[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - Stålvapenturnering

Stålvapenturnering

Detta forum är för diskussioner kring hur man kan återskapa historiskt vapenbruk av olika slag, t ex fäktning

Inläggav Johan Käll » 7 augusti 2003, 02:28

Jag är just tillbaka från Azincourt och reenactandet av slaget. Där användes både hillebarder och pålyxor. Den enda regeln var att man inte fick slå mot huvudet om inte båda var överrens om det och att stötvapen skulle hållas 'i låg vinkel'. Av något över 200 deltagare överlevde alla 1 timmes strid. Det går med andra ord, om man är rädda om varandra, att göra det mesta.
Johan Käll

Inläggav Mattias » 7 oktober 2003, 09:12

Hej Johan,
vet du om det finns några bilder från Azincourt i somras,någonstans där man kan få se dem? Någon hemsida eller så?
Skulle vara kul att se.

Mvh

/Mattias
Mattias

Inläggav Taffy » 11 maj 2004, 09:22

Det var längesedan den här tråden var igång, men jag kör på ändå. Jag är inte överdrivet intresserad av det historiskt korrekta, så jag lämnar med varm hand över den saken till er andra. Jag skulle ändå inte kunna fäktas på en sådan tornering som det är nu, eftersom jag inte har historiska skydd.

Vad jag däremot skulle vilja, är att man träffas och sparras utan kravet på historisk korrekthet. Då kan man ha sin fäkthjälm, och stötar mot ansiktet blir plötsligt inte så farliga. I övrigt kör man på samma regler som David föreslog.

Det hela skulle kunna knytas ihop till lite seminarium och kanske en fest. Fäktningssverige får möjlighet att lära känna varandra, och kanske lägga upp en gemensam strategi för framtiden.
Taffy

Inläggav Sigfuss » 11 maj 2004, 16:33

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Är man riktig i huvudet inser man att ledskydd, halsskydd, susp, hjälm och handskar är ett minimum om man inte vill riskera allvarliga skador. Detta är mer än vad de felsta stridssystem idag kräver som jag förstått det vilket jag inte kan förstå.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Jag vet inte vad reenactment kräver, men SCA strid kräver som minst:

Susp, halsskydd, hjälm, knä/armbågskoppar, handskar, och njurbälte, vilket jag tycker är rimliga minimikrav.
Sigfuss

Inläggav Joakim K » 11 maj 2004, 19:37

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Vad jag däremot skulle vilja, är att man träffas och sparras utan kravet på historisk korrekthet. Då kan man ha sin fäkthjälm, och stötar mot ansiktet blir plötsligt inte så farliga.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Kör man med stålvapen så skulle jag vara ganska försiktig om man blandar in stötar... Det är väldigt lätt hänt att ett stålvapen träffar nåt olämpligt...
Joakim K

Inläggav Johan Käll » 24 maj 2004, 23:52

Smällar man får ta Joakim... det går inte att väl återskapa riktig strid utan att få göra kontrollerade stötar.
Johan Käll

Inläggav Peter » 25 maj 2004, 08:34

Mattias:
Bilder från Azincourt 2002 och 2003 finns här (även om 2002 års standard, enligt vad jag förstått, inte var helt hundra...)
http://www.azincourt-alliance.org.uk/
Ignorera förresten den krypande killen i underkläder och röda hosor på några av bilderna :)
Peter

Inläggav Johan Käll » 25 maj 2004, 09:01

Hmm.. vi får väl också lägga till att bilderna på nedre raden inte är ifrån slaget utan från den något våldsammare 'bandymatchen' på kvällen. Hur gick den? De svenska lejonen förlorade, men inte förns vi visat hur man igentligen skall använda en käpp...
Johan Käll

Inläggav Joakim K » 25 maj 2004, 16:39

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Smällar man får ta Joakim... det går inte att väl återskapa riktig strid utan att få göra kontrollerade stötar.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

De gånger jag har varit med o tränat reenactment så har stötar annat än med spjut inte varit tillåtna...

Men, nej, det är svårt att träna det på ett vettigt sätt. Sen är frågan om skaderisken. Skulle jag träna med någon jag känner kanske jag skulle accepterade det. Men 100 andra galningar.... nja.
Joakim K

Inläggav Johan Käll » 25 maj 2004, 20:39

ok. Där jag varit har de varit tillåtna. Varför skulle det vara mindre risk med spjut?
Johan Käll

Inläggav Joakim K » 26 maj 2004, 07:08

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Varför skulle det vara mindre risk med spjut?<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Naa... principiellt sett inte. Men folk fick lära sig att inte hålla spjuten så hårt vilket resulterar i att om man stöter för hårt så glider den i händerna....
Joakim K

Inläggav Taffy » 26 maj 2004, 10:21

Nu tänkte ju inte jag på strid mellan flera hundra, utan mellan två utövare, som övervakas av en domare. Sedan bör det ju inte handla om fullständiga nybörjare heller.
Taffy

Inläggav Xedric » 18 juni 2004, 14:02

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Det var längesedan den här tråden var igång, men jag kör på ändå. Jag är inte överdrivet intresserad av det historiskt korrekta, så jag lämnar med varm hand över den saken till er andra. Jag skulle ändå inte kunna fäktas på en sådan tornering som det är nu, eftersom jag inte har historiska skydd.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Jag är intresserad av det historiskt korrekta och måånga andra tycks åxå vara det.

Frågan är dock om detta är rätt tillfälle att hålla hårt på just den biten (historisk korrekt klädsel). I en tornering är väl det intressanta <b>hur</b> man strider och inte vad man har på sig när man gör det...

