<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Eric Hejdström</i>
Här kommer en liten fråga till er alla ute i landet som håller på med olika former av stridstekniker mm. Känndes lite fånigt att starta en ny tråd så jag fortsätter väl i denna...
Jag har tillsammans med några bekanta i här i Visby funderat på att ta fram en spjutspets i gummi att fästa på våra trästavar när vi tränar strid med spjut. Jag håller på och förhandlar fram en prisuppgift med Hemse Gummifabrik. Givetvis är det meningen att det skall vara en ganska stum spets som inte blir "sladdrig" men som ändå sviktar och inte ger en stum träff. Alla ni som tränat med spjut har säkerligen fått ett och annat blåmärke när motståndaren fått in en duktig stöt någonstans och jag tänkte att detta kanske skulle kunna hjälpa till att höja säkerheten om man vill sparras med spjut. Om det här blir av, skulle det vara fler som är intresserade att köpa såna här spetsar i så fall? Det skulle kännas lite säkrare att ha såna spetsar istället för stål, speciellt om man sparras i grupper mot varandra... Har även funderat på om yxor skulle kunna vara en idé.
Vad tror ni andra svärdssvingande tokar där ute?
/Eric
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Hej Erik! Googla runt lite efter spjutspetsar i gummi till SCA-gighting. Jag är rätt övertygad om att jag läste en tråd om just det för bara någon vecka sedan. Spetsarna var utformade som spjutholkar fast det satt ett klot vid spetsen och hela var tillverkad i någon form av stumt gummi.
Annars tror jag inte att gummivapen är rätt sätt. Bättre att öva med stålvapen för både säkerhetens och kontrollens skull. Spjut är lite speciellt eftersom stor kraft fördelas på liten yta men lär man sig det ordentligt och tränar mycket ska det inte bli fler blåmärken av det vapnet än något annat i vår hobby.