av Eric Hejdström » 25 april 2006, 19:53
Hej på er allihopa! Den nya wastern i nylon verkar vara väldigt intressant även om det skulle bli väldigt dyrt för oss här i skandinavien att köpa dom. Vilket leder mig till min fråga till alla er som håller på med någon form av svärdsfäktning. Jag har redan fått ett väldigt positivt gensvar på min idé om sparringspetsar till spjut. Denna idé dog inte ut, jag har bara haft väldigt mycket att göra på sistone. Nu står jag dock i startgroparna för att dra igång en lite mer omfattande produktion av sparringvapen för just historisk fäktning. Min fråga till er lyder som följer..
Vad vill ni ha?
Jag har funderat mycket på det här med att göra någon form av fullkontaktsvapen som skulle kunna ersätta shinaier och som samtidigt skulle kunna tillverkas i flera olika storlekar och modeller. Även andra vapen så som stridshammare, hjälmkrossare, korpnäbbar, yxor och diverse stångvapen är aktuellt liksom dolkar. Visst finns det gott om fina wasters i trä, men dom funkar inte lika bra som stålvapen. Stålvapen å andra sidan är ju farligare... För att komplettera detta så hade jag tänkt utforma enklare skyddsutrustning. Den grundläggande tanken är ju att man skall ha möjlighet att köpa sigg en hygglig sparringutrustning utan att behöva ruinera sig. Inget av det är på något sätt tänkt att ersätta stålvapen och riktiga rustningar utan att ge ett bra komplement til träningen utan att man behöver tumma så mycket på tekniker som vi gör idag. Det går bra att maila mig frågor eller skicka ett pm här på forumet. Önskemål på material och utformning är väldigt välkommet liksom testare av kommande prototyper. Förhoppningsvis skall det gå att få fram en första version under sommaren så att produktionen kan påbörjas någon gång under hösten.
/Eric