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Vad jag däremot skulle vilja, är att man träffas och sparras utan kravet på historisk korrekthet. Då kan man ha sin fäkthjälm, och stötar mot ansiktet blir plötsligt inte så farliga. I övrigt kör man på samma regler som David föreslog.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Att inte ha tvång på korrekt klädsel+rustning skulle nog underlätta för många gissar jag. Fokus för eventet blir kanske åxå annorlunda, det blir ett tillfälle för stridskonst och inte en fashion show. Vill folk och har dom riktiga rustningar osv, så kom i det, men det vore synd om folk stannade hemma för att de skäms över sina inlines knäskydd [:p]

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Det hela skulle kunna knytas ihop till lite seminarium och kanske en fest. Fäktningssverige får möjlighet att lära känna varandra, och kanske lägga upp en gemensam strategi för framtiden.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Att skapa en mera gemensam vision för fäktare i Sverige vore spännande. Vissa människor jag träffat tycks ju tro att bara för att dom lagt ut 3 papp på ett Del Tin så är dom fäktmästare och vet allt. Träffas man många från olika föreningar finns ju möjlighet till utbyte och man kan se vart andra lagt ribban. Det kan nog vara nyttigt för alla.

Jag vet att jag skulle ha skoj! (om jag bara har råd att köpa mig ett stålsvärd ngn gång...)
Xedric

Inläggav Johan Käll » 21 juni 2004, 16:27

jag tror nog att det är en del av fäktkonsten att ha historiska skydd. Allt är en helhet och du rör dig på ett annat sätt i en rustning modell 1380 och moderna skydd. Sedan är utnyttjandet av tyngden en faktor att ta med i sin fäktning. Endel tekniket utnyttjar ju dessutom motståndarens rustning (vissa Ringecker). Att greppa tag i ett par inlinesknäskydd är inte lika lätt som ett par historiska.

Vi kommer heller inte ifrån att detta skulle ha ett visst publikt intresse, im vi vill ta till vara det eller inte är förståss upp till oss, men om vi skall det är det extra viktigt att visa upp ett respektabelt yttre. Det vore bra att visa upp spektaklet för att rensa ut åtminståne lite av de märkliga fördomar som vidhäfter medeltida stridskonst.
Johan Käll

Inläggav Todd » 21 juni 2004, 17:12

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Xedric</i>

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Det var längesedan den här tråden var igång, men jag kör på ändå. Jag är inte överdrivet intresserad av det historiskt korrekta, så jag lämnar med varm hand över den saken till er andra. Jag skulle ändå inte kunna fäktas på en sådan tornering som det är nu, eftersom jag inte har historiska skydd.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Jag är intresserad av det historiskt korrekta och måånga andra tycks åxå vara det.

Frågan är dock om detta är rätt tillfälle att hålla hårt på just den biten (historisk korrekt klädsel). I en tornering är väl det intressanta <b>hur</b> man strider och inte vad man har på sig när man gör det...

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Vad jag däremot skulle vilja, är att man träffas och sparras utan kravet på historisk korrekthet. Då kan man ha sin fäkthjälm, och stötar mot ansiktet blir plötsligt inte så farliga. I övrigt kör man på samma regler som David föreslog.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Att inte ha tvång på korrekt klädsel+rustning skulle nog underlätta för många gissar jag. Fokus för eventet blir kanske åxå annorlunda, det blir ett tillfälle för stridskonst och inte en fashion show. Vill folk och har dom riktiga rustningar osv, så kom i det, men det vore synd om folk stannade hemma för att de skäms över sina inlines knäskydd [:p]

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Det hela skulle kunna knytas ihop till lite seminarium och kanske en fest. Fäktningssverige får möjlighet att lära känna varandra, och kanske lägga upp en gemensam strategi för framtiden.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Att skapa en mera gemensam vision för fäktare i Sverige vore spännande. Vissa människor jag träffat tycks ju tro att bara för att dom lagt ut 3 papp på ett Del Tin så är dom fäktmästare och vet allt. Träffas man många från olika föreningar finns ju möjlighet till utbyte och man kan se vart andra lagt ribban. Det kan nog vara nyttigt för alla.

Jag vet att jag skulle ha skoj! (om jag bara har råd att köpa mig ett stålsvärd ngn gång...)
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Xedric,

Du haller pa att vada ut i djup vatten, just det du papekar har det varit mycken debatt kring pa detta forum, jag rekommnederar dig att kika upp de tradar som beror detta.

Admin, Angus kan nog vara behjalpliga och klippa in lankarna i detta inlagg ; )

Skall man gora Battle re-enactment al a Hastings eller Tweksbury, ja da skall det inte vara nagra inlines skydd eller SCA svard pa plan.

Just foretelsen Battle renactment har oftast lagre krav an living history, eftersom publikum kan endast avnjuta slaget pa avstand. Och avsikting ar att aterskapa kanslan av slaget snarare an enskilds soldats utrusting.(givetvis upp till var och an hur langt man vill ga)
Men det skulle ju forstora nagot hemskt om man plotsligt sag "Riddar Arn" komma kutande med kvast skaft och hockey skydd, inte sant?

Sedan om det ar rattvisst eller ej, ja vem ar det egentligen som ar orattvis? Sjalv ser jag det som mest orattvist nar folk som har forbertt sig sjalva ordetligt och kanske aven har lagt ut en del penagar/och slit pa nagot sant har event, och de da skall sta ut med att andra helt har enkelt inte brytt sig det minsta.... Jag vet att denna asikt delas med manga pa detta forum och jag har inte foravsikt att starta en ny trad dar vi debatterar ambitions niva etc. for det tycker nog de flesta pa detta forum att vi redan har klarat av.

Cheers
Todd
Todd

FöregåendeNästa

Återgå till Stridskonst