. Det kan nog vara nyttigt för alla.
Jag vet att jag skulle ha skoj! (om jag bara har råd att köpa mig ett stålsvärd ngn gång...)
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Xedric,
Du haller pa att vada ut i djup vatten, just det du papekar har det varit mycken debatt kring pa detta forum, jag rekommnederar dig att kika upp de tradar som beror detta.
Admin, Angus kan nog vara behjalpliga och klippa in lankarna i detta inlagg ; )
Skall man gora Battle re-enactment al a Hastings eller Tweksbury, ja da skall det inte vara nagra inlines skydd eller SCA svard pa plan.
Just foretelsen Battle renactment har oftast lagre krav an living history, eftersom publikum kan endast avnjuta slaget pa avstand. Och avsikting ar att aterskapa kanslan av slaget snarare an enskilds soldats utrusting.(givetvis upp till var och an hur langt man vill ga)
Men det skulle ju forstora nagot hemskt om man plotsligt sag "Riddar Arn" komma kutande med kvast skaft och hockey skydd, inte sant?
Sedan om det ar rattvisst eller ej, ja vem ar det egentligen som ar orattvis? Sjalv ser jag det som mest orattvist nar folk som har forbertt sig sjalva ordetligt och kanske aven har lagt ut en del penagar/och slit pa nagot sant har event, och de da skall sta ut med att andra helt har enkelt inte brytt sig det minsta.... Jag vet att denna asikt delas med manga pa detta forum och jag har inte foravsikt att starta en ny trad dar vi debatterar ambitions niva etc. for det tycker nog de flesta pa detta forum att vi redan har klarat av.
Cheers
Todd